Je weet duidelijk niet veel van de werking van Infrabel Jeroen. Om te beginnen haal je twee dingen door elkaar want onderhoud van de treinen is iets heel anders dan dat van de infrastructuur. Wat die treinen betreft volsta ik met je er op te wijzen dat die ateliers vroeger wel degelijk 's nachts werkten - dus in de periode dat de NMBS één geheel was en "geregeerd" door die verschrikkelijke vakbonden. Nu we "commercieel" moeten zijn hebben externe managers die nachtploegen afgeschaft hebben wegens te duur. Dus niet zeuren: de treinen vallen dan wel kapot maar we zijn modern en commercieelJeroen schreef:Het ene ongeluk komt wel ongelegener dan het andere. Op de luchthaven testten wij procedures die zwaar konden ingrijpen op het operationele altijd 's nachts uit zodat je minstens een paar uur speling hebt om de situatie desgevallend recht te zetten. Idem dito voor onderhoudswerkzaamheden met (mogelijk) operationele impact. Bij de Brusselse metro is dat ook zo. Heel veel onderhoudswerkzaamheden in tal van bedrijven worden daarom vaak 's nachts uitgevoerd. Aleen bij de NMBS schijnt men die inschatting niet te maken. Daar weigert men ook nog altijd pertinent de onderhoudsateliers 's nachts te laten draaien zodat treinen overdag maximaal kunnen worden ingezet en in diezelfde optiek geloof ik graag dat men wissels in de spits gaat testen onder het mom "We doen maar op en we zien wel".

Wat infrastructuur betreft: het is je misschien bekend dat er ook 's nachts treinen rijden? Tijdens de nacht gebeuren trouwens de grootste werken zoals vernieuwing van de sporen en de bovenleiding, vernieuwen van ballast, vervangen van wissels ed. Het is dus niet abnormaal dat het gewone nazicht overdag gebeurt. Om bv een wissel te smeren is daglicht heel wat beter dan de beste zaklamp om alle onderdelen te inspecteren.
En voor al diegenen die het een slecht idee vinden om een wissel te draaien omdat die kan storen: als je trein niet in de dienstregeling had gestaan, was hij ook niet geblokkeerd vanwege die wissel. Afschaffen dus die handel
