Mechanik schreef:de inox'en Budd's droegen een 500 nr
De inoxen droegen een nummer 129-150 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=56). Enkel de Budd's (AM55) droegen een nummering 502-539 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=55). Dit om een onderscheid te maken tussen de stellen van 1954 (050-128) die moesten worden ingezet als worden als stoptreinen en die van 1955 (502-539) als sneltreinen. Pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden.
Hoe moet ik dat zien.
De BUD's waren in Inox maar die 500-en hebben toch geen Inox kast.
Mechanik schreef:de inox'en Budd's droegen een 500 nr
De inoxen droegen een nummer 129-150 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=56). Enkel de Budd's (AM55) droegen een nummering 502-539 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=55). Dit om een onderscheid te maken tussen de stellen van 1954 (050-128) die moesten worden ingezet als worden als stoptreinen en die van 1955 (502-539) als sneltreinen. Pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden.
Hoe moet ik dat zien.
De BUD's waren in Inox maar die 500-en hebben toch geen Inox kast.
Ah, danku! Ik heb het veranderd. In mijn post bedoel ik met inox, die grijze
Bibke schreef:Neen, maar ik dacht de de Inox stelllen de BUD stellen waren.
Je hebt gelijk. Dit staat ook duidelijk op B-foto. Maar zowel Inox, Budd of AM 56 hadden geen nummering in de 500. Dat was de AM55, die nummers 502-539 droeg.
Je hebt gelijk. Dit staat ook duidelijk op B-foto. Maar zowel Inox, Budd of AM 56 hadden geen nummering in de 500. Dat was de AM55, die nummers 502-539 droeg.
Dan staat het toch nog altijd verkeerd in je post?
Dan staat het toch nog altijd verkeerd in je post?
Ikkezelf schreef:Maar zowel Inox, Budd of AM 56 hadden geen nummering in de 500. Dat was de AM55, die nummers 502-539 droeg.
Ja maar zijn de inox stellen nu de Budd's of niet want in jouw lijst zijn het blijkbaar twee verschillende series? En hebben die nu een nummer in de 500 of niet?
Jeroen schreef:Ja maar zijn de inox stellen nu de Budd's of niet want in jouw lijst zijn het blijkbaar twee verschillende series? En hebben die nu een nummer in de 500 of niet?
Wel deze discussie gaat ook over verschillende series. Het gaat over de inoxen stellen (AM56) die een nummering hadden 129-150 en ook Budds werden genoemd. Daarnaast zijn er zoals Mechanik aanhaalde, de AM55's die een nummering hadden tussen 502-539. Dit werd gedaan om door de mij aangehaalde scheiding tussen de AM54 met nummering 050-128 (die bedoeld waren voor stoptreinen) en de AM55 (die bedoeld waren voor sneltreinen) te verduidelijken, maar pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden, ook niet bij de invoering van het 'IC/IR'-plan in 1984.
Jeroen, zo moeilijk is dit allemaal niet. Zelfs een vastbenoemde staatsambtenaar zou dit snappen
Budd was een Amerikaanse firma die pionier was op gebied van inox rijtuigbouw.
https://en.wikipedia.org/wiki/Budd_Company. Het is wellicht de moeite dit artikel aan te vullen met een vermelding van de Belgische Budd-klassiekjes; door wie werden deze eigenlijk gebouwd?
De laatste keer dat ik een Budd-klassiekje gezien heb was in Turijn vorig jaar. Ze stonden toen al op een zijspoor. Een spoorwegman (die me eigenlijk kwam zeggen dat ik geen foto's mocht nemen) wist me te vertellen dat ze veel betrouwbaarder waren dan de nieuwe...
Naar aanleiding van het gebruik van de termen Budd en inox ben ik eens wat op gaan zoeken op het eindeloze internet, en Wikipedia was weer eens interessanter dan ik verwachtte*.
Budd is inderdaad de naam van de man wiens bedrijf (The Budd Company) het lassen van roestvrij staal (acier inoxydable, vandaar de term inox) ontwikkeld heeft!
Budd heeft trouwens ooit nog vliegtuigen gebouwd, maar voor die toepassing heeft roestvrij staal het toch snel af moeten leggen tegen het lichtere aluminium.
Ik ben ook ergens op het internet tegengekomen wie de Belgische Budd stellen gebouwd heeft, maar ik kan dat nu even niet meer terugvinden.
* Dus meteen maar weer eens ingegaan op de bescheiden oproep om te doneren ...
Ik heb heel toevallig (was voor het eerst in lange tijd weer eens in België) gisteren nog zowel de 153 als de 159 gehad. Beide zouden van 1962 zijn, een van juni, een van augustus. Zijn er NOG oudere die nog rond rijden? Kan nooit veel zijn
Fles schreef:Ik heb heel toevallig (was voor het eerst in lange tijd weer eens in België) gisteren nog zowel de 153 als de 159 gehad. Beide zouden van 1962 zijn, een van juni, een van augustus. Zijn er NOG oudere die nog rond rijden? Kan nooit veel zijn
Voor de moment niet, maar de 168 was volgens datum van opname in de geschriften lang de oudste (168 van 11 mei, 153 van 15 juni 1962).
Weet je ook waar je deze gezien hebt?
Ja Retard, ik heb ze gezien in Aachen Hbf, ben erin gesprongen, en in Liège Guillemins weer uitgestapt. Was een kostelijke rit kan ik melden. Wie weet de laatste mogelijkheid? Komend weekend verandert alles immers? Heb nog wel plaatjens, zal eens zoeken
Les voilà