Treinontsporing Melsele

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
markske

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door markske »

Zoals reeds vermeld was het inderdaad om te ontroesten dat deze goederentrein op het wijkspoor reed, dit gebeurd dagelijks.
Je kan je natuurlijk afvragen waarom dit tijdens de spits moet gebeuren maar dat moet je maar vragen aan de mensen die de dienstregeling opmaken.

Een fout van de bediende beweging te Beveren of TC is in deze uitgesloten.
Zonder bevel van TC zal Beveren ook nooit een trein uitwijken en blijft de blokpost gewoon in bestendig tracé staan.

Voor de Kennedy tunnel heb je Zwijndrecht- wijkspoor.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef:Dan blijven de seinen achter de HKM UITERAARD gesloten ! Dat is uitermate vanzelfsprekend !
Toch niet.
Als er overschrijdingslichten zijn zullen deze ontstoken kunnen worden voor zover aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
De trein.
Alleen voor durvers.
Steven

Bericht door Steven »

dekooiker schreef:
HLE 2302 schreef:Dan blijven de seinen achter de HKM UITERAARD gesloten ! Dat is uitermate vanzelfsprekend !
Toch niet.
Als er overschrijdingslichten zijn zullen deze ontstoken kunnen worden voor zover aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Maar het sein zelf blijft gewoon rood :wink:
markske

Bericht door markske »

Bij een ontsporing is het niet zeker dat de spoorstroomkring (SK) bezet blijft en is het dus ook niet zeker dat het sein dicht staat.
Een sein van een automatische sectie die vrij is geeft groen.
In het geval van Beveren waar er nog een deel van de trein op de sporen stond staat het sein zeker dicht.
Ook bij een railbreuk, die er volgens mij ook was, zal de SK bezet geven en het sein dicht zetten.
Door de langdurige bezetting waren er ook twee overwegen in groot alarm.
Bart

Bericht door Bart »

Hobbes schreef: Dat wijkspoor werd inderdaad voor de rest niet veel meer gebruikt, het laatste dat ik daar heb weten op staan een aantal maanden geleden was een spoorvernieuwingstrein die daar afgesteld stond
Toch wel hoor. Vooral de P treinen 7290 7291 7292 8291 8292 408293 8293 stonden regelmatig even aan de kant op dat spoor.
En vooral den 408293 (bijna dagelijks) omdat daar één of andere IC naar Antwerpen door te laten.
Hobbes schreef: Volgens mij was het een foutje van de seingever of TC en had die goederentrein daar nooit mogen rijden.
Die goederentrein reed op ontblokking van de stoptrein Lokeren-Antwerpen. Misschien heeft de seingever van Blok 3 Beveren wel beslist om even dat stuk spoor te ontroesten. Of je dat als fout kan noemen.... Dat denk ik niet. Ook al is dat wijkspoor maar 100 of 200 meter lang. Over dat spoor mocht gereden worden aan een V max van 40km/uur. En dit met gelijk welk type van trein. De fout zal hem waarschijnlijk wel aan de staat van het spoor, of aan de stabiliteit van de ondergrond gelegen hebben.
Steven

Bericht door Steven »

Dat laatste lijkt mij ook perfect mogelijk, een trein in doorrit kan daar perfect rijden ook al is hij te lang al is het maar om de noodzakelijke ontroestingsrit te hebben.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

markske schreef: Een sein van een automatische sectie die vrij is geeft groen.
.
of GGV of GGH! :roll:
dekooiker

Treinontsporing Melsele

Bericht door dekooiker »

Steven schreef:
dekooiker schreef:
Toch niet.
Maar het sein zelf blijft gewoon rood :wink:
Het seinbeeld geeft dan een rood sein met een wit overschrijdingslicht.
Ik heb het niet over de kleur maar wel over het open of gesloten zijn.
Gesloten: doorrijden verboden, open: doorrijden toegestaan al dan niet met beperkingen.
Markske haalt een ander interessant element aan: als een trein de kortsluiting niet meer veroorzaakt hangt het er nog vanaf of de pedalen zijn afgereden of niet.
Ontspoort een spoorvoertuig net voorbij het beheerde sein zonder de pedalen af te rijden en is er geen kortsluiting tussen de spoorstaven meer dan komt dat sein en het opwaartse sein (voor zover het een automatisch sein is of in het geval van een beheerd sein opnieuw een reisweg werd aangelegd en geselecteerd of gestuurd) terug open.

