TSP Brussel-Bocq 1 juli 2012

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Portbou
Contacteer:

TSP Brussel-Bocq 1 juli 2012

Bericht door Portbou »

Hallo,

Hier een reportage over onze reis per stoomtrein van TSP naar de Chemin de Fer du Bocq op 1 juli 2012.

We hebben een erg mooie dag beleefd.
Mijn welgemeende dank en felicitaties aan TSP hiervoor. Jullie leveren prachtig werk.

We reizen van Brussel via Leuven, Ottignies, Namur en Ciney tot Spontin.
Vanaf daar met een verkorte trein verder tot Purnode.
Tenslotte stappen we de rest van lijn 128 af tot Yvoir van waaruit we met een saaie Break terug naar Brussel reizen.

Onze opstapplaats is Brussel Noord. Afbeelding
De echte bestemming van de trein Spontin "zit niet in het systeem". Afbeelding
Ik hang vanaf het begin uit het raam met mijn fototoestel, hier een eerste beeld bij het verlaten van het Noordstation. Afbeelding
Een eerste heuveltje dat onze locomotief moet overwinnen nabij Schaarbeek. Afbeelding
In Herent kruisen we een IC-A met een erg jonge locomotief. Afbeelding
We naderen Leuven. Even stilstaan voor een rood sein hier. Afbeelding
Het geluid van de stampende locomotief onder de kap van Leuven was indrukwekkend.

Enkele beelden uit het interieur :

Het tarief van de bar hangt uit... doch wegens een VIP aan boord in een afgesloten rijtuig kon het barrijtuig vanuit ons deel van de trein niet bereikt worden. Hopelijk heeft de VIP in kwestie genoeg aan TSP betaald om het verlies aan inkomsten in de bar goed te maken... Afbeelding
Tussen die lamellen wil ik niet geraken... Afbeelding
"Het privaat"... Zoiets had ik al lang niet meer gezien... Afbeelding
Ondertussen zijn we in Ottignies, klaar voor vertrek. Afbeelding
Hier merk ik voor het eerst spotters op (denkelijk personeel van het station Ottignies). Afbeelding
Daar komt de controleur, mooi uitgedost en erg professioneel. Afbeelding
Bij de halte in Gembloux merken we op dat er ook erg jong controlepersoneel meerijdt. Afbeelding
Vanaf Gembloux krijgen we deze erg sympathieke medereiziger. Afbeelding
Het "systeem" van Namur kent Spontin wel. Afbeelding
We steken de Maas over en stellen onze locomotief nog eens zwaar op de proef op de helling richting Ciney. Afbeelding
En zo wordt Ciney bereikt waar we kopmaken en de diesellocomotief het overneemt.

Hier onze halte in Braibant. Afbeelding Het voormalige stationsgebouw is bewoond. Er zijn ook twee honden die zich kunnen verheugen in een hele zomer stoom- en motortreinen om naar te blaffen.

Vlak na Braibant takken we af op lijn 128 en hebben dus de Chemin de Fer du Bocq bereikt.
Hier een eerste beeld daarvan + link naar youtube. Afbeelding Afbeelding

We bereiken Spontin. Allen uitstappen ! Afbeelding
Beelden van onze trein na aankomst. Afbeelding Afbeelding
De locomotief solo : Afbeelding
Hiermee zijn allicht heel wat kolen geschept de voorbije twee uur... Afbeelding
"Vooruit... Kom eraf... Het is mijn beurt nu !!!!" :wink: Afbeelding
Er wordt wat getoeterd en dan gerangeerd :
Afbeelding

Deze kleinere locomotief komt nu voor de trein. Afbeelding Afbeelding
Beeld vanuit de tussendeur van het eerste rijtuig. Afbeelding
Met een sterk verkorte trein gaat het nu verder naar Purnode.
Richting Purnode trekt ons een diesellocomotief, de stoomlocotief hangt achteraan en de machinisten hebben voorlopig nog even rust. Afbeelding
Er zit bijna niemand op deze eerste trein naar Purnode, de meeste deelnemers hebben een langere pauze in Spontin genomen om iets te kunnen eten. Een goede gelegenheid om nog wat foto's van het prima onderhouden interieur van de rijtuigen te maken. Afbeelding Afbeelding
Was er indertijd een verschil tussen de rode eerste klasse en de groene eerste klasse ? Rokers / Niet-rokers misschien ?

