HTM Den Haag e.o.

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

HTM Den Haag e.o.

Bericht door mijack1985 »

Vanwege de aanstaande (gedeeltelijke) overname van HTM door NS volgt hier een kleine reportage van de HTM.
De volledige naam is eigenlijk HTM Personenvervoer. Deze naam hebben ze sinds 2002. Voorheen was het GBHTM (Gemengd Bedrijf Haagse Tram Maatschappij).

HTM verzorgt bus- en tramvervoer in de regio Haaglanden. Het (stads)busvervoer werd dit jaar aanbesteed. De bedrijven die inschreven waren HTMBuzz en Veolia Transport. HTMBuzz won de aanbesteding en neemt per december 2012 het busvervoer over van HTM Personenvervoer. HTMBuzz is een joint venture tussen HTM en Qbuzz. De nieuwe concessie heeft een looptijd van 7 jaar.

De concessies van het Haagse railvervoer en Randstadrail duurt tot december 2016. De Eerste Kamer heeft sinds kort een wetsvoorstel had aangenomen die de drie grote steden weer de keuze vrijheid geeft om het het openbaar vervoer wel of niet aanbesteden. Hierbij gaat het dus om Amsterdam (GVB) en Rotterdam (RET) naast Den Haag.

HTM exploiteert 12 tramlijnen, 3 RandstadRail-lijnen en 10 buslijnen. Daarnaast is het op Schiphol actief in het Besloten Vervoer.

Voor de tramlijnen maakt HTM gebruik van de GTL8. Dat is een achtassige Gelede Tram Lang.
In de jaren 1981-1984 bouwde La Brugeoise et Nivelles (BN - nu: Bombardier) in Brugge een serie van 100 trams van dit type(serie 3000). In 1990 werden nog eens 47 trams (serie 3100) bij besteld. Ze verschillend wat met de oudere serie.
Momenteel zijn de oudste trams alweer de 30 gepasseerd. Die gaan er ook medio 2014 uit. De trams uit de 2e bestelling worden gerenoveerd. Ze krijgen dan o.a. een botsneus. Sommige trams uit de 3000 hebben ook een botsneus gekregen.

Hier volgen de foto's van dit type.
Afbeelding De 3125 op de Kalvermarkt.
Afbeelding De 3055 in Scheveningen.
Afbeelding De 3040 in Scheveningen, halte Kurhaus.
Afbeelding De 3139, halte Kurhaus.
Afbeelding De 3096 bij Centraal station. De machiniste had net handmatig de wissel verzet.
Afbeelding De 3132 op Centraal Station, de bovenste perronsporen.
Afbeelding De 3091 op CS bovenzijde. Deze heeft een botsneus gekregen.
Afbeelding De 3020 met totaalreclame bij Het Binnenhof.
Afbeelding De 3019 ook met totaalreclame bij Het Spui.
Afbeelding De 3131 in de Beeklaan.
Afbeelding De 3016 bij de Weimarstraat.

Voor de drie Randstadrail lijnen gebruikt HTM de RegioCitadis (tweedrichtingtram) van Alstom. De eerste 54 RegioCitadissen werden vanaf eind februari 2006 in Nederland afgeleverd en de laatste van de eerste serie in april 2007. De tweede serie van 18 RegioCitadissen werd in 2011 geleverd.
De drie lijnen zijn:
2 Kraayenstein - Leidschendam Noord.
3 Loosduinen - Zoetermeer Centrum West.
4 De Uithof - Zoetermeer Javalaan.

Hier volgen de foto's van de Citadissen.
Afbeelding De 4068 op CS bovenzijde.
Afbeelding De 4025, CS bovenzijde.
Afbeelding De 4015, CS bovenzijde.
Afbeelding De 40??, CS bovenzijde.
Afbeelding De 4060, bij halte Conradkade.
Afbeelding De 4033, bij halte Conradkade.

Voor de 10 stadslijnen (en 5 nachtlijnen) worden gebruik gemaakt van de volgende type bussen.
Den Oudsten B96.
Berkhof Diplomat.
M.A.N Lion's City (CNG).

Hier volgen een aantal foto's.
Afbeelding Den Oudsten 172, op CS busstation.
Afbeelding De 165 ter hoogte van de Conradkade.
Afbeelding VDL Berkhof Diplomat op CS busstation.
Afbeelding M.A.N CNG op het busstation.
Afbeelding De 1031 op Het Spui.

En voor de liefhebbers van historisch materieel hier nog wat foto's uit het Haagse Openbaar Vervoer Museum.
Het materieel bestaat uit trams en bussen van de HTM en van bussen van de streekvervoerders die Den Haag aandeden.
Deze is alleen op zondag open in de periode april t/m oktober. Entree is gratis. Alleen voor rondritten met de trams en bussen moet betaald worden.
Afbeelding NZH 4842. (Leyland-Werkspoor LE-WS bolramer streekbus).
Afbeelding HTM 327. Kromhout TBZ-100A/Verheul. Deze heeft nooit dienst gedaan bij de HTM en ging daarna over naar de RET.
Afbeelding Leyland-Den Oudsten LO (bolramer streekbus). Heeft o.a dienst gedaan bij Citosa.
Afbeelding WestNederland 3114 Leyland National uit 1975.
Afbeelding PCC-car 1022 tijdens een rondrit.
Afbeelding Motorwagen 810.
Afbeelding PCC-car 1304, gebouwd in 1971 in het toen modieuze ‘openbaar vervoer-geel’.
Afbeelding PCC car 2101 in de remise.
Afbeelding PCC-car 1101, gerestaureerd in de afleveringstoestand van 1957

En dat was hem weer voor deze keer, hopelijk was het weer interessant om te lezen.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: HTM Den Haag e.o.

Bericht door TrainzDr3ver »

Mooi, het is trouwens de eerste keer dat ik die trams met hun nieuwe neus zie, rijden die al lang rond?
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: HTM Den Haag e.o.

Bericht door mijack1985 »

TrainzDr3ver schreef:Mooi, het is trouwens de eerste keer dat ik die trams met hun nieuwe neus zie, rijden die al lang rond?
Hoi, ik weet het niet zeker hoor. Maar volgens mij rijden ze al ruim 1,5 jaar rond met de nieuwe neuzen.
wattman
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: HTM Den Haag e.o.

Bericht door wattman »

mijack1985 schreef: HTM exploiteert 12 tramlijnen, 3 RandstadRail-lijnen en 10 buslijnen.
Een kleine aanvulling, er zijn geen 3 RandstadRail-lijnen. Alleen 3 en 4 behoren tot het RR netwerk. Lijn 2 rijdt wel met Regio Citadis maar is geen onderdeel van RandstadRail. Hetzelfde zal gelden voor tramlijn 19 die in 2014 in Delft ingekort gaat worden tot een kopeindpunt Nieuwe Plantage (en niet meer door zal rijden via Delft station naar Delft Tanthof) en dan ook gereden gaat worden met Regio Citadis.
Voor alle volledigheid: lijn 2 rijdt van zondag t/m vrijdag in de avonduren met GTL, dit omdat het tramviaduct dan afgesloten is wegens werkzaamheden op het Centraal Station.
Plaats reactie