Gevaarlijke toestand, dat spreekt.
Er is op internet een filmpje te vinden waar een hulptrein naar een ontspoorde trein rijdt en daarbij net niet de hulpdiensten omverrijdt.
Mogelijk gaat het hier om een trein die volledig uit de sporen ligt en daardoor geen kortsluiting meer kan geven.
De trein.
Alleen voor durvers.
Steven

Bericht door Steven »

dekooiker schreef:Het seinbeeld geeft dan een rood sein met een wit overschrijdingslicht.
Ik heb het niet over de kleur maar wel over het open of gesloten zijn.
Gesloten: doorrijden verboden, open: doorrijden toegestaan al dan niet met beperkingen.
Maar we houden het eenvoudig bij een gesloten sein, overschrijdingen zou ons iets te ver brengen (dat hoofdstuk is mij iets te dik om hier volledig uit de doeken te doen). Het overschrijdingslicht maakt namelijk geen deel uit van het seinbeeld zelf, maar staat afzonderlijk gemonteerd op de seinmast ter aanvulling voor de leken hier.
nighttrain

Dit is geen seinbeeld. Een seinbeeeld is groen,GGV,GGH,rood of rood +maanwitlicht voor KB.
Een overschrijdingslicht gaat aan wanneer het een interpermiterend sein is dat automatisch werkt. Of anders gezegd dat kan bediend worden of automatisch.Dan gaat de bestuurder dit sein zien als onbediend met overschrijdingsbevel S421. Indien het overschrijdingslicht niet brand gaat de procedure S422 in,dus met 2 personen.enz enz
markske

Bericht door markske »

Overschrijdingsbevel S421 is volgens mij toch al enige tijd van deze aardbol verdwenen.
De bestuurder moet nu het overschrijden op zijn verslag (M510 / I510) schrijven.
Steven

Bericht door Steven »

nighttrain is al enige tijd geen Belgische bestuurder meer, de S421 is inderdaad verdwenen. de NMBS bestuurders doen gewoon een inschrijving op hun werkblad (M510). Men spreekt nu ook van beheerde en niet beheerde seinen, de beheerde seinen kunnen een permissief karakter krijgen door het overschrijdingslicht. Dit allemaal effe ter info. Terug naar het ongeval zelf.
nighttrain

markske schreef:Overschrijdingsbevel S421 is volgens mij toch al enige tijd van deze aardbol verdwenen.
De bestuurder moet nu het overschrijden op zijn verslag (M510 / I510) schrijven.
inderdaad maar voor oningewijden wildel ik gewoon proberen uitleggen dat het een overschrijding is waar maar 1 persoon bij betrokken is en de volle verantwoordelijkheid op hem neemt.
Dus ook al is het dokument verdwenen, de philosofie is nog steeds dezelfde.
nighttrain

markske schreef:Zoals reeds vermeld was het inderdaad om te ontroesten dat deze goederentrein op het wijkspoor reed, dit gebeurd dagelijks.
Je kan je natuurlijk afvragen waarom dit tijdens de spits moet gebeuren maar dat moet je maar vragen aan de mensen die de dienstregeling opmaken.

.
Is geen relevante vraag,een ongeluk komt altijd ongelegen.Als je dit soort vragen stelt kan je alles afschaffen.
Als een wissel geblokeerd is na een test van een technicus om 11h00 in de ochtend en een beweging of reisweg blokeert kan iedereen zich afvragen,waaroom moest hij dit om 11h00 op maandagochtend doen, want ik neem altijd de trein naar het werk.
groentje

Bericht door groentje »

Maar een afwijkende beweging kan wel een storing uitlokken. Als je een wissel niet verlegt, zal hij minder snel in storing komen. Waarom stuurt men dan een goederentrein over een zijspoortje op een moment dat er liefst niet teveel misgaat?
Plaats reactie