Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Voor Vlaanderen zijn de enige stations waarvan de NMBS aan Infrabel zou gevraagd hebben te stoppen met investeren Brugge-Sint-Pieters, Welle, Hofstade en Wolfstee.
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Welle heeft nochtans al een verhoogd perron, zijn er dan ook geen stations op L90 want daar zijn er ook 2 stations waarvan ik zeker ben dat er nog oude en verlaagde perrons zijn, namelijk Iddergem en Eichem.Retard schreef:Voor Vlaanderen zijn de enige stations waarvan de NMBS aan Infrabel zou gevraagd hebben te stoppen met investeren Brugge-Sint-Pieters, Welle, Hofstade en Wolfstee.
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Als Welle al verhoogde perrons heeft is dat recent vernieuwd en dus kan je de vraag van de nmbs aan infrabel om er voorlopig niet te investeren ook verstaan. 

Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Welle is een interessant station, maar wellicht wel misbaar, Denderleeuw ligt op een kwartiertje fietsen, met een veel hogere frequentie. Hofstade: de NMBS wil af van de Mechelen-vermijdende treinen, en daarmee vervalt ook de bediening van Hofstade. Brugge-St-Pieters is vergelijkbaar met Welle, in die zin dat er wel interesse is, maar Brugge niet ver weg, en véél betere frequenties biedt.
Wil men die stations aantrekkelijker maken (en Hofstade lijkt me zelfs noodzakelijk, bij de werken aan station Mechelen), dan zal de frequentie onvermijdelijk naar omhoog moeten. En laat net dat zijn waar de NMBS geen zin in heeft...
Wil men die stations aantrekkelijker maken (en Hofstade lijkt me zelfs noodzakelijk, bij de werken aan station Mechelen), dan zal de frequentie onvermijdelijk naar omhoog moeten. En laat net dat zijn waar de NMBS geen zin in heeft...
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Sluit het ene het andere uit?groentje schreef:Hofstade: de NMBS wil af van de Mechelen-vermijdende treinen, en daarmee vervalt ook de bediening van Hofstade.
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Aan vertakking Weerde kan je 2 richtingen uit: richting Mechelen of richting Hofstade en vervolgens Muizen of Haacht. Vanuit Muizen kan je weliswaar ook naar Mechelen, maar dan maak je echt wel een enorme omweg.
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Nu ja, echt enorm is de omweg nu ook niet: rechtstreeks is Weerde - Mechelen zo'n 5 km, via Hofstade - Muizen zo'n 8,5 km.groentje schreef:Aan vertakking Weerde kan je 2 richtingen uit: richting Mechelen of richting Hofstade en vervolgens Muizen of Haacht. Vanuit Muizen kan je weliswaar ook naar Mechelen, maar dan maak je echt wel een enorme omweg.
Het probleem is vooral dat je het station langs de andere kant binnenrijdt. Dus een doorgaande trein richting noorden mét bediening van Hofstade is niet mogelijk, je moet onvermijdelijk terug naar Weerde. Maar niemand vraagt toch om een doorgaande trein via Hofstade? De huidige L met eindpunt Mechelen is toch al prima?
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Er was toch vroeger ook een Leuven-Antwerpen-C die van L53 kwam en in Mechelen kopmaakte richting Antwerpen?Steve schreef:Het probleem is vooral dat je het station langs de andere kant binnenrijdt. Dus een doorgaande trein richting noorden mét bediening van Hofstade is niet mogelijk, je moet onvermijdelijk terug naar Weerde.
Via het bundeltje richting L27?
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Weet niet wat je bedoelt met "vroeger", maar de IC Leuven - Antwerpen-Centraal stopte (toch zeker de laatste jaren) enkel in Mechelen-Nekkerspoel, precies om het kopmaken in Mechelen te vermijden.Jeroen schreef:Er was toch vroeger ook een Leuven-Antwerpen-C die van L53 kwam en in Mechelen kopmaakte richting Antwerpen?Steve schreef:Het probleem is vooral dat je het station langs de andere kant binnenrijdt. Dus een doorgaande trein richting noorden mét bediening van Hofstade is niet mogelijk, je moet onvermijdelijk terug naar Weerde.
Via het bundeltje richting L27?
