Koppeling

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
X-Fader

Koppeling

Bericht door X-Fader »

Beste

Misschien stel ik hier wel een rare of domme vraag maar ik had graag geweten welke functie de kabel heeft tussen een rijtuig en de locomotief zoals op de afbeelding hieronder
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Koppeling

Bericht door Shrek »

X-Fader schreef:Beste

Misschien stel ik hier wel een rare of domme vraag maar ik had graag geweten welke functie de kabel heeft tussen een rijtuig en de locomotief zoals op de afbeelding hieronder
Door dat ene kabeltje komt alle info van het stuurrijtuig vooran naar de lcomotief (het is dus nodig om in trekduw te kunnen rijden) :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Koppeling

Bericht door Steven »

Deze kabel is een communicatiekabel. Zoals shrek al aanhaalde is hij modern materiaal in gebruik om trek-duw te kunnen rijden tussen een stuurrijtuig en loc. Deze gebruikt men onder meer ook voor de intercom tussen begeleider en bestuurder. Als "ooit" bij gesleepte treinen controle komt op de deuren voor de bestuurder zal dit waarschijnlijk ook langs hier gebeuren.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Koppeling

Bericht door Kristofke »

Zo kan je ook zien dat een niet gemoderniseerd klassiekje zulke kabel niet heeft, en een gemoderniseerd wel. Als deze kabel niet wordt aangesloten kan er geen omroeping gebeuren in de gehele samenstelling. (of als het een combinatie is van oud en nieuw klassiekje is het zowiezo onmogelijk).

Zie links vooraan:
Afbeelding Afbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Koppeling

Bericht door Asterix »

Wat is die kabel rechts?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Koppeling

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Wat is die kabel rechts?
De TS-kabel, om 2 of meer stelletjes in treinschakeling te laten rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Koppeling

Bericht door Steven »

Deze kabel zorgt voor:
commando's doorgeven ivm tractie, rem
commando's openen en sluiten van de deuren.
commando's doorgeven ivm verlichting en verwarming.
X-Fader

Re: Koppeling

Bericht door X-Fader »

Steven schreef:Deze kabel is een communicatiekabel. Zoals shrek al aanhaalde is hij modern materiaal in gebruik om trek-duw te kunnen rijden tussen een stuurrijtuig en loc. Deze gebruikt men onder meer ook voor de intercom tussen begeleider en bestuurder. Als "ooit" bij gesleepte treinen controle komt op de deuren voor de bestuurder zal dit waarschijnlijk ook langs hier gebeuren.
Ok bedankt voor jullie uitleg. Ikzelf ben niet echt op de hoogte van treintechniek daarom dat ik hier op het forum wat wil bijleren :D

Wat bedoelt men met trek-duw? Wilt dit zeggen dat de eerste loco moet trekken en de achterste loco moet duwen bij een treinstel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Koppeling

Bericht door Steven »

Trek duw treinen= een trein met aan de ene kant een stuurrijtuig en de andere kanteel locomotief. Bijvoorbeeld tussen Oostende en Eupen. Naar Eupen rijdt men met het stuurrijtuig op kop en duw de loc de trein. De bestuurder bedient de loc vanuit het stuurrijtuig. Van Eupen naar Oostende staat de loc dan gewoon vooraan en het stuurrijtuig achteraan. Afgekort door de letters TD-trein.
Je hebt ook nog TS, twee locs die tegelijk bediend worden door 1 bestuurder. Deze kunnen achter elkaar hangen of met een tussenafstand van een aantal rijtuigen.
Je hebt ook DT = dubbeltractie, hier hebben dus twee locs die elk hun eigen bestuurder hebben.
Thieskes

Re: Koppeling

Bericht door Thieskes »

voor dubbeltractie zijn niet perse 2 machinisten nodig, bijvoorbeeld 2x br 189 die beide tractie geven (dubbeltractie + treinschakeling)
tot een paar jaar geleden had je in Nederland bij ACTS de combinatie 1200 (e-loc) + 6700 (d-loc), op deze combinatie zat slechts 1 machinist die de 6700 vanuit de 1200 kon bedienen (zowel dubbeltractie als treinschakeling)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Koppeling

Bericht door Steven »

Dubbeltractie of meervoudige tractie is altijd een bestuurder per loc anders spreken we van treinschakeling. Ongeacht of deze treinschakeling bestaat uit diesel, elektrische of gemengde tractievorm van diesel en elektrisch.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Koppeling

Bericht door Bibke »

Thieskes schreef:voor dubbeltractie zijn niet perse 2 machinisten nodig, bijvoorbeeld 2x br 189 die beide tractie geven (dubbeltractie + treinschakeling)
tot een paar jaar geleden had je in Nederland bij ACTS de combinatie 1200 (e-loc) + 6700 (d-loc), op deze combinatie zat slechts 1 machinist die de 6700 vanuit de 1200 kon bedienen (zowel dubbeltractie als treinschakeling)
Als de loc bediend werd uit de e-loc dan is het een treinschakeling. Je hebt namelijk de loc's met een bedieningskabel gekoppeld.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Koppeling

Bericht door HLE 2302 »

X-Fader schreef:Beste

Misschien stel ik hier wel een rare of domme vraag maar ik had graag geweten welke functie de kabel heeft tussen een rijtuig en de locomotief zoals op de afbeelding hieronder
Officieel de 18 polige UIC kabel, volgens onze cursus dan toch. :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie