Treinontsporing Melsele

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Het ene ongeluk komt wel ongelegener dan het andere. Op de luchthaven testten wij procedures die zwaar konden ingrijpen op het operationele altijd 's nachts uit zodat je minstens een paar uur speling hebt om de situatie desgevallend recht te zetten. Idem dito voor onderhoudswerkzaamheden met (mogelijk) operationele impact. Bij de Brusselse metro is dat ook zo. Heel veel onderhoudswerkzaamheden in tal van bedrijven worden daarom vaak 's nachts uitgevoerd. Aleen bij de NMBS schijnt men die inschatting niet te maken. Daar weigert men ook nog altijd pertinent de onderhoudsateliers 's nachts te laten draaien zodat treinen overdag maximaal kunnen worden ingezet en in diezelfde optiek geloof ik graag dat men wissels in de spits gaat testen onder het mom "We doen maar op en we zien wel".
Je weet duidelijk niet veel van de werking van Infrabel Jeroen. Om te beginnen haal je twee dingen door elkaar want onderhoud van de treinen is iets heel anders dan dat van de infrastructuur. Wat die treinen betreft volsta ik met je er op te wijzen dat die ateliers vroeger wel degelijk 's nachts werkten - dus in de periode dat de NMBS één geheel was en "geregeerd" door die verschrikkelijke vakbonden. Nu we "commercieel" moeten zijn hebben externe managers die nachtploegen afgeschaft hebben wegens te duur. Dus niet zeuren: de treinen vallen dan wel kapot maar we zijn modern en commercieel :roll:

Wat infrastructuur betreft: het is je misschien bekend dat er ook 's nachts treinen rijden? Tijdens de nacht gebeuren trouwens de grootste werken zoals vernieuwing van de sporen en de bovenleiding, vernieuwen van ballast, vervangen van wissels ed. Het is dus niet abnormaal dat het gewone nazicht overdag gebeurt. Om bv een wissel te smeren is daglicht heel wat beter dan de beste zaklamp om alle onderdelen te inspecteren.

En voor al diegenen die het een slecht idee vinden om een wissel te draaien omdat die kan storen: als je trein niet in de dienstregeling had gestaan, was hij ook niet geblokkeerd vanwege die wissel. Afschaffen dus die handel :mrgreen:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door Robin »

gysev schreef:
Jeroen schreef:Het ene ongeluk komt wel ongelegener dan het andere. Op de luchthaven testten wij procedures die zwaar konden ingrijpen op het operationele altijd 's nachts uit zodat je minstens een paar uur speling hebt om de situatie desgevallend recht te zetten. Idem dito voor onderhoudswerkzaamheden met (mogelijk) operationele impact. Bij de Brusselse metro is dat ook zo. Heel veel onderhoudswerkzaamheden in tal van bedrijven worden daarom vaak 's nachts uitgevoerd. Aleen bij de NMBS schijnt men die inschatting niet te maken. Daar weigert men ook nog altijd pertinent de onderhoudsateliers 's nachts te laten draaien zodat treinen overdag maximaal kunnen worden ingezet en in diezelfde optiek geloof ik graag dat men wissels in de spits gaat testen onder het mom "We doen maar op en we zien wel".
Je weet duidelijk niet veel van de werking van Infrabel Jeroen. Om te beginnen haal je twee dingen door elkaar want onderhoud van de treinen is iets heel anders dan dat van de infrastructuur. Wat die treinen betreft volsta ik met je er op te wijzen dat die ateliers vroeger wel degelijk 's nachts werkten - dus in de periode dat de NMBS één geheel was en "geregeerd" door die verschrikkelijke vakbonden. Nu we "commercieel" moeten zijn hebben externe managers die nachtploegen afgeschaft hebben wegens te duur. Dus niet zeuren: de treinen vallen dan wel kapot maar we zijn modern en commercieel :roll:

Wat infrastructuur betreft: het is je misschien bekend dat er ook 's nachts treinen rijden? Tijdens de nacht gebeuren trouwens de grootste werken zoals vernieuwing van de sporen en de bovenleiding, vernieuwen van ballast, vervangen van wissels ed. Het is dus niet abnormaal dat het gewone nazicht overdag gebeurt. Om bv een wissel te smeren is daglicht heel wat beter dan de beste zaklamp om alle onderdelen te inspecteren.

