Treinschakeling: 2 locomotieven, 1 bestuurder. Op de eerste locomotief wordt de voorste pantograaf gelicht, op de tweede stijgt de eerste of tweede pantograaf naargelang de plaatsing van de locomotief. De 2 locomotieven zijn pneumatisch en elektrisch gekoppeld. Pneumatisch: rechtstreekse remleiding (paars) bedient enkel de remmen op de locomotieven, leiding automatische rem (zwart) bedient de remmen van het hele konvooi, regimedruk 5 bar. Elektrisch: 3 feederkabels die de 2 locomotieven verbinden, voor de hele sturing van het konvooi. (radio, storingen, tractioneren)
Dubbele tractie: 2 locomotieven, 2 bestuurders (diesel en elektrisch kan gecombineerd) de 2de locomotief is eigenlijk gewoon ter ondersteuning van de 1° locomotief. Tractioneren, neutraal plaatsen, remmen gebeurt via lampen tussen de 2 locomotieven. Aan de hand van deze lampen ziet de 2de bestuurder wat de eerste van hem vraagt. De rit is dus volledig in handen van de 1ste bestuurder.
Laatst gewijzigd door Bibke op 11 jan 2007, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Een antwoord op de grote discussie. Een driedubbele electrische tractie bestaat wel degelijk, maar is slechts in uitzonderlijke gevallen toegelaten. De kalktrein 48644 Jemelle-Sittard wordt gesleept door twee 21 of 27 en een 20 komt helpen om de stijle helling op dit baanvak te beklimmen. Voor de mensen die spoorwegjournaal lezen, er staat een foto ervan in SJ 147 op p60 bovenaan. De foto eronder toont zelfs een gemengde dubbele tractie (HLE+HLD).
Een gemengde zie je regelmatig als je in Rotterdam centraal staat. Daar komt er regelmatig een NS 1200 op kop met een oude NMBS diesel erachter de tunnel in gereden.
SteC schreef:Een gemengde zie je regelmatig als je in Rotterdam centraal staat. Daar komt er regelmatig een NS 1200 op kop met een oude NMBS diesel erachter de tunnel in gereden.
Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in Leeuwarden (zo'n 350km van België ) die had de ACTS toen gehuurd van de NMBS omdat ze problemen hadden met ander materieel...
Gerard schreef:
Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in Leeuwarden (zo'n 350km van België ) die had de ACTS toen gehuurd van de NMBS omdat ze problemen hadden met ander materieel...
In Merelbeke heeft er zelfs eens een ACTS (ex type62) tussen de andere 62'ers gestaan
Gerard schreef:
Die is van de ACTS geloof ik, ---> oftopic: in 2002 stond er zelfs een NMBS 6220 in Leeuwarden (zo'n 350km van België ) die had de ACTS toen gehuurd van de NMBS omdat ze problemen hadden met ander materieel...
In Merelbeke heeft er zelfs eens een ACTS (ex type62) tussen de andere 62'ers gestaan
Of de cabineramen schoon spoelen, De loks rijden vrijwel nooit zelfstandig in NL altijd achter een ACTS 125x
Zelfs op de Diesellijnen foto is van http://www.treinenpagina.nl
edje schreef:Of de cabineramen schoon spoelen, De loks rijden vrijwel nooit zelfstandig in NL altijd achter een ACTS 125x
Zelfs op de Diesellijnen foto is van http://www.treinenpagina.nl
Met speciale kabels aja.
Maar ik denk dat ze het doen voor de prijs.
Op diesellijnen besturen ze die diesellocs.
En op een lijn met draad zetten ze die diesels dan uit en rijden ze met hun elektrisch machien.
nee de diesel blijft de hele rit draaien.
Het idee is eigenlijk zo, dat de diesel bij het optrekken een extra duwtje geven aan de E-lok totdat de trein op snelheid is, daarna laten ze de diesel gewoon stationair meedraaien.
Een diesel wordt niet stilgelegd voor bv een uurtje.
De motor lijdt meer van het afkoelen en terug op temperatuur komen (uitzetten en krimpen) dan door hem te laten draaien.
Vandaar dat vroeger de 62'ers Neerpelt-Antwerpen C in de stations ± 1 uurtje gewoon bleven draaien.
Het is een kwestie van de moter op temperatuur te houden.