Door twee laatste tunnels naderen we onze eindbestemming Purnode.
Afbeelding

Nog een beeld van de stoomlocomotief vlak voor deze zijn taak aanvat om de trein terug naar Spontin te trekken. Afbeelding
Tot mijn verrassing vertrekt de trein niet richting Spontin maar richting Yvoir.

Enkele minuten later komt hij dan terug en rijdt - nu wel in de juiste richting - aan hoge snelheid door Purnode.
Was dat speciaal om mij toe te laten onderstaand filmpje te maken of is er een andere reden ? :wink:
Afbeelding

Hier het station van Purnode dat tegenwoordig als gîte gebruikt wordt. Afbeelding
Vanaf hier gaat het dus tevoet verder. Afbeelding
Weet iemand wat hier gebeurd is ? Afbeelding
Het eerste stukje dat we over de sporen lopen zijn deze nog in erg goede staat. Er zijn zelfs recente betonnen dwarsbalken.
Dan komen we op een punt waar iemand "FIN" op een dwarsbalk geschreven heeft en vanaf daar is de lijn onbruikbaar voor treinen. Afbeelding
Deze draisine kan voorlopig niet meer weg hier. Afbeelding
Naarmate we verder wandelen wordt de lijn steeds dichter begroeid. Afbeelding Afbeelding
Hier een beeld van uw moedige reporter in de jungle... Afbeelding
Maar hoe moedig ook... Bij gebrek aan zaklamp moesten we vanaf hier verder over de straat. Afbeelding
...Of wat er gebeurt als je "Bonne route" iets te letterlijk vertaalt... Afbeelding
En hiermee keren we huiswaarts. Afbeelding
Groeten,
Bart.
Bibke

Re: TSP Brussel-Bocq 1 juli 2012

Bericht door Bibke »

Portbou schreef:Was er indertijd een verschil tussen de rode eerste klasse en de groene eerste klasse ? Rokers / Niet-rokers misschien?
Inderdaad groen voor de rokers en rood voor de niet-rokers.
Portbou schreef:Tot mijn verrassing vertrekt de trein niet richting Spontin maar richting Yvoir.
Enkele minuten later komt hij dan terug en rijdt - nu wel in de juiste richting - aan hoge snelheid door Purnode.
Was dat speciaal om mij toe te laten onderstaand filmpje te maken of is er een andere reden ? :wink:
Inderdaad er wordt nog doorgereden tot aan op de volgende brug over de Bocq waarna er vertrokken wordt naar Spontin zonder nog een stop te maken in Purnode.
Portbou schreef:Vanaf hier gaat het dus tevoet verder.[/img]
Toch effe vermelden dat het wettelijk verboden is om op spoorlijnen te wandelen, zelfs als die in onbruik zijn.
Portbou schreef:Weet iemand wat hier gebeurd is ? Afbeelding
Ik (en ook anderen) heb in verband daarmee opzoekingen gedaan op het internet maar niets terug gevonden. Ook navraag bij bewoners in de buurt leverde geen antwoord op.
etoile du nord
Contacteer:

Bericht door etoile du nord »

Prachtige beelden , Portbou , bedankt om ze te plaatsen , ik kon er dit jaar niet bij zijn !
Afbeelding
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Toch effe vermelden dat het wettelijk verboden is om op spoorlijnen te wandelen, zelfs als die in onbruik zijn.
Is dat echt waar ? Alweer een wet waarvan ik niet op de hoogte ben.

Dus het boekje "Langs oude Ardense spoorwegen" van Gunther Hauspie waarin ook lijn 128 staat zet aan tot het overtreden van de wet ?
(http://www.literatuurplein.nl/boekdetai ... ekId=41144)

Ik hoop op gedoogbeleid...

Nog een ander vraagje : in augustus 2002 maakte ik deze foto langs de lijn.
Dit kan niet Purnode of Dorinne-Durnal zijn want daar staat een stationsgebouw bij het perron.
Weet iemand welke halte dit wel is ?
Afbeelding
Steve

Bericht door Steve »

Wat ik me afvraag: wat zijn tegenwoordig de concrete plannen voor de verdere restauratie van lijn 128 richting Yvoir? De stap van Spontin naar Purnode was enorm, maar is er concrete ambitie om binnen X jaar verder te gaan? Het zou prachtig zijn om de hele lijn ooit opnieuw te kunnen bereiden, maar het werk moet enorm zijn...
Terminus

Bericht door Terminus »

Mooie reportage!