En voor al diegenen die het een slecht idee vinden om een wissel te draaien omdat die kan storen: als je trein niet in de dienstregeling had gestaan, was hij ook niet geblokkeerd vanwege die wissel. Afschaffen dus die handel :mrgreen:
in sommige ateliers werkt men nog steeds snachts :!: om het reizigersmaterieel na te kijken ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door 2012 »

LHOON schreef:
Steven schreef:Werkt meer als een gewone gsm maar met extra's. De groepsoproep en alarmoproep zijn er zo twee van. Ook voorgeprogrammeerde nummers, onder meer sneltoets om TC te contacteren.
Kan inderdaad zeer handig zijn, maar een "broadcast" oproep naar een kanaal dat steeds openstaat heeft ook zijn voordelen. Een "oproep" moet aan de andere zijde worden beantwoord...

Een alarm oproep is inderdaad een "broadcast" oproep zoals jij dat noemt zunne, elke GSM-R in een bepaalde zone zal de alarm oproep horen, zonder dat je als bestuurder iets moet doen, je hoort alles via een luidspreker in je stuurcabine, opnemen hoef je niet te doen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door Asterix »

gysev schreef:Wat die treinen betreft volsta ik met je er op te wijzen dat die ateliers vroeger wel degelijk 's nachts werkten - dus in de periode dat de NMBS één geheel was en "geregeerd" door die verschrikkelijke vakbonden. Nu we "commercieel" moeten zijn hebben externe managers die nachtploegen afgeschaft hebben wegens te duur. Dus niet zeuren: de treinen vallen dan wel kapot maar we zijn modern en commercieel :roll:
Vreemd dat men in Nederland dan wél treinen veel sneller kan moderniseren/ombouwen en sneller terug het net kan opsturen dan hier in dit land. Misschien dat men bij de Holding op andere posten kan besparen - met goodwill van de vakbonden - en al eens de loodzware personeelsstructuur kan afbouwen om dat geld vrij te maken. Zouden de vakbonden dat dan wél zien zitten?
gysev schreef:Wat infrastructuur betreft: het is je misschien bekend dat er ook 's nachts treinen rijden?
Rijdt er zoveel verkeer over de NZV 's nachts of over L36/36N dat men alle sporen nodig heeft? Of L50 met 50A en v.v. als alternatief? Zou één spoor per lijn 's nachts werkelijk niet volstaan?
gysev schreef:Het is dus niet abnormaal dat het gewone nazicht overdag gebeurt. Om bv een wissel te smeren is daglicht heel wat beter dan de beste zaklamp om alle onderdelen te inspecteren.
Dat geloof ik graag maar bij de Brusselse metro heeft men ondergronds nooit daglicht en daar lijken mij niet meer ongevallen te gebeuren dan op het spoor bovengronds. Alle werken met operationele impact gebeuren daar 's nachts. En dat is dus echt wel mogelijk.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door dekooiker »

Jeroen schreef:Zou één spoor per lijn 's nachts werkelijk niet volstaan?
Nee.
Sommige lijnen, zoals bijvoorbeeld lijn 19 tussen Mol en Neerpelt, hebben geen geplande treinen nadat de laatste reizigerstrein binnengelopen is in Mol.
Dat zijn de grote uitzonderingen.
Lijn 25 was dit weekend buiten dienst tussen Kontich en Antwerpen-Berchem, wel, ze hebben andere voorziene werken niet uitgevoerd om lijn 25 klaar te krijgen.
Het was overigens zeer druk op lijn 27 om het verkeer op te vangen.
Er wordt dag en nacht aan de infrastructuur gewerkt.

Om nu terug te grijpen naar lijn 59: als er dienst op enkelspoor is, zijn er regelmatig vertragingen.
Ik heb het over vertragingen van goederentreinen bij werken in de nacht.
Vergeet niet dat er over enkele grote assen ook 's nachts verkeer is en die kan je niet zomaar even aan de kant zetten voor een aantal uren!
De trein.
Alleen voor durvers.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door nighttrain »

dekooiker schreef:
Jeroen schreef:Zou één spoor per lijn 's nachts werkelijk niet volstaan?
Nee.
Sommige lijnen, zoals bijvoorbeeld lijn 19 tussen Mol en Neerpelt, hebben geen geplande treinen nadat de laatste reizigerstrein binnengelopen is in Mol.
Dat zijn de grote uitzonderingen.
Lijn 25 was dit weekend buiten dienst tussen Kontich en Antwerpen-Berchem, wel, ze hebben andere voorziene werken niet uitgevoerd om lijn 25 klaar te krijgen.
Het was overigens zeer druk op lijn 27 om het verkeer op te vangen.
Er wordt dag en nacht aan de infrastructuur gewerkt.

Om nu terug te grijpen naar lijn 59: als er dienst op enkelspoor is, zijn er regelmatig vertragingen.
Ik heb het over vertragingen van goederentreinen bij werken in de nacht.
Vergeet niet dat er over enkele grote assen ook 's nachts verkeer is en die kan je niet zomaar even aan de kant zetten voor een aantal uren!
Als je zegt"zeer druk verkeer " wat bedoel je dan,hoeveel rijpaden per richting/per tijdseenheid worden er aangeboden?
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door nighttrain »

LHOON schreef:
HLE 2302 schreef:
De GSM-R bewijst in zo'n situatie's in elk geval zeer goed zijn nut. :)
Hoe werkt GSM-R eigenlijk?

Kan men hiermee enkel bepaalde bestemmelingen "opbellen" zoals met een gewone telefoon (waar de bestemmeling expliciet moet antwoorden), of is ook "broadcast" werking mogelijk zoals op een radio waar een kanaal permanent kan beluisterd worden?
GSM R is niet meer of minder een GSM netwerk ,met ongelooflijk veel mogelijkheden voor de treinoperatoren of infrastructuurbeheerders.
De "telefoonnummers" worden samegesteld volgens een internationaal protocol waarin je vindt
uitrusting op een loc:het locnummer en het treinnummer
telefoon van een persoon:treinbestuurder of dienst of andere functie
dispatch :funktie en positie
Daarom gaat de netwerkbeheerder als arbiter optreden voor de toekenning van de nummers in functie van bovenstaande gegevens.
Je hebt gewone calls, groupcalls en broadcast .+ REC (Railway Emmergency Calls)
Maar vanaf de dispatcherunit met touchscreen is alles mogelijk naargelang de wensen en specs van de gebruiker.
Je kan een lijn indelen in verschillende zones en dus alleen zij die in die zone zijn een calll zenden of 1 of meerdere operatoren (seingevers/dispatchers) call laten ontvangen vanuit een bepaalde zone.Tuurlijk daar hangt een prijzenkaartje aan hoe meer "gadgets " je wil.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door HLE 2302 »

dekooiker schreef:
HLE 2302 schreef:Dan blijven de seinen achter de HKM UITERAARD gesloten ! Dat is uitermate vanzelfsprekend !
Toch niet.
Als er overschrijdingslichten zijn zullen deze ontstoken kunnen worden voor zover aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Om hier nog even terug op in te pikken;
En het is niet omdat er een overschrijdingskroon/licht is dat het sein daarom veilig zal tonen hé. :wink:
En trouwens niet alle beheerde seinen hebben een overschrijdingslicht hé. :wink:
Op de plaats van het ongeval waren het gewone beheerde seinen geloof ik. En daarbij bij brandend overschrijdingslicht blijft nog steeds ROZ van toepassing.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door dekooiker »

nighttrain schreef: Als je zegt"zeer druk verkeer " wat bedoel je dan,hoeveel rijpaden per richting/per tijdseenheid worden er aangeboden?
Moeilijk om zo meteen te zeggen maar de treinen die op de lijn 25 moesten rijden, zijnde een vijf per uur, moesten nu ook op lijn 27 waar al 4 treinen uit Lier opzitten.
Daar dit geen normale toestand is rijden ze elkaar hoe dan ook in de weg.
Steek daar de vertragingen van de internationale treinen bij en het is al snel een soepje...hoe gek het ook kan lijken.
De trein.
Alleen voor durvers.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door dekooiker »

HLE 2302 schreef:Om hier nog even terug op in te pikken;
En het is niet omdat er een overschrijdingskroon/licht is dat het sein daarom veilig zal tonen hé. :wink:
En trouwens niet alle beheerde seinen hebben een overschrijdingslicht hé. :wink:
Op de plaats van het ongeval waren het gewone beheerde seinen geloof ik. En daarbij bij brandend overschrijdingslicht blijft nog steeds ROZ van toepassing.

