Route Fyra

FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Route Fyra

Bericht door FireSea »

Afgelopen weekend had ik (voor het eerst) de Thalys naar Parijs. Ik merkte toen dat deze trein tussen Mechelen en Brussel via de Diabolo reed, in plaats van via Vilvoorde. Nou vroeg ik me af, doet de Fyra dat ook? (Als ie rijdt... ;) )
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Route Fyra

Bericht door Steven »

nee die doet dat niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13080
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Route Fyra

Bericht door Shrek »

Hij zou in de toekomst wel langs daar gaan rijden, maar momenteel nog niet dus :wink:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Route Fyra

Bericht door msts.be »

Vanmorgen ook Thalys op L25N zien passeren. Dus die rijden nu allemaal definitief via L25N ? En bij incidenten of werken, is er dan plaats voorzien op L25 als omleidingsroute ?
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Route Fyra

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Hij zou in de toekomst wel langs daar gaan rijden, maar momenteel nog niet dus :wink:
Waarom eigenlijk?
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Route Fyra

Bericht door stefanic »

K V B schreef:
Shrek schreef:Hij zou in de toekomst wel langs daar gaan rijden, maar momenteel nog niet dus :wink:
Waarom eigenlijk?
Heel simpel (enfin, simpel...)

Lijn 25 vanuit Mechelen sluit in Brussel aan op de sporen die naar koker 3 van de NZV gaan (spoor 5 en 6)
Indien je in Mechelen L25N opgaat, tak je in Schaarbeek aan op L36N, en die gaat in de NZV via koker 1 (spoor 1 en 2)

Koker 1 zit propvol, dus daar kon Fyra niet meer bij (tenzij met veel verschuivingen, wat wel voorzien is voor het nieuwe vervoersplan... wanneer dat dat er dan ooit gaat mogen komen... ).
Je kan theoretisch in het rooster (wisselcomplex) tussen Schaarbeek en Brussel-Noord bijna van overal naar overal, MAAR daarbij dien je natuurlijk andere drukke spoorlijnen te kruisen, wat absoluut te vermijden is (zeker een complete kruising van ongeveer alle sporen bij een overgang van L36N volledig naar L25)

Oplossing: vertakking Ganzeweide (aantakking van L25N op L25 ter hoogte van de plaats waar L25N nu over L25 gaat ten noorden van Schaarbeek): geplande aanleg van die vertakking... ? Niet prioritair voor Infrabel: 'DE Diabolo' is klaar...

Vandaar ook dat bv. ICI en ICN (die niet in Vilvoorde stoppen) niet ook via L25N konden rijden als dat beter had uitgekomen...
spoorwegrealist
Hobbes
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Route Fyra

Bericht door Hobbes »

En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Route Fyra

Bericht door stefanic »

Hobbes schreef:En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
Daar zou die wel (net als Thalys) gewoon TBL1+ rijden zeker? De andere treinen die 25N gebruiken (IRi, ICQ) hebben ook geen ETCS
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Route Fyra

Bericht door Bibke »

Staat er wel TBL1+ op de Fyra en de Thalis?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13080
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Route Fyra

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:
Hobbes schreef:En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
Daar zou die wel (net als Thalys) gewoon TBL1+ rijden zeker? De andere treinen die 25N gebruiken (IRi, ICQ) hebben ook geen ETCS
Thalys rijdt daar gewoon onder ETCS hoor (de ETCS versie daar is ook gewoon de 2.3.0d, net als op L36).
Dat de Fyra niet compatibel is vind ik onbegrijpelijk, toen die treinen geleverd werden was 2.3.0 al lang beschikbaar, ik denk zelfs dat 3.0.0 al bestond...
rvdborgt
Berichten: 4671
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Route Fyra

Bericht door rvdborgt »

Hobbes schreef:En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
Me dunkt dat dan een van de componenten (baan of trein) niet aan de specificatie voldoet. Of denk ik te simpel?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13080
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Route Fyra

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Hobbes schreef:En niet te vergeten: de ETCS software op de V250 is niet compatibel met de ETCS op L25N... Dat noemen ze dan een "Europees systeem"...
Me dunkt dat dan een van de componenten (baan of trein) niet aan de specificatie voldoet. Of denk ik te simpel?

Groetjes,
Rian
De infrastructuur van L25N is in ieder geval volledig conform aan ETCS versie 2.3.0d, dat is uitgebreid gekeurd en gehomologeerd. Alle andere treinen (Thalys, ICE, desiro en 18 software versie F) rijden er dan ook zonder problemen :wink:
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Route Fyra

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: De infrastructuur van L25N is in ieder geval volledig conform aan ETCS versie 2.3.0d, dat is uitgebreid gekeurd en gehomologeerd. Alle andere treinen (Thalys, ICE, desiro en 18 software versie F) rijden er dan ook zonder problemen :wink:
Maar zelfs zonder ETCS in te schakelen kunnen en mogen ze er vlot rijden neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Route Fyra

Bericht door Steven »

Ja hoor alle treinen mogen over dat stuk lijn rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13080
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Route Fyra

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Maar zelfs zonder ETCS in te schakelen kunnen en mogen ze er vlot rijden neem ik aan ?
Voorlopig nog wel, maar echt blij zijn we er toch niet mee.
Plaats reactie