Wat ik me afvraag: de treinbegeleiders op die historische treinen, zijn dat liefhebbers van historische treinen die door de week gewoon voor NMBS werken? Of mensen van histrosch patrimonium (NMBS-Holding), of...?
Jurgen

Bericht door Jurgen »

@ Portbou: Die laatste foto is wel degelijk in Dorinne-Durnal, maar dan helemaal aan het begin van het perron (gezien vanaf Spontin). :wink:

@ Terminus: Ik veronderstel dat dit leden zijn van de organisatie van die treinritten.
Steven

Bericht door Steven »

zijn inderdaad leden van de organisatie, dat is zowel zo bij TSP als bij scm en al de andere. Enkel als ze met hun trein op het infrabelnet komen zijn ze verplicht gebruik te maken van een treinbegeleider met brevet. Idem voor de bestuurders trouwens.
Bibke

Bericht door Bibke »

Portbou schreef:Hallo,
Is dat echt waar ? Alweer een wet waarvan ik niet op de hoogte ben.
Dus het boekje "Langs oude Ardense spoorwegen" van Gunther Hauspie waarin ook lijn 128 staat zet aan tot het overtreden van de wet ?
(http://www.literatuurplein.nl/boekdetai ... ekId=41144)
Ik hoop op gedoogbeleid...
Dat is inderdaad waar. Ikzelf ben TB voor het TSP op de CFB. Wanneer we wandelaars tegenkomen, moeten we stoppen en vragen om weg te gaan.
Erger nog, eigenlijk moeten we ook de politie verwittigen.
Dat zelfs niet gewandeld mag worden op verlaten spoorwegen weet ik pas sinds enkele wegen. Het blijft privé domein. Enkel wanneer er voorziening om te fietsen of te wandelen voorzien zijn, kan het. Maar dan zijn er ook overeenkomsten tussen lokale besturen en Infrabel.
Nu, op het gedeelte waar de sporen nog niet berijdbaar zijn, ga je ons ook niet tegenkomen. Dus, ….
Veel mensen kennen onze dienstregeling van op de website en denken dat er op de andere dagen niet gereden wordt. Niets is minder waar, wij rijden ook nog voor groepen op die andere dagen en die dienstregeling vindt men dus niet website.
Zelf ga ik nu contact opnemen met de auteur van het boek om te melden dat die wandeling niet kan/mag. Nu er zijn nog andere boeken en kaarten die mensen over het spoor sturen.
Bibke

Bericht door Bibke »

MIVB-reiziger schreef:Wat ik me afvraag: wat zijn tegenwoordig de concrete plannen voor de verdere restauratie van lijn 128 richting Yvoir? De stap van Spontin naar Purnode was enorm, maar is er concrete ambitie om binnen X jaar verder te gaan? Het zou prachtig zijn om de hele lijn ooit opnieuw te kunnen bereiden, maar het werk moet enorm zijn...
Inderdaad is het de bedoeling om tot in Yvoir te geraken. De termijnen die er op geplakt werden was 1 km per winter spoor te vervangen.
Doordat de voorbije winter de bochten van Livottes aangepakt werden, is er daarvan niets in huis gekomen.

Ook hebben we zoals zowel in St. Ghislain en Schaarbeek, een tekort aan vrijwilligers om echt goed vooruit te gaan.
Dus wie zich geroepen voelt om mee te helpen aan het vervangen van de dwarsliggers, rails en ballast, mag zich tot mij wenden.
BTW: we zitten nu aan KP 14.9
KB

Bericht door KB »

Bibke schreef: Nu er zijn nog andere boeken en kaarten die mensen over het spoor sturen.
Inderdaad, in Huy gaat de bewegwijzerde wandelroute "Longue d'Ahin" door een spoorwegtunnel (zie foto) (lijn 126?)Afbeelding (rode route op de foto). Die tunnel is wel erg breed terwijl er slechts een spoor ligt (aan de breedte te zien heeft er een tweede gelegen). Maar dat is een beetje off topic ...
L'union fait la force.
Plaats reactie