in "Dubbeltractie" rijden
in "Dubbeltractie" rijden
Treinschakeling: 2 locomotieven, 1 bestuurder. Op de eerste locomotief wordt de voorste pantograaf gelicht, op de tweede stijgt de eerste of tweede pantograaf naargelang de plaatsing van de locomotief. De 2 locomotieven zijn pneumatisch en elektrisch gekoppeld. Pneumatisch: rechtstreekse remleiding (paars) bedient enkel de remmen op de locomotieven, leiding automatische rem (zwart) bedient de remmen van het hele konvooi, regimedruk 5 bar. Elektrisch: 3 feederkabels die de 2 locomotieven verbinden, voor de hele sturing van het konvooi. (radio, storingen, tractioneren)
Dubbele tractie: 2 locomotieven, 2 bestuurders (diesel en elektrisch kan gecombineerd) de 2de locomotief is eigenlijk gewoon ter ondersteuning van de 1° locomotief. Tractioneren, neutraal plaatsen, remmen gebeurt via lampen tussen de 2 locomotieven. Aan de hand van deze lampen ziet de 2de bestuurder wat de eerste van hem vraagt. De rit is dus volledig in handen van de 1ste bestuurder.
Dubbele tractie: 2 locomotieven, 2 bestuurders (diesel en elektrisch kan gecombineerd) de 2de locomotief is eigenlijk gewoon ter ondersteuning van de 1° locomotief. Tractioneren, neutraal plaatsen, remmen gebeurt via lampen tussen de 2 locomotieven. Aan de hand van deze lampen ziet de 2de bestuurder wat de eerste van hem vraagt. De rit is dus volledig in handen van de 1ste bestuurder.
Laatst gewijzigd door Bibke op 11 jan 2007, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
13'erke
Een antwoord op de grote discussie. Een driedubbele electrische tractie bestaat wel degelijk, maar is slechts in uitzonderlijke gevallen toegelaten. De kalktrein 48644 Jemelle-Sittard wordt gesleept door twee 21 of 27 en een 20 komt helpen om de stijle helling op dit baanvak te beklimmen. Voor de mensen die spoorwegjournaal lezen, er staat een foto ervan in SJ 147 op p60 bovenaan. De foto eronder toont zelfs een gemengde dubbele tractie (HLE+HLD).
-
Gerard
Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in LeeuwardenSteC schreef:Een gemengde zie je regelmatig als je in Rotterdam centraal staat. Daar komt er regelmatig een NS 1200 op kop met een oude NMBS diesel erachter de tunnel in gereden.
- trainfreak
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
In Merelbeke heeft er zelfs eens een ACTS (ex type62) tussen de andere 62'ers gestaanGerard schreef: Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in Leeuwarden(zo'n 350km van België
) die had de ACTS toen gehuurd van de NMBS omdat ze problemen hadden met ander materieel...
-
Bert
Daar worden die ook nog altijd onderhouden hétrainfreak schreef:In Merelbeke heeft er zelfs eens een ACTS (ex type62) tussen de andere 62'ers gestaanGerard schreef: Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in Leeuwarden(zo'n 350km van België
) die had de ACTS toen gehuurd van de NMBS omdat ze problemen hadden met ander materieel...
- trainfreak
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
-
edje
Of de cabineramen schoon spoelen, De loks rijden vrijwel nooit zelfstandig in NL altijd achter een ACTS 125x
Zelfs op de Diesellijnen
foto is van http://www.treinenpagina.nl
De loks worden gewoon bestuurd vanuit de E-lok.
Zelfs op de Diesellijnen
foto is van http://www.treinenpagina.nlDe loks worden gewoon bestuurd vanuit de E-lok.
-
enrico
huh hoe doen ze dat?edje schreef:Of de cabineramen schoon spoelen, De loks rijden vrijwel nooit zelfstandig in NL altijd achter een ACTS 125x
Zelfs op de Diesellijnen
foto is van http://www.treinenpagina.nl
De loks worden gewoon bestuurd vanuit de E-lok.
- trainfreak
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
-
edje
Een diesel wordt niet stilgelegd voor bv een uurtje.
De motor lijdt meer van het afkoelen en terug op temperatuur komen (uitzetten en krimpen) dan door hem te laten draaien.
Vandaar dat vroeger de 62'ers Neerpelt-Antwerpen C in de stations ± 1 uurtje gewoon bleven draaien.
Het is een kwestie van de moter op temperatuur te houden.
De motor lijdt meer van het afkoelen en terug op temperatuur komen (uitzetten en krimpen) dan door hem te laten draaien.
Vandaar dat vroeger de 62'ers Neerpelt-Antwerpen C in de stations ± 1 uurtje gewoon bleven draaien.
Het is een kwestie van de moter op temperatuur te houden.