liberalisering van het spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door groentje »

Hoe doet de nachttrein Malmö-Stockholm het? Daar reed toch ook een privémaatschappij in open access? Al rijden de lange-afstandstreinen daar allemaal in open access, eigenlijk.
Kris G

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Kris G »

opiniestuk over NMBS (misschien niet de ideale plaats hier maar in de reacties gaat het ook over liberalisering)

http://opinie.deredactie.be/2011/08/24/ ... -reiziger/
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door msts.be »

groentje schreef:Hoe doet de nachttrein Malmö-Stockholm het? Daar reed toch ook een privémaatschappij in open access? Al rijden de lange-afstandstreinen daar allemaal in open access, eigenlijk.
msts.be schreef:tenzij je een ex-staatsspoorweg bent die in het buitenland open-access rijdt, of je Veolia noemt
Laat dat nu eens toeval zijn:
http://www.veoliatransport.se/tmpl/XSta ... anguage=ML

Veolia rijdt nu toch al een aantal jaar deze treinen, met o.a. tractie door HectorRail (TRAXX of Taurus). Men heeft nu DSB-slaaprijtuigen aangekocht die de originele Zweedse rijtuigen zullen vervangen:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=416750
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=484753

Misschien kan Bruno meer vertellen ? Maar bij de verslagen die ik hier gelezen heb, heeft hij telkens de SJ-trein genomen.. (waarschijnlijk is Interrail niet geldig bij Veolia ? Is dat dan ook bij de Nederlandse Veolia-treinen zo ?)
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door kika »

msts.be schreef:Misschien kan Bruno meer vertellen ? Maar bij de verslagen die ik hier gelezen heb, heeft hij telkens de SJ-trein genomen.. (waarschijnlijk is Interrail niet geldig bij Veolia ? Is dat dan ook bij de Nederlandse Veolia-treinen zo ?)
Geldig zowel op de Zweedse Arlanda Express, Connex, Merresor en Tagkompaniet (en SJ natuurlijk). Ik vermoed dat de Nederlandse operatoren Arriva, Syntus, Veolia and Connexxion niet meedoen aan interrail maar dat je in de praktijk wel van hun treinen gebruik kan maken, zeker ben ik niet van de Nederlandse situatie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Steven »

Volgens de folder van interrail due online staat is hij bij al die privé vervoerders geldig. Dus in Nederland kan je er op los interrailen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door HLE 2302 »

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven

Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4671
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven

Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië. :)
Ik bestrijd niet dat de spoorwegen in GB duur zijn, zowel voor de reiziger als voor de belastingbetaler, maar... er reizen daar nu meer mensen dan ooit met de trein, dus iets moeten ze toch goed doen.
Verder doet de schrijver van het artikel net alsof je met privébedrijven geen openbare dienst zou kunnen verzekeren. De Lijn doet niet anders. En in het regionale treinverkeer in Duitsland is dat sinds 1996 ook zeer gebruikelijk. En dat vaak tegen lagere (!) kosten dan toen DB nog reed.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Steven »

Er nemen idd meer mensen de trein, er rijden meer treinen en treinbestuurders zijn er bij de beste verdieners in GB. Dus niet alles was kommer en kwel, brittisch rail was op het einde zowat het slechtste van het slechtste wat ze hadden als ik de verhalen mag geloven.
Hobbes
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Hobbes »

rvdborgt schreef:
HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven

Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië. :)
Ik bestrijd niet dat de spoorwegen in GB duur zijn, zowel voor de reiziger als voor de belastingbetaler, maar... er reizen daar nu meer mensen dan ooit met de trein, dus iets moeten ze toch goed doen.
Verder doet de schrijver van het artikel net alsof je met privébedrijven geen openbare dienst zou kunnen verzekeren. De Lijn doet niet anders. En in het regionale treinverkeer in Duitsland is dat sinds 1996 ook zeer gebruikelijk. En dat vaak tegen lagere (!) kosten dan toen DB nog reed.

Groetjes,
Rian
In België zijn de reizigersaantallen de laatste 10 jaar ook redelijk spectaculair gegroeid, en dat heeft niks met privatiseringen te maken.
Wat niet wil zeggen dat het niet véél beter kan bij de NMBS.

Hoe je het draait of keert, privatiseren van openbare diensten draait uiteindelijk altijd uit op hetzelfde: het winstbejag van een select groepje aandeelhouders.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door nighttrain »

Hoe je het draait of keert, privatiseren van openbare diensten draait uiteindelijk altijd uit op hetzelfde: het winstbejag van een select groepje aandeelhouders.[/quote]

heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
KB
Berichten: 645
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door KB »

nighttrain schreef: heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
Een overheidsbedrijf is niet per definitie inefficiënt, net zoals een privébedrijf altijd even efficiënt en doorzichtig is. Kijk maar eens welke ellende de banken veroorzaakt hebben ...
L'union fait la force.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door nighttrain »

KB schreef:
nighttrain schreef: heb toch liever klare en duidelijke jaarrekeningen voor een aandeelhoudersvergadering met het liefst winst voor de aandeelhouders en goed betaald personneel . Ipv obscure balansen met geld dat verdwijnt in veel héél veel zakken (aannemers,leveranciers,steekpenningen en ),voor onnodige projekten,die achteraf te groot blijken enz enz. daar is de gebruiker en belastingbetaler ook niet met gediend.
Een overheidsbedrijf is niet per definitie inefficiënt, net zoals een privébedrijf altijd even efficiënt en doorzichtig is. Kijk maar eens welke ellende de banken veroorzaakt hebben ...
Ik dacht dat we het over transportbedrijven hadden en meer specifiek spoorwegtransport. Ik had niet de bedoeling te schrijven "en met uitzondering....."+ een lijst van alle bedrijven die over kop zijn gegaan in het verleden.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Er nemen idd meer mensen de trein, er rijden meer treinen en treinbestuurders zijn er bij de beste verdieners in GB. Dus niet alles was kommer en kwel, brittisch rail was op het einde zowat het slechtste van het slechtste wat ze hadden als ik de verhalen mag geloven.
De reden dat er in Groot Brittannië eindelijk weer stijgende reizigersaantallen zijn is omdat een heleboel lijntjes die na de Beeching Axe zijn gesloten weer geopend zijn. De staat van onderhoud van het Britse spoorwegnetwerk is nog steeds erbarmelijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beeching_axe

Ik ben geen voorstander van volledige privatisering maar wel voor een open access regime die niet alleen grensoverschrijdend is maar ook nationaal. Je kan nu nog steeds om die regel heen door een pad van Luik naar Berlijn aan te vragen en de trein tussen Luik en Aachen gewoon uit te laten vallen.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... eroorloven

Stof tot nadenken voor de voorstanders van een private uitbating van het reizigersverkeer in belgië. :)
Laatste zinnetje zegt alles :
Neil Clark is mede-oprichter van de Campaign For Public Ownership in Groot-Brittannië.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: liberalisering van het spoor

Bericht door Steven »

Toch logisch dat zo iemand zoiets schrijft. Dat is net als een artikel geschreven over het koning zijn door de koning zelf. Die zal evenmin iets schrijven in zijn nadeel.
Plaats reactie