ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:Al het materieel uit de jaren '90 en nieuwer zou een EVC krijgen (wat voor een MS96 of een 13 wel eens heel duur zou kunnen zijn). Voor het andere materieel spreekt de nmbs over versnelde afschrijvingen.
Zo'n probleem is dat toch niet ? Daarbij, Alstom had dat contract al binnen voor de uitrusting van al dat materieel (geen AM96 weliswaar):
http://www.alstom.com/press-centre/2008 ... -20080908/
Alstom persmededeling schreef:Alstom is also supplying the level 1 and 2 ERTMS system to equip 120 T13 and T18 locomotives and 81 I11 and M6 driving cars. The SNCB has thus ordered all the ERTMS/TBL1+ hardware for its rolling stock from Alstom.
De ICE-3M zijn ook nog eind jaren '90 gebouwd, en die hebben al Alstom ETCS, dus het kan wel degelijk.. Rest de vraag wie zich aan de AM96 wil wagen.. Bombardier zelf lijkt mij een slechte keuze, gezien alle problemen op de TRAXX (die al voorbereid was voor ETCS !!!!). Een extra contract voor Alstom zou niet slecht zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13083
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:
Shrek schreef:Al het materieel uit de jaren '90 en nieuwer zou een EVC krijgen (wat voor een MS96 of een 13 wel eens heel duur zou kunnen zijn). Voor het andere materieel spreekt de nmbs over versnelde afschrijvingen.
Zo'n probleem is dat toch niet ? Daarbij, Alstom had dat contract al binnen voor de uitrusting van al dat materieel (geen AM96 weliswaar):
Een technisch probleem is het inderdaad niet, maar financieel is dit geen kleintje hoor :wink:
Ook materieel versneld afschrijven kost handenvol geld. Dit zou willen zeggen dat binnen dit en 10 jaar nog eens 60 locs+stuurstanden en een goeie 200 treinstellen besteld moeten worden (of meteen 300 stellen, dat komt op hetzelfde neer). Dat zie ik met de huidige financiële positie echt niet gebeuren.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ETCS in België.

Bericht door nahoj »

Als ik me niet vergis zijn de vierledige (wordt rekening mee gehouden bij de modernisatie), breaks en sprinters ook voorzien om uitgerust te worden met ETCS. De tweeledige niet.

Maar de financiële impact van het ETCS-verhaal is zo enorm, dat het nog af te wachten valt in welke mate de timings (2023) en plannen gehandhaafd worden.
Op tien jaar tijd kan veel veranderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13083
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Als ik me niet vergis zijn de vierledige (wordt rekening mee gehouden bij de modernisatie), breaks en sprinters ook voorzien om uitgerust te worden met ETCS. De tweeledige niet.

Maar de financiële impact van het ETCS-verhaal is zo enorm, dat het nog af te wachten valt in welke mate de timings (2023) en plannen gehandhaafd worden.
Op tien jaar tijd kan veel veranderen.
De infrabel-timing zal wel gehaald worden. Mede door de enorme zak geld die Europa hiervoor geeft en het feit dat de prijs per kilometer spoor alsmaar daalt en dat ook zal blijven doen.
Maar dat de NMBS op 10 jaar tijd alle stuurposten met ETCS kan uitrusten lijkt mij echt onmogelijk. Dat zijn 2 stuurposten per week als ze er nu aan zouden beginnen. En ETCS in een stuurpost plaatsen is stukken ingrijpender dan een TBL1+ bakje...
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Ooit circuleerden er getallen van 200.000 Euro per lok. (+- 10% van de prijs van een diesellok!!)
Is dat nog het huidige prijsniveau ?
Theo
Groeten vanop de Heide
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

dentheo schreef:Ooit circuleerden er getallen van 200.000 Euro per lok. (+- 10% van de prijs van een diesellok!!)
Is dat nog het huidige prijsniveau ?
Nee het is veel goedkoper geworden.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:De infrabel-timing zal wel gehaald worden. Mede door de enorme zak geld die Europa hiervoor geeft en het feit dat de prijs per kilometer spoor alsmaar daalt en dat ook zal blijven doen.
Maar dat de NMBS op 10 jaar tijd alle stuurposten met ETCS kan uitrusten lijkt mij echt onmogelijk. Dat zijn 2 stuurposten per week als ze er nu aan zouden beginnen. En ETCS in een stuurpost plaatsen is stukken ingrijpender dan een TBL1+ bakje...
Is het niet de bedoeling om over een jaar of 10 al die treindienstleidingen gecentraliseerd te hebben?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

deadlock schreef:
Shrek schreef:De infrabel-timing zal wel gehaald worden. Mede door de enorme zak geld die Europa hiervoor geeft en het feit dat de prijs per kilometer spoor alsmaar daalt en dat ook zal blijven doen.
Maar dat de NMBS op 10 jaar tijd alle stuurposten met ETCS kan uitrusten lijkt mij echt onmogelijk. Dat zijn 2 stuurposten per week als ze er nu aan zouden beginnen. En ETCS in een stuurpost plaatsen is stukken ingrijpender dan een TBL1+ bakje...
Is het niet de bedoeling om over een jaar of 10 al die treindienstleidingen gecentraliseerd te hebben?
Wat heeft de installatie van ETCS de maken met uw opmerking met centralisatie van treindienstleiding (wat al gebeurd is want dat noemt in België simpelweg traffic control of kortweg gekend als TC).
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Oh ja, ze spreken hier Vlaams. Mijn excuses :oops:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5461
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

deadlock schreef:Oh ja, ze spreken hier Vlaams. Mijn excuses :oops:
Ik zie hier toch vooral Nederlands (Vlaams is dan ook geen taal, hoogstens een taalkundige variëteit), maar wat bedoel je precies?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Met stuurpost begreep ik treindienstleiding.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

deadlock schreef:Met stuurpost begreep ik treindienstleiding.
hoe kom je daar bij? Wat zeggen jullie dan in Nederland tegen de stuurpost van een trein? Hier hoor je verkeerdelijk al eens cockpit zeggen door buitenstaanders.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5461
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

Steven schreef:
deadlock schreef:Met stuurpost begreep ik treindienstleiding.
hoe kom je daar bij? Wat zeggen jullie dan in Nederland tegen de stuurpost van een trein? Hier hoor je verkeerdelijk al eens cockpit zeggen door buitenstaanders.
Boven de rivieren spreekt men gewoonlijk over een stuurstand. Onder de rivieren ook vrij bekend in een woord als stuurstandijtuig (van een stuurpostrijtuig heb ik alvast nog nooit gehoord... :lol: ). De oorsprong mag overigens ook duidelijk wezen: poste de conduite in de taal van Molière...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

stuurrijtuig is voor mij het eerder gebruikte woord, toch tov stuurstandrijtuig. Nu ja we wijken een beetje af, het inbouwen van etcs in al de stuurposten zal nog heel veel tijd vragen en nog veel meer geld.
Paul
Berichten: 1336
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ETCS in België.

Bericht door Paul »

Even gekeken op Google:

stuurpost: 8.770 resultaten
stuurstand: 213.000 resultaten

stuurpostrijtuig: 235 resultaten
stuurstandrijtuig: 19.600 resultaten
stuurrijtuig: 42.700 resultaten
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie