Shrek schreef:Al het materieel uit de jaren '90 en nieuwer zou een EVC krijgen (wat voor een MS96 of een 13 wel eens heel duur zou kunnen zijn). Voor het andere materieel spreekt de nmbs over versnelde afschrijvingen.
Alstom persmededeling schreef:Alstom is also supplying the level 1 and 2 ERTMS system to equip 120 T13 and T18 locomotives and 81 I11 and M6 driving cars. The SNCB has thus ordered all the ERTMS/TBL1+ hardware for its rolling stock from Alstom.
De ICE-3M zijn ook nog eind jaren '90 gebouwd, en die hebben al Alstom ETCS, dus het kan wel degelijk.. Rest de vraag wie zich aan de AM96 wil wagen.. Bombardier zelf lijkt mij een slechte keuze, gezien alle problemen op de TRAXX (die al voorbereid was voor ETCS !!!!). Een extra contract voor Alstom zou niet slecht zijn.
Shrek schreef:Al het materieel uit de jaren '90 en nieuwer zou een EVC krijgen (wat voor een MS96 of een 13 wel eens heel duur zou kunnen zijn). Voor het andere materieel spreekt de nmbs over versnelde afschrijvingen.
Zo'n probleem is dat toch niet ? Daarbij, Alstom had dat contract al binnen voor de uitrusting van al dat materieel (geen AM96 weliswaar):
Een technisch probleem is het inderdaad niet, maar financieel is dit geen kleintje hoor
Ook materieel versneld afschrijven kost handenvol geld. Dit zou willen zeggen dat binnen dit en 10 jaar nog eens 60 locs+stuurstanden en een goeie 200 treinstellen besteld moeten worden (of meteen 300 stellen, dat komt op hetzelfde neer). Dat zie ik met de huidige financiële positie echt niet gebeuren.
Als ik me niet vergis zijn de vierledige (wordt rekening mee gehouden bij de modernisatie), breaks en sprinters ook voorzien om uitgerust te worden met ETCS. De tweeledige niet.
Maar de financiële impact van het ETCS-verhaal is zo enorm, dat het nog af te wachten valt in welke mate de timings (2023) en plannen gehandhaafd worden.
Op tien jaar tijd kan veel veranderen.
nahoj schreef:Als ik me niet vergis zijn de vierledige (wordt rekening mee gehouden bij de modernisatie), breaks en sprinters ook voorzien om uitgerust te worden met ETCS. De tweeledige niet.
Maar de financiële impact van het ETCS-verhaal is zo enorm, dat het nog af te wachten valt in welke mate de timings (2023) en plannen gehandhaafd worden.
Op tien jaar tijd kan veel veranderen.
De infrabel-timing zal wel gehaald worden. Mede door de enorme zak geld die Europa hiervoor geeft en het feit dat de prijs per kilometer spoor alsmaar daalt en dat ook zal blijven doen.
Maar dat de NMBS op 10 jaar tijd alle stuurposten met ETCS kan uitrusten lijkt mij echt onmogelijk. Dat zijn 2 stuurposten per week als ze er nu aan zouden beginnen. En ETCS in een stuurpost plaatsen is stukken ingrijpender dan een TBL1+ bakje...
Shrek schreef:De infrabel-timing zal wel gehaald worden. Mede door de enorme zak geld die Europa hiervoor geeft en het feit dat de prijs per kilometer spoor alsmaar daalt en dat ook zal blijven doen.
Maar dat de NMBS op 10 jaar tijd alle stuurposten met ETCS kan uitrusten lijkt mij echt onmogelijk. Dat zijn 2 stuurposten per week als ze er nu aan zouden beginnen. En ETCS in een stuurpost plaatsen is stukken ingrijpender dan een TBL1+ bakje...
Is het niet de bedoeling om over een jaar of 10 al die treindienstleidingen gecentraliseerd te hebben?
Shrek schreef:De infrabel-timing zal wel gehaald worden. Mede door de enorme zak geld die Europa hiervoor geeft en het feit dat de prijs per kilometer spoor alsmaar daalt en dat ook zal blijven doen.
Maar dat de NMBS op 10 jaar tijd alle stuurposten met ETCS kan uitrusten lijkt mij echt onmogelijk. Dat zijn 2 stuurposten per week als ze er nu aan zouden beginnen. En ETCS in een stuurpost plaatsen is stukken ingrijpender dan een TBL1+ bakje...
Is het niet de bedoeling om over een jaar of 10 al die treindienstleidingen gecentraliseerd te hebben?
Wat heeft de installatie van ETCS de maken met uw opmerking met centralisatie van treindienstleiding (wat al gebeurd is want dat noemt in België simpelweg traffic control of kortweg gekend als TC).
deadlock schreef:Met stuurpost begreep ik treindienstleiding.
hoe kom je daar bij? Wat zeggen jullie dan in Nederland tegen de stuurpost van een trein? Hier hoor je verkeerdelijk al eens cockpit zeggen door buitenstaanders.
deadlock schreef:Met stuurpost begreep ik treindienstleiding.
hoe kom je daar bij? Wat zeggen jullie dan in Nederland tegen de stuurpost van een trein? Hier hoor je verkeerdelijk al eens cockpit zeggen door buitenstaanders.
Boven de rivieren spreekt men gewoonlijk over een stuurstand. Onder de rivieren ook vrij bekend in een woord als stuurstandijtuig (van een stuurpostrijtuig heb ik alvast nog nooit gehoord... ). De oorsprong mag overigens ook duidelijk wezen: poste de conduite in de taal van Molière...
stuurrijtuig is voor mij het eerder gebruikte woord, toch tov stuurstandrijtuig. Nu ja we wijken een beetje af, het inbouwen van etcs in al de stuurposten zal nog heel veel tijd vragen en nog veel meer geld.