Het is zeker een veilige toestand.
Er ontbreekt een voorwaarde opdat het sein een andere kleur dan alleen rood zou geven.
Dat kan een storing zijn die de veiligheid niet in het gedrang brengt.
En met ROZ is het helemaal veilig.
Zelfs al rij je naar een ontspoorde trein toe ;-)
Natuurlijk zal het overschrijdingslicht niet altijd branden, net zomin als elk sein altijd doorrijden toe zal laten.
De trein.
Alleen voor durvers.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Vreemd dat men in Nederland dan wél treinen veel sneller kan moderniseren/ombouwen en sneller terug het net kan opsturen dan hier in dit land. Misschien dat men bij de Holding op andere posten kan besparen - met goodwill van de vakbonden - en al eens de loodzware personeelsstructuur kan afbouwen om dat geld vrij te maken. Zouden de vakbonden dat dan wél zien zitten?
Nu geef je zelf het beste bewijs dat je de structuur totaal niet begrijpt. Wat heeft de holding met rollend materieel en werkplaatsen te maken? Die hangen af van B-MO en Technics. En is het in Nederland echt beter?
Jeroen schreef:Rijdt er zoveel verkeer over de NZV 's nachts of over L36/36N dat men alle sporen nodig heeft? Of L50 met 50A en v.v. als alternatief? Zou één spoor per lijn 's nachts werkelijk niet volstaan?
Laatste reizigerstrein verlaat de NZV om 01u35, de eerste moet er weer door om 4u15, dat is dus een zeer klein werkvenster. Wat Brussel betreft zou je nog raar opkijken trouwens: L26 elke nacht buiten dienst en de meeste nachten dienst op enkelspoor tussen Ruisbroek en Halle (3 van de 4 sporen buiten dienst). Wel, hoewel Brussel nu niet echt op een zeer drukke goederenas ligt staan er dikwijls 2 - 3 treinen te wachten op een tegenligger. Kun je nagaan wat dat op lijnen als de 35, 50A, 53, 59 ed moet geven. En nog eens, echt grote werken gebeuren 's nachts of in het weekend.
Jeroen schreef:Dat geloof ik graag maar bij de Brusselse metro heeft men ondergronds nooit daglicht en daar lijken mij niet meer ongevallen te gebeuren dan op het spoor bovengronds. Alle werken met operationele impact gebeuren daar 's nachts. En dat is dus echt wel mogelijk.
Nu doe je me denken aan die man van de MIVB die ons tijdens een opendeurdag leukweg kwam vertellen dat hij alles van de spoorwegen wist omdat hij met trams reed :roll: Hebben jullie veel goederenverkeer in de metro?
Er zijn nu eenmaal dingen die nagezien moeten worden en zoiets hindert het verkeer niet. Waarom spuw je je gal niet over de mobiele werven op de snelwegen overdag? Die zijn veel hinderlijker - en gevaarlijker - dan het omleggen van een wissel om die te smeren. Maar ja, zolang we de spoorwegen maar kunnen kleineren zijn alle middelen goed nietwaar?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door Asterix »

gysev schreef:Nu geef je zelf het beste bewijs dat je de structuur totaal niet begrijpt. Wat heeft de holding met rollend materieel en werkplaatsen te maken? Die hangen af van B-MO en Technics. En is het in Nederland echt beter?
Uiteraard heeft alles met alles te maken, alsof de entiteiten gescheiden zijn :lol: Als men de loodzware personeelskosten bij de Holding zou kunnen verminderen, zou het gigantische dotatiesysteem van de Belgische overheid kunnen worden herbekeken en zou er op andere domeinen kunnen worden "gesubsidieerd". Men moet nu ook niet gaan doen alsof netwerkbeheerder, NMBS en Holding gescheiden onderdelen zijn en geen communicerende vaten, al zeker niet als het gaat om materie waarbij de vakbonden hun zegen moeten geven. Laat ons ernstig blijven.
gysev schreef:
Jeroen schreef:Rijdt er zoveel verkeer over de NZV 's nachts of over L36/36N dat men alle sporen nodig heeft? Of L50 met 50A en v.v. als alternatief? Zou één spoor per lijn 's nachts werkelijk niet volstaan?
Laatste reizigerstrein verlaat de NZV om 01u35, de eerste moet er weer door om 4u15, dat is dus een zeer klein werkvenster.
Ik begrijp dus dat het druk is al is het natuurlijk niet noodzakelijk om voor één trein om 4u15 alle sporen weer op te stellen. Ook hier, als dat overdag kan, dan zeker ook 's nachts. We komen steeds opnieuw op hetzelfde punt uit.
gysev schreef:
Jeroen schreef:Dat geloof ik graag maar bij de Brusselse metro heeft men ondergronds nooit daglicht en daar lijken mij niet meer ongevallen te gebeuren dan op het spoor bovengronds. Alle werken met operationele impact gebeuren daar 's nachts. En dat is dus echt wel mogelijk.
Nu doe je me denken aan die man van de MIVB die ons tijdens een opendeurdag leukweg kwam vertellen dat hij alles van de spoorwegen wist omdat hij met trams reed :roll: Hebben jullie veel goederenverkeer in de metro?
Er zijn nu eenmaal dingen die nagezien moeten worden en zoiets hindert het verkeer niet. Waarom spuw je je gal niet over de mobiele werven op de snelwegen overdag? Die zijn veel hinderlijker - en gevaarlijker - dan het omleggen van een wissel om die te smeren. Maar ja, zolang we de spoorwegen maar kunnen kleineren zijn alle middelen goed nietwaar?
Wat heeft dat goederenverkeer ermee te maken? Als je overdag met reizigersverkeer dergelijke controles kan uitvoeren, kan je dat nachts toch ook met goederenverkeer? :) Het gaat erom dat het technisch best mogelijk is om wat meer onderhoud 's nachts uit te voeren. En inzake dat kleineren, moet je nu ook niet weer gaan overdrijven. Als je op een treinforum een topic over wegenwerken opent, kunnen we daar over die wegenwerken verder praten :wink:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door Tim »

@ groentje, mag een een blokpost zelf beslissen of ze een trein over een wijkspoor of tegenspoor sturen om de wissels te ontroesten binnen het gedeelte dat zij beheren?
Of moeten ze daar telkens toestemming aan TC voor vragen?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Uiteraard heeft alles met alles te maken, alsof de entiteiten gescheiden zijn :lol:
Op het terrein zeer zeker, dat kan je alle spoorwegmensen vragen.
Jeroen schreef:Als men de loodzware personeelskosten bij de Holding zou kunnen verminderen, zou het gigantische dotatiesysteem van de Belgische overheid kunnen worden herbekeken en zou er op andere domeinen kunnen worden "gesubsidieerd".
En net dat mag niet meer van Europa, remember?
Jeroen schreef:Men moet nu ook niet gaan doen alsof netwerkbeheerder, NMBS en Holding gescheiden onderdelen zijn en geen communicerende vaten, al zeker niet als het gaat om materie waarbij de vakbonden hun zegen moeten geven.
Je obsessie voor vakbonden kennen we al lang Jeroen. Zoals een bekende zanger al zei: "De meeste dromen zijn bedrog..."
Jeroen schreef:Laat ons ernstig blijven.
Graag, wanneer begin jij ermee? :wink:
Jeroen schreef:Ik begrijp dus dat het druk is al is het natuurlijk niet noodzakelijk om voor één trein om 4u15 alle sporen weer op te stellen. Ook hier, als dat overdag kan, dan zeker ook 's nachts. We komen steeds opnieuw op hetzelfde punt uit.
Wanneer heb ik beweerd dat voor nazicht van de seinen en wissels de NZV (gedeeltelijk) dicht moet? Dat is jouw bewering. Wel is het zo dat bv bij werken aan de bovenleiding op spoor 3 ook de sporen 2 en 4 buiten spanning gaan ter bescherming van het personeel. Ik hoop dat je op zijn minst daarvoor een beetje begrip hebt?
Jeroen schreef:Wat heeft dat goederenverkeer ermee te maken? Als je overdag met reizigersverkeer dergelijke controles kan uitvoeren, kan je dat nachts toch ook met goederenverkeer? :) Het gaat erom dat het technisch best mogelijk is om wat meer onderhoud 's nachts uit te voeren. En inzake dat kleineren, moet je nu ook niet weer gaan overdrijven. Als je op een treinforum een topic over wegenwerken opent, kunnen we daar over die wegenwerken verder praten :wink:
Alweer: voor gewoon nazicht wordt niets buiten dienst gesteld en is er dus geen hinder. Grote werken gebeuren 's nachts. Wat is daar zo moeilijk aan om te begrijpen?

En waarom zou iemand die hier vergelijkingen maakt met de luchtvaart en de metro moeilijk doen over een verwijzing naar wegenwerken? Bizarre manier van redeneren toch wel :?
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door nighttrain »

Je obsessie voor vakbonden kennen we al lang Jeroen. Zoals een bekende zanger al zei: "De meeste dromen zijn bedrog..."

[quote="


Marco Borsato?
Plaats reactie