Treinontsporing Melsele

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje

Re: Treinontsporing Melsele

Bericht door groentje »

Traffic Control kan beslissen om een trein aan de kant te (laten) zetten, maar binnen een station is de blokpost heer en meester, en kan TC slechts suggereren. Nu, met de uitgebreide actiezones is er wel een groeiende grijze zone (in verschillende tinten grijs), over wat een station is. In Berchem gaat men er een beetje vanuit dat de hele actiezone 'station' is.
markske

Bericht door markske »

TC beslist over dienst op enkel spoor, parallel verkeer. Uitwijken van treinen is ook een bevoegdheid van TC.
Bij dit laatste is er wel een nuance daar TC soms met een ander geval bezig is en er niet altijd op tijd een bevel kan gegeven worden.
Dus is het volgens mij nogal logisch dat we ook een beetje vertrouwen hebben op de kennis van de operator.
Een voorbeeld, ooit was ik bezig met een zelfmoord, op hetzelfde ogenblik roept er mij een blokpost op. Ik meld dat ik dadelijk terug oproep maar nu geen tijd heb.
Gevolg nadat ik +/- 5' (eerder - dan +) later oproep hadden ze al zelf beslist een goederentrein G80 voor een IC trein te laten rijden met de nodige vertraging tot gevolg.

Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.
Asterix

Bericht door Asterix »

gysev schreef:
Jeroen schreef:Uiteraard heeft alles met alles te maken, alsof de entiteiten gescheiden zijn :lol:
Op het terrein zeer zeker, dat kan je alle spoorwegmensen vragen.
Aha maar op het terrein wordt er natuurlijk niet gepalaverd over de centen dus daar zijn we aan het verkeerde adres!
gysev schreef:
Jeroen schreef:Als men de loodzware personeelskosten bij de Holding zou kunnen verminderen, zou het gigantische dotatiesysteem van de Belgische overheid kunnen worden herbekeken en zou er op andere domeinen kunnen worden "gesubsidieerd".
En net dat mag niet meer van Europa, remember?
:lol: En sinds wanneer is dat bij de NMBS met haar 'originele' structuur een valabel argument geworden?
gysev schreef:
Jeroen schreef:Ik begrijp dus dat het druk is al is het natuurlijk niet noodzakelijk om voor één trein om 4u15 alle sporen weer op te stellen. Ook hier, als dat overdag kan, dan zeker ook 's nachts. We komen steeds opnieuw op hetzelfde punt uit.
Wanneer heb ik beweerd dat voor nazicht van de seinen en wissels de NZV (gedeeltelijk) dicht moet? Dat is jouw bewering. Wel is het zo dat bv bij werken aan de bovenleiding op spoor 3 ook de sporen 2 en 4 buiten spanning gaan ter bescherming van het personeel. Ik hoop dat je op zijn minst daarvoor een beetje begrip hebt?
Je schreef dat het werkvenster voor werken zeer klein wordt omdat een eerste trein al iets over vier begint te rijden. Ik begrijp dus dat het daarom niet noodzakelijk is om alle werken stil te leggen.
gysev schreef:Alweer: voor gewoon nazicht wordt niets buiten dienst gesteld en is er dus geen hinder. Grote werken gebeuren 's nachts. Wat is daar zo moeilijk aan om te begrijpen?
Het ging er initieel over ging dat wanneer materiaal wordt getest, het risico op storingen hoger ligt met als gevolg operationele impact. Dat was het uitgangspunt.
gysev schreef:En waarom zou iemand die hier vergelijkingen maakt met de luchtvaart en de metro moeilijk doen over een verwijzing naar wegenwerken? Bizarre manier van redeneren toch wel :?
Omdat metro en luchtvaart een specifieke dienstverlening in een specifieke omgeving aan reizigers aanbieden, dat is dus iets anders dan wegenwerken waarbij er geen verbintenis bestaat tussen overheid en autobestuurder.

Misschien best terug on topic gaan :wink:
Asterix

Bericht door Asterix »

markske schreef:Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.
De werkgever? Enkel slechte procedures (of gewoon geen procedures) kunnen aanleiding geven to zo een gevallen?
pietje

Bericht door pietje »

Jeroen schreef:
markske schreef:Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.
De werkgever? Enkel slechte procedures (of gewoon geen procedures) kunnen aanleiding geven to zo een gevallen?
Was mijn idee ook, de werkgever moet er voor zorgen dat er voldoende personeel is zodat ze hun taken naar behoren kunnen uitvoeren.
kika

Bericht door kika »

Jeroen schreef:
Personeelsgebrek (of verkeerde inzet/verkeerde diensten) zou een andere kunnen zijn. Of een tijdelijke overbelasting van de dienst(en). Of een gebrekkige opleiding bij de persoon van die blokpost. Er zijn denk ik wel meer dingen te verzinnen, en waarschijnlijk is het ook helemaal niet zwart-wit. Teveel procedures kunnen ook aanleiding geven tot zo'n geval.

Ik ben in ieder geval serieus positief verbaasd over de snelle reparatiewerkzaamheden.
Tim

Bericht door Tim »

Ik vind dat hier zeker niemand in de fout ging, rij zelf dikwijls met G80 :mrgreen:
markske

Bericht door markske »

De rang drie die in zo een geval bijstand moet verlenen maar je in de verste verte nooit zie op zo een ogenblik (bang van zelf een fout te maken).
Ze zullen achterna wel zeggen wat er niet juist was.
Zoals in dit geval waar ze na 14 dagen de vraag stelden waarom deze G80 niet aan de kant werd gezet.

Daarvan zakt wel mijn broek af :evil:
gysev

Bericht door gysev »

markske schreef:De rang drie die in zo een geval bijstand moet verlenen maar je in de verste verte nooit zie op zo een ogenblik (bang van zelf een fout te maken).
Ze zullen achterna wel zeggen wat er niet juist was.
Zoals in dit geval waar ze na 14 dagen de vraag stelden waarom deze G80 niet aan de kant werd gezet.

Daarvan zakt wel mijn broek af :evil:
Heel eenvoudig op te lossen: zeg zoals ik dat "hoewel het nog maar twee weken geleden is, ik het me echt niet meer herinner". Na twee keer laten ze je gegarandeerd met rust. :lol:
Plaats reactie