Misschien stel ik hier wel een rare of domme vraag maar ik had graag geweten welke functie de kabel heeft tussen een rijtuig en de locomotief zoals op de afbeelding hieronder
Misschien stel ik hier wel een rare of domme vraag maar ik had graag geweten welke functie de kabel heeft tussen een rijtuig en de locomotief zoals op de afbeelding hieronder
Door dat ene kabeltje komt alle info van het stuurrijtuig vooran naar de lcomotief (het is dus nodig om in trekduw te kunnen rijden)
Deze kabel is een communicatiekabel. Zoals shrek al aanhaalde is hij modern materiaal in gebruik om trek-duw te kunnen rijden tussen een stuurrijtuig en loc. Deze gebruikt men onder meer ook voor de intercom tussen begeleider en bestuurder. Als "ooit" bij gesleepte treinen controle komt op de deuren voor de bestuurder zal dit waarschijnlijk ook langs hier gebeuren.
Zo kan je ook zien dat een niet gemoderniseerd klassiekje zulke kabel niet heeft, en een gemoderniseerd wel. Als deze kabel niet wordt aangesloten kan er geen omroeping gebeuren in de gehele samenstelling. (of als het een combinatie is van oud en nieuw klassiekje is het zowiezo onmogelijk).
Deze kabel zorgt voor:
commando's doorgeven ivm tractie, rem
commando's openen en sluiten van de deuren.
commando's doorgeven ivm verlichting en verwarming.
Steven schreef:Deze kabel is een communicatiekabel. Zoals shrek al aanhaalde is hij modern materiaal in gebruik om trek-duw te kunnen rijden tussen een stuurrijtuig en loc. Deze gebruikt men onder meer ook voor de intercom tussen begeleider en bestuurder. Als "ooit" bij gesleepte treinen controle komt op de deuren voor de bestuurder zal dit waarschijnlijk ook langs hier gebeuren.
Ok bedankt voor jullie uitleg. Ikzelf ben niet echt op de hoogte van treintechniek daarom dat ik hier op het forum wat wil bijleren
Wat bedoelt men met trek-duw? Wilt dit zeggen dat de eerste loco moet trekken en de achterste loco moet duwen bij een treinstel?
Trek duw treinen= een trein met aan de ene kant een stuurrijtuig en de andere kanteel locomotief. Bijvoorbeeld tussen Oostende en Eupen. Naar Eupen rijdt men met het stuurrijtuig op kop en duw de loc de trein. De bestuurder bedient de loc vanuit het stuurrijtuig. Van Eupen naar Oostende staat de loc dan gewoon vooraan en het stuurrijtuig achteraan. Afgekort door de letters TD-trein.
Je hebt ook nog TS, twee locs die tegelijk bediend worden door 1 bestuurder. Deze kunnen achter elkaar hangen of met een tussenafstand van een aantal rijtuigen.
Je hebt ook DT = dubbeltractie, hier hebben dus twee locs die elk hun eigen bestuurder hebben.
voor dubbeltractie zijn niet perse 2 machinisten nodig, bijvoorbeeld 2x br 189 die beide tractie geven (dubbeltractie + treinschakeling)
tot een paar jaar geleden had je in Nederland bij ACTS de combinatie 1200 (e-loc) + 6700 (d-loc), op deze combinatie zat slechts 1 machinist die de 6700 vanuit de 1200 kon bedienen (zowel dubbeltractie als treinschakeling)
Dubbeltractie of meervoudige tractie is altijd een bestuurder per loc anders spreken we van treinschakeling. Ongeacht of deze treinschakeling bestaat uit diesel, elektrische of gemengde tractievorm van diesel en elektrisch.
Thieskes schreef:voor dubbeltractie zijn niet perse 2 machinisten nodig, bijvoorbeeld 2x br 189 die beide tractie geven (dubbeltractie + treinschakeling)
tot een paar jaar geleden had je in Nederland bij ACTS de combinatie 1200 (e-loc) + 6700 (d-loc), op deze combinatie zat slechts 1 machinist die de 6700 vanuit de 1200 kon bedienen (zowel dubbeltractie als treinschakeling)
Als de loc bediend werd uit de e-loc dan is het een treinschakeling. Je hebt namelijk de loc's met een bedieningskabel gekoppeld.
Officieel de 18 polige UIC kabel, volgens onze cursus dan toch.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...