Route Fyra
Route Fyra
Afgelopen weekend had ik (voor het eerst) de Thalys naar Parijs. Ik merkte toen dat deze trein tussen Mechelen en Brussel via de Diabolo reed, in plaats van via Vilvoorde. Nou vroeg ik me af, doet de Fyra dat ook? (Als ie rijdt...
)

Re: Route Fyra
Vanmorgen ook Thalys op L25N zien passeren. Dus die rijden nu allemaal definitief via L25N ? En bij incidenten of werken, is er dan plaats voorzien op L25 als omleidingsroute ?
Waarom eigenlijk?Shrek schreef:Hij zou in de toekomst wel langs daar gaan rijden, maar momenteel nog niet dus
Heel simpel (enfin, simpel...)K V B schreef:Waarom eigenlijk?Shrek schreef:Hij zou in de toekomst wel langs daar gaan rijden, maar momenteel nog niet dus
Lijn 25 vanuit Mechelen sluit in Brussel aan op de sporen die naar koker 3 van de NZV gaan (spoor 5 en 6)
Indien je in Mechelen L25N opgaat, tak je in Schaarbeek aan op L36N, en die gaat in de NZV via koker 1 (spoor 1 en 2)
Koker 1 zit propvol, dus daar kon Fyra niet meer bij (tenzij met veel verschuivingen, wat wel voorzien is voor het nieuwe vervoersplan... wanneer dat dat er dan ooit gaat mogen komen... ).
Je kan theoretisch in het rooster (wisselcomplex) tussen Schaarbeek en Brussel-Noord bijna van overal naar overal, MAAR daarbij dien je natuurlijk andere drukke spoorlijnen te kruisen, wat absoluut te vermijden is (zeker een complete kruising van ongeveer alle sporen bij een overgang van L36N volledig naar L25)
Oplossing: vertakking Ganzeweide (aantakking van L25N op L25 ter hoogte van de plaats waar L25N nu over L25 gaat ten noorden van Schaarbeek): geplande aanleg van die vertakking... ? Niet prioritair voor Infrabel: 'DE Diabolo' is klaar...
Vandaar ook dat bv. ICI en ICN (die niet in Vilvoorde stoppen) niet ook via L25N konden rijden als dat beter had uitgekomen...
spoorwegrealist
En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
Daar zou die wel (net als Thalys) gewoon TBL1+ rijden zeker? De andere treinen die 25N gebruiken (IRi, ICQ) hebben ook geen ETCSHobbes schreef:En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
spoorwegrealist
Thalys rijdt daar gewoon onder ETCS hoor (de ETCS versie daar is ook gewoon de 2.3.0d, net als op L36).stefanic schreef:Daar zou die wel (net als Thalys) gewoon TBL1+ rijden zeker? De andere treinen die 25N gebruiken (IRi, ICQ) hebben ook geen ETCSHobbes schreef:En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
Dat de Fyra niet compatibel is vind ik onbegrijpelijk, toen die treinen geleverd werden was 2.3.0 al lang beschikbaar, ik denk zelfs dat 3.0.0 al bestond...
Me dunkt dat dan een van de componenten (baan of trein) niet aan de specificatie voldoet. Of denk ik te simpel?Hobbes schreef:En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
Groetjes,
Rian
De infrastructuur van L25N is in ieder geval volledig conform aan ETCS versie 2.3.0d, dat is uitgebreid gekeurd en gehomologeerd. Alle andere treinen (Thalys, ICE, desiro en 18 software versie F) rijden er dan ook zonder problemenrvdborgt schreef:Me dunkt dat dan een van de componenten (baan of trein) niet aan de specificatie voldoet. Of denk ik te simpel?Hobbes schreef:En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
Groetjes,
Rian

Maar zelfs zonder ETCS in te schakelen kunnen en mogen ze er vlot rijden neem ik aan ?Shrek schreef: De infrastructuur van L25N is in ieder geval volledig conform aan ETCS versie 2.3.0d, dat is uitgebreid gekeurd en gehomologeerd. Alle andere treinen (Thalys, ICE, desiro en 18 software versie F) rijden er dan ook zonder problemen
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Voorlopig nog wel, maar echt blij zijn we er toch niet mee.dentheo schreef:Maar zelfs zonder ETCS in te schakelen kunnen en mogen ze er vlot rijden neem ik aan ?