Treinontsporing Melsele
Re: Treinontsporing Melsele
Traffic Control kan beslissen om een trein aan de kant te (laten) zetten, maar binnen een station is de blokpost heer en meester, en kan TC slechts suggereren. Nu, met de uitgebreide actiezones is er wel een groeiende grijze zone (in verschillende tinten grijs), over wat een station is. In Berchem gaat men er een beetje vanuit dat de hele actiezone 'station' is.
Re: Treinontsporing Melsele
TC beslist over dienst op enkel spoor, parallel verkeer. Uitwijken van treinen is ook een bevoegdheid van TC.
Bij dit laatste is er wel een nuance daar TC soms met een ander geval bezig is en er niet altijd op tijd een bevel kan gegeven worden.
Dus is het volgens mij nogal logisch dat we ook een beetje vertrouwen hebben op de kennis van de operator.
Een voorbeeld, ooit was ik bezig met een zelfmoord, op hetzelfde ogenblik roept er mij een blokpost op. Ik meld dat ik dadelijk terug oproep maar nu geen tijd heb.
Gevolg nadat ik +/- 5' (eerder - dan +) later oproep hadden ze al zelf beslist een goederentrein G80 voor een IC trein te laten rijden met de nodige vertraging tot gevolg.
Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.
Bij dit laatste is er wel een nuance daar TC soms met een ander geval bezig is en er niet altijd op tijd een bevel kan gegeven worden.
Dus is het volgens mij nogal logisch dat we ook een beetje vertrouwen hebben op de kennis van de operator.
Een voorbeeld, ooit was ik bezig met een zelfmoord, op hetzelfde ogenblik roept er mij een blokpost op. Ik meld dat ik dadelijk terug oproep maar nu geen tijd heb.
Gevolg nadat ik +/- 5' (eerder - dan +) later oproep hadden ze al zelf beslist een goederentrein G80 voor een IC trein te laten rijden met de nodige vertraging tot gevolg.
Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.
Re: Treinontsporing Melsele
Aha maar op het terrein wordt er natuurlijk niet gepalaverd over de centen dus daar zijn we aan het verkeerde adres!gysev schreef:Op het terrein zeer zeker, dat kan je alle spoorwegmensen vragen.Jeroen schreef:Uiteraard heeft alles met alles te maken, alsof de entiteiten gescheiden zijn![]()
gysev schreef:En net dat mag niet meer van Europa, remember?Jeroen schreef:Als men de loodzware personeelskosten bij de Holding zou kunnen verminderen, zou het gigantische dotatiesysteem van de Belgische overheid kunnen worden herbekeken en zou er op andere domeinen kunnen worden "gesubsidieerd".

Je schreef dat het werkvenster voor werken zeer klein wordt omdat een eerste trein al iets over vier begint te rijden. Ik begrijp dus dat het daarom niet noodzakelijk is om alle werken stil te leggen.gysev schreef:Wanneer heb ik beweerd dat voor nazicht van de seinen en wissels de NZV (gedeeltelijk) dicht moet? Dat is jouw bewering. Wel is het zo dat bv bij werken aan de bovenleiding op spoor 3 ook de sporen 2 en 4 buiten spanning gaan ter bescherming van het personeel. Ik hoop dat je op zijn minst daarvoor een beetje begrip hebt?Jeroen schreef:Ik begrijp dus dat het druk is al is het natuurlijk niet noodzakelijk om voor één trein om 4u15 alle sporen weer op te stellen. Ook hier, als dat overdag kan, dan zeker ook 's nachts. We komen steeds opnieuw op hetzelfde punt uit.
Het ging er initieel over ging dat wanneer materiaal wordt getest, het risico op storingen hoger ligt met als gevolg operationele impact. Dat was het uitgangspunt.gysev schreef:Alweer: voor gewoon nazicht wordt niets buiten dienst gesteld en is er dus geen hinder. Grote werken gebeuren 's nachts. Wat is daar zo moeilijk aan om te begrijpen?
Omdat metro en luchtvaart een specifieke dienstverlening in een specifieke omgeving aan reizigers aanbieden, dat is dus iets anders dan wegenwerken waarbij er geen verbintenis bestaat tussen overheid en autobestuurder.gysev schreef:En waarom zou iemand die hier vergelijkingen maakt met de luchtvaart en de metro moeilijk doen over een verwijzing naar wegenwerken? Bizarre manier van redeneren toch wel
Misschien best terug on topic gaan

Re: Treinontsporing Melsele
De werkgever? Enkel slechte procedures (of gewoon geen procedures) kunnen aanleiding geven to zo een gevallen?markske schreef:Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.
Re: Treinontsporing Melsele
Was mijn idee ook, de werkgever moet er voor zorgen dat er voldoende personeel is zodat ze hun taken naar behoren kunnen uitvoeren.Jeroen schreef:De werkgever? Enkel slechte procedures (of gewoon geen procedures) kunnen aanleiding geven to zo een gevallen?markske schreef:Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.
Re: Treinontsporing Melsele
Personeelsgebrek (of verkeerde inzet/verkeerde diensten) zou een andere kunnen zijn. Of een tijdelijke overbelasting van de dienst(en). Of een gebrekkige opleiding bij de persoon van die blokpost. Er zijn denk ik wel meer dingen te verzinnen, en waarschijnlijk is het ook helemaal niet zwart-wit. Teveel procedures kunnen ook aanleiding geven tot zo'n geval.Jeroen schreef:De werkgever? Enkel slechte procedures (of gewoon geen procedures) kunnen aanleiding geven to zo een gevallen?markske schreef:Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.
Ik ben in ieder geval serieus positief verbaasd over de snelle reparatiewerkzaamheden.
Re: Treinontsporing Melsele
Ik vind dat hier zeker niemand in de fout ging, rij zelf dikwijls met G80markske schreef:Nu is het aan jullie om te beslissen wie hier in de fout ging, ik of de blokpost.

Re: Treinontsporing Melsele
De rang drie die in zo een geval bijstand moet verlenen maar je in de verste verte nooit zie op zo een ogenblik (bang van zelf een fout te maken).
Ze zullen achterna wel zeggen wat er niet juist was.
Zoals in dit geval waar ze na 14 dagen de vraag stelden waarom deze G80 niet aan de kant werd gezet.
Daarvan zakt wel mijn broek af
Ze zullen achterna wel zeggen wat er niet juist was.
Zoals in dit geval waar ze na 14 dagen de vraag stelden waarom deze G80 niet aan de kant werd gezet.
Daarvan zakt wel mijn broek af

Re: Treinontsporing Melsele
Heel eenvoudig op te lossen: zeg zoals ik dat "hoewel het nog maar twee weken geleden is, ik het me echt niet meer herinner". Na twee keer laten ze je gegarandeerd met rust.markske schreef:De rang drie die in zo een geval bijstand moet verlenen maar je in de verste verte nooit zie op zo een ogenblik (bang van zelf een fout te maken).
Ze zullen achterna wel zeggen wat er niet juist was.
Zoals in dit geval waar ze na 14 dagen de vraag stelden waarom deze G80 niet aan de kant werd gezet.
Daarvan zakt wel mijn broek af
