Dienstregeling 2012

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
fets

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door fets »

fets schreef:- een Thalys-treinpaar in de ochtend vanuit Parijs rijdt door naar de luchthaven
Dit stel wijkt uit naar spoor B in Leuven ipv op de luchthaven te blijven. Hierdoor verhuizen een aantal treinen van spoor B en A naar spoor A of 1 rond 09:00.
Elke ochtend kan je dus een Thalys in Leuven gaan bewonderen! Nu nog de NMBS overtuigen om er reizigers op mee te nemen ;)
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Elke ochtend kan je dus een Thalys in Leuven gaan bewonderen! Nu nog de NMBS overtuigen om er reizigers op mee te nemen ;)
Louis Tobback krijgt een herkansing ;-)
ReisThijs

Bericht door ReisThijs »

Op de NMBS site staat een overzicht van aanpassingen aan de dienstregeling per 16 april.
De grootste wijziging is dat de IC C tussen Antwerpen en Lille Flandres wordt geknipt, er blijven nog 1 of 2 doorgaande ritten over voor de rest moet worden overgestapt in Kortrijk.

Er wordt niet bij vermeld waarom dit is, weet iemand meer?
Terminus

Bericht door Terminus »

Zie topic over lijn 75.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Op de NMBS site staat een overzicht van aanpassingen aan de dienstregeling per 16 april.
Vermeldenswaardig is dat een toch niet onbelangrijke wijziging (voorlopig) ontbreekt in het overzicht: IC 456 (Brussel-Zuid 06:24 - Visé) wordt afgeschaft.

Los hiervan is intussen ook de dienstregeling vanaf juni online verschenen, met als blikvanger de indienstname van de Diabolo-infrastructuur. De belangrijkste wijzigingen waren, denk ik, al uitgelekt:

WEEKDAGEN
- het traject van de IC Q (Antwerpen - Leuven) wordt omgeleid via de luchthaven en daarna verlengd tot Landen (in het rijpad van de IR i). De haltes in Mechelen-Nekkerspoel en Haacht komen te vervallen. Amplitude wordt fors uitgebreid: laatste vertrek in beide richtingen na 22u30.
- het traject van het overgebleven gedeelte van de IR i (De Panne - Luchthaven) wordt verlengd tot Mechelen, zodat er 2x per uur een trein rijdt tussen de luchthaven en Mechelen

WEEKEND
- de L-trein Mechelen - Antwerpen vertrekt voortaan al vanuit de luchthaven
- één van de IR-treinen Brussel-Zuid - Luchthaven wordt verlengd tot Mechelen.

Andere wijzigingen per 11/06:
- de IC F wordt in de daluren beperkt tot Saint-Ghislain. Er rijdt een pendel van/naar Quiévrain, die er kort keert.
- lichte wijzigingen aan enkele P-treinen, waaronder 7306 (wordt versneld) en 8302 (krijgt een iets langere, realistische rittijd)
- ook de zomerafschaffingen zijn reeds opgenomen in de planner. Het zijn er, zoals reeds aangekondigd, meer dan vorig jaar.

Groeten,
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Molenbruch Y. schreef:- het traject van de IC Q (Antwerpen - Leuven) wordt omgeleid via de luchthaven en daarna verlengd tot Landen (in het rijpad van de IR i). De haltes in Mechelen-Nekkerspoel en Haacht komen te vervallen. Amplitude wordt fors uitgebreid: laatste vertrek in beide richtingen na 22u30.
Daardoor wordt de rijtijd Antwerpen - Leuven met maar liefst 6 minuten verlengd :-(
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steve

Bericht door Steve »

Paul schreef:
Molenbruch Y. schreef:- het traject van de IC Q (Antwerpen - Leuven) wordt omgeleid via de luchthaven en daarna verlengd tot Landen (in het rijpad van de IR i). De haltes in Mechelen-Nekkerspoel en Haacht komen te vervallen. Amplitude wordt fors uitgebreid: laatste vertrek in beide richtingen na 22u30.
Daardoor wordt de rijtijd Antwerpen - Leuven met maar liefst 6 minuten verlengd :-(
En voorbij Leuven is het nog erger, want de 11 minuten stilstand in Leuven van de huidige IR-i worden exact gekopieerd. Bovendien kan men deze trein op dit stuk zéér bezwaarlijk een IC noemen met de overgenomen haltes in Vertrijk, Ezemaal en Neerwinden...

Anderzijds: met het kortere traject van de IR-i hoop ik wel dat de M6-stammen eindelijk ook overdag ingezet worden en dus niet de hele dag in Mechelen aan de kant blijven staan zoals nu gebeurt in Landen/Hasselt. Als men inderdaad op 10 minuten zal keren in Mechelen (wel wat link in volle spits ...), komt dat qua grafiek perfect uit. Stefanic, enig idee waar we ons aan mogen verwachten?
ferry

Bericht door ferry »

Hoi

Hoe nieuwe dienstregeling te consulteren?

f
Molenbruch Y.