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Ik heb het over de periode vòòr de passage langs Nekkerspoel, begin 21e eeuw ergens. Er werd toen kopgemaakt in Mechelen en er werd ook ontkoppeld: een Break richting Sint-Niklaas als IRa en het andere deel naar A'pen. Omgekeerd moest het stel uit Sint-Niklaas in Mechelen wachten op de Break uit A'pen om te koppelen (spoor 1).Steve schreef:Weet niet wat je bedoelt met "vroeger", maar de IC Leuven - Antwerpen-Centraal stopte (toch zeker de laatste jaren) enkel in Mechelen-Nekkerspoel, precies om het kopmaken in Mechelen te vermijden.
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
heel juist jeroen en voor de breaks waren dat zelfs sprinters die dat deden.
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Voor mij mag die trein gerust blijven rijden, hoor, hij kan er maar voor zorgen dat een aantal reizigers niet naar de parking van Mechelen moeten, die toch vrij vol zit. Maar de paar keer dat ik die trein nam, zat er niet enorm veel volk op, een keer Vilvoorde voorbij...Steve schreef:Nu ja, echt enorm is de omweg nu ook niet: rechtstreeks is Weerde - Mechelen zo'n 5 km, via Hofstade - Muizen zo'n 8,5 km.groentje schreef:Aan vertakking Weerde kan je 2 richtingen uit: richting Mechelen of richting Hofstade en vervolgens Muizen of Haacht. Vanuit Muizen kan je weliswaar ook naar Mechelen, maar dan maak je echt wel een enorme omweg.
Het probleem is vooral dat je het station langs de andere kant binnenrijdt. Dus een doorgaande trein richting noorden mét bediening van Hofstade is niet mogelijk, je moet onvermijdelijk terug naar Weerde. Maar niemand vraagt toch om een doorgaande trein via Hofstade? De huidige L met eindpunt Mechelen is toch al prima?
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Parking vinden aan station Mechelen is geen probleem hoor.Ervaar het dagelijks.groentje schreef:Voor mij mag die trein gerust blijven rijden, hoor, hij kan er maar voor zorgen dat een aantal reizigers niet naar de parking van Mechelen moeten, die toch vrij vol zit. Maar de paar keer dat ik die trein nam, zat er niet enorm veel volk op, een keer Vilvoorde voorbij...Steve schreef:Nu ja, echt enorm is de omweg nu ook niet: rechtstreeks is Weerde - Mechelen zo'n 5 km, via Hofstade - Muizen zo'n 8,5 km.groentje schreef:Aan vertakking Weerde kan je 2 richtingen uit: richting Mechelen of richting Hofstade en vervolgens Muizen of Haacht. Vanuit Muizen kan je weliswaar ook naar Mechelen, maar dan maak je echt wel een enorme omweg.
Het probleem is vooral dat je het station langs de andere kant binnenrijdt. Dus een doorgaande trein richting noorden mét bediening van Hofstade is niet mogelijk, je moet onvermijdelijk terug naar Weerde. Maar niemand vraagt toch om een doorgaande trein via Hofstade? De huidige L met eindpunt Mechelen is toch al prima?
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
Hofstade lijkt mij net een héél interessant station ivm het GEN. Je kan er immers het kopmaken in Mechelen mee besparen.
Zoals het vandaag al gebeurt eigenlijk: de ene stoptrein uit Halle rijdt via Hofstade naar Mechelen en rijdt dan via Weerde weer verder naar Halle. De andere komt via Weerde en rijdt na Mechelen via Hofstade weer naar Halle.
De omweg langs Hofstade afschaffen zou gewoon langere keertijden betekenen en dus helemaal niets besparen.
(het station van Weerde ligt enkel langs L25/27, niet langs L27B)
Zoals het vandaag al gebeurt eigenlijk: de ene stoptrein uit Halle rijdt via Hofstade naar Mechelen en rijdt dan via Weerde weer verder naar Halle. De andere komt via Weerde en rijdt na Mechelen via Hofstade weer naar Halle.
De omweg langs Hofstade afschaffen zou gewoon langere keertijden betekenen en dus helemaal niets besparen.
(het station van Weerde ligt enkel langs L25/27, niet langs L27B)
Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation
We zijn zwaar off-topic aan het gaan, maar soit. Ik had begrepen dat de Vlaamse regering had gevraagd om aan lijn 27B in Weerde ook perrons aan te leggen. De afstand tussen Hofstade en Weerde enerzijds en Weerde en Eppegem anderzijds lijkt me wel acceptabel om daar een extra stop in te voeren. Zoals gezegd hiervoor: de lus via Hofstade lijkt me net heel handig i.v.m. het GEN. Jammer genoeg is de NMBS niet echt geïnteresseerd in het GEN.