Molenbruch Y. schreef:- het traject van de IC Q (Antwerpen - Leuven) wordt omgeleid via de luchthaven en daarna verlengd tot Landen (in het rijpad van de IR i). De haltes in Mechelen-Nekkerspoel en Haacht komen te vervallen. Amplitude wordt fors uitgebreid: laatste vertrek in beide richtingen na 22u30.
Daardoor wordt de rijtijd Antwerpen - Leuven met maar liefst 6 minuten verlengd
Troostprijs is dan wel de uitgebreide amplitude: Na 19.40u (weekdagen) is het vanuit A'pen naar Leuven behelpen met een lange overstap te Mechelen of een dik uur boemelen via Lier-Heist o/d Berg-Aarschot
Kent iemand toevallig de reden waarom een aantal IC E-treinen de laatste weken systematisch beperkt wordt tot Hasselt en er vervolgens een aparte pendel van/naar Tongeren wordt ingelegd? Heeft dit misschien iets te maken met het feit dat de M6-stammen sinds de geleidelijke instroom van de HLE 18 veelal met de stuurstanden in het midden tegen elkaar gekoppeld rijden (ook sommige treinen die nog door HLE's 27 verzekerd worden!) en de materieelomloop op die manier dus complexer wordt?
Overigens, en geheel terzijde, het aldus plaatsen van de stuurstandrijtuigen M6 is in tegenstrijd met de regel dat biij trek-duwtreinen de locomotief richting kust staat...
nahoj schreef:Overigens, en geheel terzijde, het aldus plaatsen van de stuurstandrijtuigen M6 is in tegenstrijd met de regel dat biij trek-duwtreinen de locomotief richting kust staat...
Dat de loc kant kust moet hangen is eigenlijk een fabeltje,
dit komt van de IC-A waar inderdaad de loc wel kant kust moet hangen.
Dit heeft dan weer niets te maken met de kust maar met de helling van Ans-Luik,
die in stijgende richting altijd dient bereden te worden met de loc op kop.
Heeft iemand het nieuwe spoorboekje al kunnen bemachtigen? Vandaag (zes dagen na het ingaan van de nieuwe dienstregeling) heb ik nog eens in Genk geprobeerd, maar voorlopig zonder succes...
Heeft iemand het nieuwe spoorboekje al kunnen bemachtigen? Vandaag (zes dagen na het ingaan van de nieuwe dienstregeling) heb ik nog eens in Genk geprobeerd, maar voorlopig zonder succes...
Groeten,
Ik heb eergisteren in Halle te horen gekregen dat het nog een week op zich laat wachten. Onbegrijpelijk. Toen er nog geen informatica was, waren de boekjes steevast op tijd - zelfs ruimschoots. Tegenwoordig laten ze altijd op zich wachten, terwijl het "zetwerk" nochtans klaar is, anders zou men geen pdf-bestanden op de website kunnen plaatsen. Het lijkt eerder op een operatie beschadiging en ontmoediging...
Geen onbelangrijke melding op railtime.be: tijdens de maanden juli en augustus rijdt de CR Aalst - Eigenbrakel omwille van werkzaamheden (aan de kunstwerken, aldus railtime) niet tussen Etterbeek en Eigenbrakel. Ook de P-treinen zijn afgeschaft.
Geen onbelangrijke melding op railtime.be: tijdens de maanden juli en augustus rijdt de CR Aalst - Eigenbrakel omwille van werkzaamheden (aan de kunstwerken, aldus railtime) niet tussen Etterbeek en Eigenbrakel. Ook de P-treinen zijn afgeschaft.
Groeten,
Als ik het goed voorheb, heeft het te maken met werken aan de verbindingsboog tussen lijnen 26 en 124. Die moet opschuiven voor het GEN.
Van vrijdagavond 29 juni tot maandagvoormiddag 3 september wordt het spoor B van de lijn 26/5 (één van de aansluitingen tussen lijn 124 en lijn 26) buiten dienst gesteld.
Geen onbelangrijke melding op railtime.be: tijdens de maanden juli en augustus rijdt de CR Aalst - Eigenbrakel omwille van werkzaamheden (aan de kunstwerken, aldus railtime) niet tussen Etterbeek en Eigenbrakel. Ook de P-treinen zijn afgeschaft.
Groeten,
Bruggen, viaducten en dergelijke heten in het officiële en correcte spoorwegjargon "kunstwerken". Vandaar.
Geen onbelangrijke melding op railtime.be: tijdens de maanden juli en augustus rijdt de CR Aalst - Eigenbrakel omwille van werkzaamheden (aan de kunstwerken, aldus railtime) niet tussen Etterbeek en Eigenbrakel. Ook de P-treinen zijn afgeschaft.
Groeten,
Bruggen, viaducten en dergelijke heten in het officiële en correcte spoorwegjargon "kunstwerken". Vandaar.
Zelfs van Dale zegt het duidelijk. De eerste betekenis van kunstwerk:
1. zaak die door menselijk vermogen als product van menselijke werkzaamheid tot stand gebracht of vervaardigd is (tgov. zaken die van nature aanwezig zijn), syn. artefact; - (ingenieurswezen) werk waarvoor andere materialen dan aarde en zand gebruikt zijn, bv. een brug, tunnel of sluis, tgov. grondwerk
Opvallend: de betekenis die wij meestal geven aan een kunstwerk is pas de 4de betekenis in Van Dale.