Treinontsporing Melsele
Re: Treinontsporing Melsele
Zoals reeds vermeld was het inderdaad om te ontroesten dat deze goederentrein op het wijkspoor reed, dit gebeurd dagelijks.
Je kan je natuurlijk afvragen waarom dit tijdens de spits moet gebeuren maar dat moet je maar vragen aan de mensen die de dienstregeling opmaken.
Een fout van de bediende beweging te Beveren of TC is in deze uitgesloten.
Zonder bevel van TC zal Beveren ook nooit een trein uitwijken en blijft de blokpost gewoon in bestendig tracé staan.
Voor de Kennedy tunnel heb je Zwijndrecht- wijkspoor.
Je kan je natuurlijk afvragen waarom dit tijdens de spits moet gebeuren maar dat moet je maar vragen aan de mensen die de dienstregeling opmaken.
Een fout van de bediende beweging te Beveren of TC is in deze uitgesloten.
Zonder bevel van TC zal Beveren ook nooit een trein uitwijken en blijft de blokpost gewoon in bestendig tracé staan.
Voor de Kennedy tunnel heb je Zwijndrecht- wijkspoor.
Re: Treinontsporing Melsele
Toch niet.HLE 2302 schreef:Dan blijven de seinen achter de HKM UITERAARD gesloten ! Dat is uitermate vanzelfsprekend !
Als er overschrijdingslichten zijn zullen deze ontstoken kunnen worden voor zover aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Treinontsporing Melsele
Maar het sein zelf blijft gewoon rooddekooiker schreef:Toch niet.HLE 2302 schreef:Dan blijven de seinen achter de HKM UITERAARD gesloten ! Dat is uitermate vanzelfsprekend !
Als er overschrijdingslichten zijn zullen deze ontstoken kunnen worden voor zover aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Re: Treinontsporing Melsele
Bij een ontsporing is het niet zeker dat de spoorstroomkring (SK) bezet blijft en is het dus ook niet zeker dat het sein dicht staat.
Een sein van een automatische sectie die vrij is geeft groen.
In het geval van Beveren waar er nog een deel van de trein op de sporen stond staat het sein zeker dicht.
Ook bij een railbreuk, die er volgens mij ook was, zal de SK bezet geven en het sein dicht zetten.
Door de langdurige bezetting waren er ook twee overwegen in groot alarm.
Een sein van een automatische sectie die vrij is geeft groen.
In het geval van Beveren waar er nog een deel van de trein op de sporen stond staat het sein zeker dicht.
Ook bij een railbreuk, die er volgens mij ook was, zal de SK bezet geven en het sein dicht zetten.
Door de langdurige bezetting waren er ook twee overwegen in groot alarm.
Re: Treinontsporing Melsele
Toch wel hoor. Vooral de P treinen 7290 7291 7292 8291 8292 408293 8293 stonden regelmatig even aan de kant op dat spoor.Hobbes schreef: Dat wijkspoor werd inderdaad voor de rest niet veel meer gebruikt, het laatste dat ik daar heb weten op staan een aantal maanden geleden was een spoorvernieuwingstrein die daar afgesteld stond
En vooral den 408293 (bijna dagelijks) omdat daar één of andere IC naar Antwerpen door te laten.
Die goederentrein reed op ontblokking van de stoptrein Lokeren-Antwerpen. Misschien heeft de seingever van Blok 3 Beveren wel beslist om even dat stuk spoor te ontroesten. Of je dat als fout kan noemen.... Dat denk ik niet. Ook al is dat wijkspoor maar 100 of 200 meter lang. Over dat spoor mocht gereden worden aan een V max van 40km/uur. En dit met gelijk welk type van trein. De fout zal hem waarschijnlijk wel aan de staat van het spoor, of aan de stabiliteit van de ondergrond gelegen hebben.Hobbes schreef: Volgens mij was het een foutje van de seingever of TC en had die goederentrein daar nooit mogen rijden.
Re: Treinontsporing Melsele
Dat laatste lijkt mij ook perfect mogelijk, een trein in doorrit kan daar perfect rijden ook al is hij te lang al is het maar om de noodzakelijke ontroestingsrit te hebben.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Treinontsporing Melsele
of GGV of GGH!markske schreef: Een sein van een automatische sectie die vrij is geeft groen.
.

Treinontsporing Melsele
Het seinbeeld geeft dan een rood sein met een wit overschrijdingslicht.Steven schreef:Maar het sein zelf blijft gewoon rooddekooiker schreef:Toch niet.HLE 2302 schreef:Dan blijven de seinen achter de HKM UITERAARD gesloten ! Dat is uitermate vanzelfsprekend !
Als er overschrijdingslichten zijn zullen deze ontstoken kunnen worden voor zover aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Ik heb het niet over de kleur maar wel over het open of gesloten zijn.
Gesloten: doorrijden verboden, open: doorrijden toegestaan al dan niet met beperkingen.
Markske haalt een ander interessant element aan: als een trein de kortsluiting niet meer veroorzaakt hangt het er nog vanaf of de pedalen zijn afgereden of niet.
Ontspoort een spoorvoertuig net voorbij het beheerde sein zonder de pedalen af te rijden en is er geen kortsluiting tussen de spoorstaven meer dan komt dat sein en het opwaartse sein (voor zover het een automatisch sein is of in het geval van een beheerd sein opnieuw een reisweg werd aangelegd en geselecteerd of gestuurd) terug open.
Gevaarlijke toestand, dat spreekt.
Er is op internet een filmpje te vinden waar een hulptrein naar een ontspoorde trein rijdt en daarbij net niet de hulpdiensten omverrijdt.
Mogelijk gaat het hier om een trein die volledig uit de sporen ligt en daardoor geen kortsluiting meer kan geven.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Treinontsporing Melsele
Maar we houden het eenvoudig bij een gesloten sein, overschrijdingen zou ons iets te ver brengen (dat hoofdstuk is mij iets te dik om hier volledig uit de doeken te doen). Het overschrijdingslicht maakt namelijk geen deel uit van het seinbeeld zelf, maar staat afzonderlijk gemonteerd op de seinmast ter aanvulling voor de leken hier.dekooiker schreef:Het seinbeeld geeft dan een rood sein met een wit overschrijdingslicht.
Ik heb het niet over de kleur maar wel over het open of gesloten zijn.
Gesloten: doorrijden verboden, open: doorrijden toegestaan al dan niet met beperkingen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Treinontsporing Melsele
Dit is geen seinbeeld. Een seinbeeeld is groen,GGV,GGH,rood of rood +maanwitlicht voor KB.
Een overschrijdingslicht gaat aan wanneer het een interpermiterend sein is dat automatisch werkt. Of anders gezegd dat kan bediend worden of automatisch.Dan gaat de bestuurder dit sein zien als onbediend met overschrijdingsbevel S421. Indien het overschrijdingslicht niet brand gaat de procedure S422 in,dus met 2 personen.enz enz
Een overschrijdingslicht gaat aan wanneer het een interpermiterend sein is dat automatisch werkt. Of anders gezegd dat kan bediend worden of automatisch.Dan gaat de bestuurder dit sein zien als onbediend met overschrijdingsbevel S421. Indien het overschrijdingslicht niet brand gaat de procedure S422 in,dus met 2 personen.enz enz
Re: Treinontsporing Melsele
Overschrijdingsbevel S421 is volgens mij toch al enige tijd van deze aardbol verdwenen.
De bestuurder moet nu het overschrijden op zijn verslag (M510 / I510) schrijven.
De bestuurder moet nu het overschrijden op zijn verslag (M510 / I510) schrijven.
Re: Treinontsporing Melsele
nighttrain is al enige tijd geen Belgische bestuurder meer, de S421 is inderdaad verdwenen. de NMBS bestuurders doen gewoon een inschrijving op hun werkblad (M510). Men spreekt nu ook van beheerde en niet beheerde seinen, de beheerde seinen kunnen een permissief karakter krijgen door het overschrijdingslicht. Dit allemaal effe ter info. Terug naar het ongeval zelf.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Treinontsporing Melsele
inderdaad maar voor oningewijden wildel ik gewoon proberen uitleggen dat het een overschrijding is waar maar 1 persoon bij betrokken is en de volle verantwoordelijkheid op hem neemt.markske schreef:Overschrijdingsbevel S421 is volgens mij toch al enige tijd van deze aardbol verdwenen.
De bestuurder moet nu het overschrijden op zijn verslag (M510 / I510) schrijven.
Dus ook al is het dokument verdwenen, de philosofie is nog steeds dezelfde.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Treinontsporing Melsele
Is geen relevante vraag,een ongeluk komt altijd ongelegen.Als je dit soort vragen stelt kan je alles afschaffen.markske schreef:Zoals reeds vermeld was het inderdaad om te ontroesten dat deze goederentrein op het wijkspoor reed, dit gebeurd dagelijks.
Je kan je natuurlijk afvragen waarom dit tijdens de spits moet gebeuren maar dat moet je maar vragen aan de mensen die de dienstregeling opmaken.
.
Als een wissel geblokeerd is na een test van een technicus om 11h00 in de ochtend en een beweging of reisweg blokeert kan iedereen zich afvragen,waaroom moest hij dit om 11h00 op maandagochtend doen, want ik neem altijd de trein naar het werk.
Re: Treinontsporing Melsele
Maar een afwijkende beweging kan wel een storing uitlokken. Als je een wissel niet verlegt, zal hij minder snel in storing komen. Waarom stuurt men dan een goederentrein over een zijspoortje op een moment dat er liefst niet teveel misgaat?