Hoe nieuwe dienstregeling te consulteren?
Gewoon de planner op nmbs.be raadplegen en een verplaatsing opvragen op een datum vanaf 10/06 (weekend) of 11/06 (weekdagen) :wink:
Anderzijds: met het kortere traject van de IR-i hoop ik wel dat de M6-stammen eindelijk ook overdag ingezet worden en dus niet de hele dag in Mechelen aan de kant blijven staan zoals nu gebeurt in Landen/Hasselt. Als men inderdaad op 10 minuten zal keren in Mechelen (wel wat link in volle spits ...), komt dat qua grafiek perfect uit.
Volgens de in de planner vermelde spoornummers wordt er inderdaad op 10 minuten gekeerd. De halte van 6 minuten te Brussel-Nationaal-Luchthaven zal natuurlijk wel bijdragen aan de stiptheid.

Vraag is nu natuurlijk wel waar en wanneer de rijtuigen onderhouden zullen worden, want dat is precies de reden van de uitwijking naar Hasselt.

Groeten,
fets

Bericht door fets »

Molenbruch Y. schreef: WEEKDAGEN
- het traject van de IC Q (Antwerpen - Leuven) wordt omgeleid via de luchthaven en daarna verlengd tot Landen (in het rijpad van de IR i). De haltes in Mechelen-Nekkerspoel en Haacht komen te vervallen. Amplitude wordt fors uitgebreid: laatste vertrek in beide richtingen na 22u30.
Voor mij persoonlijk is dit het slechtste wat me kon overkomen:
- er is geen aansluiting meer (hoewel die al niet officieel was wegens 3 minuten, maar toch haalbaar in 2/3 van de gevallen) tussen lijn 139 en de IC-Q.
- Mechelen-Nekkerspoel ligt op wandelafstand van mijn werk, Mechelen zelf ligt net iets te ver, en vereist dus nog een extra overstap op trein en/of bus. (met een veel langere reistijd tot gevolg)

Ik ben serieus aan het overwegen om weer met de auto te gaan en/of te verhuizen :-(

Mijn enigste troost is dat de combinatie 3337/3366/3068 nog altijd bestaat als snelle manier om thuis te raken
Kristofke

Bericht door Kristofke »

fets schreef:
Molenbruch Y. schreef: WEEKDAGEN
Voor mij persoonlijk is dit het slechtste wat me kon overkomen:
- er is geen aansluiting meer (hoewel die al niet officieel was wegens 3 minuten, maar toch haalbaar in 2/3 van de gevallen) tussen lijn 139 en de IC-Q.
- Mechelen-Nekkerspoel ligt op wandelafstand van mijn werk, Mechelen zelf ligt net iets te ver, en vereist dus nog een extra overstap op trein en/of bus. (met een veel langere reistijd tot gevolg)

Ik ben serieus aan het overwegen om weer met de auto te gaan en/of te verhuizen :-(

Mijn enigste troost is dat de combinatie 3337/3366/3068 nog altijd bestaat als snelle manier om thuis te raken
Ik heb de indruk dat u een redelijk uniek en weinig voorkomend woon-werk traject hebt!
fets

Bericht door fets »

Kristofke schreef: Ik heb de indruk dat u een redelijk uniek en weinig voorkomend woon-werk traject hebt!
Ik ga inderdaad niet naar Brussel, maar lijn 139->Antwerpen is veel voorkomend, en ik zie toch elke dag mensen lopen in Leuven om hun veel te nipte aansluiting te halen. (Die er nu niet meer is, omdat de IC Q 6 minuten vroeger vertrekt)
Voor mij persoonlijk zou het al mooi uitkomen als men de 6477 en 6478 in de ochtend verbindt met wat nu de 2607 en 2608 zijn (en hun tegentreinen). Deze kunnen desnoods keren op Nekkerspoel, of in St-Katelijne-Waver (Ik zie heel veel volk naar De Ham gaan vanuit Leuven). Dan moeten ze wel een stuk over tegenspoor tot na Muizen. Dit zou op de bestaande uurregeling van de 26xx reeks kunnen. 1 klassiekje is genoeg ;-) En hetzelfde in de avondspits voor de 2635-37 naar de 6466-68 als het even kan ..
Molenbruch Y.

Dag,

Op maandag 30 april (brugdag) zullen tal van P-treinen niet rijden. Het gaat daarbij niet alleen om de gebruikelijke afschaffingen in de RCV-periode (de treinen met het gekende zwarte driehoekje), maar ook om diverse andere piekuurritten.

Groeten,
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

De Fyra, Benelux en Thalys hebben op 30 april de luchthaven Schiphol als eindbestemming en vertrekpunt. Door de viering van Koninginnedag in Amsterdam, wordt zo station Amsterdam Centraal ontlast. (Alhoewel het behelpen is, vorige twee jaar moest het treinverkeer alsnog stilgelegd worden)
The_Knitter

Bericht door The_Knitter »

Uitwijkoptie bij enorme hinder rondom Schiphol-Amsterdam-Watergraafsmeer is inkorten tot Rotterdam een optie, is ook al bekend gemaakt (heb ik van een TM gehoord gister). Fyra, BNL en Thalys gaan maandag via Duivendrecht naar de Meer.
Plaats reactie