liberalisering van het spoor
Re: liberalisering van het spoor
Hoe doet de nachttrein Malmö-Stockholm het? Daar reed toch ook een privémaatschappij in open access? Al rijden de lange-afstandstreinen daar allemaal in open access, eigenlijk.
Re: liberalisering van het spoor
opiniestuk over NMBS (misschien niet de ideale plaats hier maar in de reacties gaat het ook over liberalisering)
http://opinie.deredactie.be/2011/08/24/ ... -reiziger/
http://opinie.deredactie.be/2011/08/24/ ... -reiziger/
Re: liberalisering van het spoor
groentje schreef:Hoe doet de nachttrein Malmö-Stockholm het? Daar reed toch ook een privémaatschappij in open access? Al rijden de lange-afstandstreinen daar allemaal in open access, eigenlijk.
Laat dat nu eens toeval zijn:msts.be schreef:tenzij je een ex-staatsspoorweg bent die in het buitenland open-access rijdt, of je Veolia noemt
http://www.veoliatransport.se/tmpl/XSta ... anguage=ML
Veolia rijdt nu toch al een aantal jaar deze treinen, met o.a. tractie door HectorRail (TRAXX of Taurus). Men heeft nu DSB-slaaprijtuigen aangekocht die de originele Zweedse rijtuigen zullen vervangen:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=416750
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=484753
Misschien kan Bruno meer vertellen ? Maar bij de verslagen die ik hier gelezen heb, heeft hij telkens de SJ-trein genomen.. (waarschijnlijk is Interrail niet geldig bij Veolia ? Is dat dan ook bij de Nederlandse Veolia-treinen zo ?)
Re: liberalisering van het spoor
Geldig zowel op de Zweedse Arlanda Express, Connex, Merresor en Tagkompaniet (en SJ natuurlijk). Ik vermoed dat de Nederlandse operatoren Arriva, Syntus, Veolia and Connexxion niet meedoen aan interrail maar dat je in de praktijk wel van hun treinen gebruik kan maken, zeker ben ik niet van de Nederlandse situatie.msts.be schreef:Misschien kan Bruno meer vertellen ? Maar bij de verslagen die ik hier gelezen heb, heeft hij telkens de SJ-trein genomen.. (waarschijnlijk is Interrail niet geldig bij Veolia ? Is dat dan ook bij de Nederlandse Veolia-treinen zo ?)
Re: liberalisering van het spoor
Volgens de folder van interrail due online staat is hij bij al die privé vervoerders geldig. Dus in Nederland kan je er op los interrailen.
Re: liberalisering van het spoor
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven
Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië.
Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: liberalisering van het spoor
Ik bestrijd niet dat de spoorwegen in GB duur zijn, zowel voor de reiziger als voor de belastingbetaler, maar... er reizen daar nu meer mensen dan ooit met de trein, dus iets moeten ze toch goed doen.HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven
Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië.
Verder doet de schrijver van het artikel net alsof je met privébedrijven geen openbare dienst zou kunnen verzekeren. De Lijn doet niet anders. En in het regionale treinverkeer in Duitsland is dat sinds 1996 ook zeer gebruikelijk. En dat vaak tegen lagere (!) kosten dan toen DB nog reed.
Groetjes,
Rian
Re: liberalisering van het spoor
Er nemen idd meer mensen de trein, er rijden meer treinen en treinbestuurders zijn er bij de beste verdieners in GB. Dus niet alles was kommer en kwel, brittisch rail was op het einde zowat het slechtste van het slechtste wat ze hadden als ik de verhalen mag geloven.
Re: liberalisering van het spoor
In België zijn de reizigersaantallen de laatste 10 jaar ook redelijk spectaculair gegroeid, en dat heeft niks met privatiseringen te maken.rvdborgt schreef:Ik bestrijd niet dat de spoorwegen in GB duur zijn, zowel voor de reiziger als voor de belastingbetaler, maar... er reizen daar nu meer mensen dan ooit met de trein, dus iets moeten ze toch goed doen.HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven
Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië.
Verder doet de schrijver van het artikel net alsof je met privébedrijven geen openbare dienst zou kunnen verzekeren. De Lijn doet niet anders. En in het regionale treinverkeer in Duitsland is dat sinds 1996 ook zeer gebruikelijk. En dat vaak tegen lagere (!) kosten dan toen DB nog reed.
Groetjes,
Rian
Wat niet wil zeggen dat het niet véél beter kan bij de NMBS.
Hoe je het draait of keert, privatiseren van openbare diensten draait uiteindelijk altijd uit op hetzelfde: het winstbejag van een select groepje aandeelhouders.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: liberalisering van het spoor
Hoe je het draait of keert, privatiseren van openbare diensten draait uiteindelijk altijd uit op hetzelfde: het winstbejag van een select groepje aandeelhouders.[/quote]
heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
Re: liberalisering van het spoor
Een overheidsbedrijf is niet per definitie inefficiënt, net zoals een privébedrijf altijd even efficiënt en doorzichtig is. Kijk maar eens welke ellende de banken veroorzaakt hebben ...nighttrain schreef: heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
L'union fait la force.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: liberalisering van het spoor
Ik dacht dat we het over transportbedrijven hadden en meer specifiek spoorwegtransport. Ik had niet de bedoeling te schrijven "en met uitzondering....."+ een lijst van alle bedrijven die over kop zijn gegaan in het verleden.KB schreef:Een overheidsbedrijf is niet per definitie inefficiënt, net zoals een privébedrijf altijd even efficiënt en doorzichtig is. Kijk maar eens welke ellende de banken veroorzaakt hebben ...nighttrain schreef: heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
Re: liberalisering van het spoor
De reden dat er in Groot Brittannië eindelijk weer stijgende reizigersaantallen zijn is omdat een heleboel lijntjes die na de Beeching Axe zijn gesloten weer geopend zijn. De staat van onderhoud van het Britse spoorwegnetwerk is nog steeds erbarmelijk.Steven schreef:Er nemen idd meer mensen de trein, er rijden meer treinen en treinbestuurders zijn er bij de beste verdieners in GB. Dus niet alles was kommer en kwel, brittisch rail was op het einde zowat het slechtste van het slechtste wat ze hadden als ik de verhalen mag geloven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beeching_axe
Ik ben geen voorstander van volledige privatisering maar wel voor een open access regime die niet alleen grensoverschrijdend is maar ook nationaal. Je kan nu nog steeds om die regel heen door een pad van Luik naar Berlijn aan te vragen en de trein tussen Luik en Aachen gewoon uit te laten vallen.
Re: liberalisering van het spoor
Laatste zinnetje zegt alles :HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven
Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië.
Neil Clark is mede-oprichter van de Campaign For Public Ownership in Groot-Brittannië.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: liberalisering van het spoor
Toch logisch dat zo iemand zoiets schrijft. Dat is net als een artikel geschreven over het koning zijn door de koning zelf. Die zal evenmin iets schrijven in zijn nadeel.