Junkie88 schreef:Toen het treinverkeer ook in België geliberaliseerd werd, pakten privebedrijven het slim aan. Ze tarifeerden zwaar boven de gemiddelde prijs op de lijnen zonder concurrentie, en ze vroegen veel minder dan de staat op de lijnen waar de staat (toen nog niet NMBS) reed. Dat is consumentenbedrog. Vandaar het staatsmonopolie in België, en terecht.
Euh. Heb ik iets gemist?
De genationaliseerde NMBS heeft vooral een ding gedaan: Spoorwegen sluiten.
+ je gaat nog bijna ontkennen ook dat de milieuschade door de 3 industriële revoluties minder is dan bvb de vijf jaar durende planeconomie van Stalin (niet dat ik daar achtersta), terwijl er ieder dag, onder het mom van economische groei, een oppervlakte ter groote van West-Vlaanderen wordt weggehakt? Of dat onder het mom van groei kinderen in thailand al vanaf hun vierde moeten gaan werken. Of dat onder het mom van groei producten in Afrika worden gedropt die de Afrikaanse marktprijzen ondermijnen & mensen recht de hongerdood of het faillisement in sturen. Maar dit is off topic natuurlijk
Al de feitelijke onjuistheden in de bovenstaande paragraaf een voor een rechtzetten zou inderdaad ver voeren...
+ IT is net een sector waarin dat veel R&D mogelijk is. Maar neem exxon mobil bijvoorbeeld, die keren veel dividend uit. En de tabaksector ook.
Winst per aandeel is voor Exon zo'n 8$ en ze geven 1,8$ dividend. Het grootste deel van de winst gaat dus niet naar de aandeelhouders. Rendement van dit aandeel is 2,8% wat net wat minder is dan wat aandeelhouders doorgaans graag hebben. ik geloof dat de feiten mij hier weer gelijk geven...
+ Die race to the bottom is enkel vermeden door tussenkomst van de overheden en het bestaan van mechanismen zoals de index (en het bestaan van vakbonden, ironisch genoeg)
Dus in al die landen waar geen index bestaat (ongeveer alle landen) werkt iedereen aan een hongerloon?
+ en hier ga ik besluiten: waarom moet er groei & winst zijn in publiek transport? Er zijn 11 miljoen mensen in België. Als die stipt, veilig & snel (door de overheid gegarandeerd) het openbaar vervoer kunnen nemen, dan is de taak van het openbaar vervoer vervuld. Daarom betalen we ook belastingen, het is een publieke dienst. Net zoals de VRT. Of willen we die ook afschaffen.
Niets weerhoudt u er echter van de taxi te nemen als ge een privedienst wilt.
De VRT mag inderdaad afgeschaft worden.
En wat die taxis betreft: De wet weerhoudt mij er van om zelf een geregelde dienst van bijvoorbeeld Antwerpen naar Brussel op te zetten. Als overheidsbedrijven zoveel beter zijn, waarom hebben ze dan zoveel bescherming nodig?