Hier een reportage over onze reis per stoomtrein van TSP naar de Chemin de Fer du Bocq op 1 juli 2012.
We hebben een erg mooie dag beleefd.
Mijn welgemeende dank en felicitaties aan TSP hiervoor. Jullie leveren prachtig werk.
We reizen van Brussel via Leuven, Ottignies, Namur en Ciney tot Spontin.
Vanaf daar met een verkorte trein verder tot Purnode.
Tenslotte stappen we de rest van lijn 128 af tot Yvoir van waaruit we met een saaie Break terug naar Brussel reizen.
Onze opstapplaats is Brussel Noord.

De echte bestemming van de trein Spontin "zit niet in het systeem".

Ik hang vanaf het begin uit het raam met mijn fototoestel, hier een eerste beeld bij het verlaten van het Noordstation.

Een eerste heuveltje dat onze locomotief moet overwinnen nabij Schaarbeek.

In Herent kruisen we een IC-A met een erg jonge locomotief.

We naderen Leuven. Even stilstaan voor een rood sein hier.

Het geluid van de stampende locomotief onder de kap van Leuven was indrukwekkend.
Enkele beelden uit het interieur :
Het tarief van de bar hangt uit... doch wegens een VIP aan boord in een afgesloten rijtuig kon het barrijtuig vanuit ons deel van de trein niet bereikt worden. Hopelijk heeft de VIP in kwestie genoeg aan TSP betaald om het verlies aan inkomsten in de bar goed te maken...

Tussen die lamellen wil ik niet geraken...

"Het privaat"... Zoiets had ik al lang niet meer gezien...

Ondertussen zijn we in Ottignies, klaar voor vertrek.

Hier merk ik voor het eerst spotters op (denkelijk personeel van het station Ottignies).

Daar komt de controleur, mooi uitgedost en erg professioneel.

Bij de halte in Gembloux merken we op dat er ook erg jong controlepersoneel meerijdt.

Vanaf Gembloux krijgen we deze erg sympathieke medereiziger.

Het "systeem" van Namur kent Spontin wel.

We steken de Maas over en stellen onze locomotief nog eens zwaar op de proef op de helling richting Ciney.

En zo wordt Ciney bereikt waar we kopmaken en de diesellocomotief het overneemt.
Hier onze halte in Braibant.

Vlak na Braibant takken we af op lijn 128 en hebben dus de Chemin de Fer du Bocq bereikt.
Hier een eerste beeld daarvan + link naar youtube.

We bereiken Spontin. Allen uitstappen !

Beelden van onze trein na aankomst.

De locomotief solo :

Hiermee zijn allicht heel wat kolen geschept de voorbije twee uur...

"Vooruit... Kom eraf... Het is mijn beurt nu !!!!"

Er wordt wat getoeterd en dan gerangeerd :

Deze kleinere locomotief komt nu voor de trein.

Beeld vanuit de tussendeur van het eerste rijtuig.

Met een sterk verkorte trein gaat het nu verder naar Purnode.
Richting Purnode trekt ons een diesellocomotief, de stoomlocotief hangt achteraan en de machinisten hebben voorlopig nog even rust.

Er zit bijna niemand op deze eerste trein naar Purnode, de meeste deelnemers hebben een langere pauze in Spontin genomen om iets te kunnen eten. Een goede gelegenheid om nog wat foto's van het prima onderhouden interieur van de rijtuigen te maken.

Was er indertijd een verschil tussen de rode eerste klasse en de groene eerste klasse ? Rokers / Niet-rokers misschien ?
Door twee laatste tunnels naderen we onze eindbestemming Purnode.

Nog een beeld van de stoomlocomotief vlak voor deze zijn taak aanvat om de trein terug naar Spontin te trekken.

Tot mijn verrassing vertrekt de trein niet richting Spontin maar richting Yvoir.
Enkele minuten later komt hij dan terug en rijdt - nu wel in de juiste richting - aan hoge snelheid door Purnode.
Was dat speciaal om mij toe te laten onderstaand filmpje te maken of is er een andere reden ?

Hier het station van Purnode dat tegenwoordig als gîte gebruikt wordt.

Vanaf hier gaat het dus tevoet verder.

Weet iemand wat hier gebeurd is ?

Het eerste stukje dat we over de sporen lopen zijn deze nog in erg goede staat. Er zijn zelfs recente betonnen dwarsbalken.
Dan komen we op een punt waar iemand "FIN" op een dwarsbalk geschreven heeft en vanaf daar is de lijn onbruikbaar voor treinen.

Deze draisine kan voorlopig niet meer weg hier.

Naarmate we verder wandelen wordt de lijn steeds dichter begroeid.

Hier een beeld van uw moedige reporter in de jungle...

Maar hoe moedig ook... Bij gebrek aan zaklamp moesten we vanaf hier verder over de straat.

...Of wat er gebeurt als je "Bonne route" iets te letterlijk vertaalt...

En hiermee keren we huiswaarts.

Groeten,
Bart.