ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: modernere inklinkingssystemen.
Is dat geen tegenspraak , modern en inklinken ?
Inklinken is toch mechanisch of is het NMBS jargon ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Is dat geen tegenspraak , modern en inklinken ?
Inklinken is toch mechanisch of is het NMBS jargon ?
Dat wordt toch over heel europa gebruikt om het systeem van reiswegaanleg te gebruiken.
Oorspronkelijk was het inderdaad mechanisch, maar nu werken we natuurlijk vooral met computergestuurde apparatuur.
Cipallieter

Re: ETCS in België.

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:
Cipallieter schreef:
Shrek schreef:... heel binnenkort komt het stuk wijgmaal-hever van L53 op ETCS...
Is er een specifieke reden waarom precies dat baanvak werd uitgekozen voor de installatie van ETCS?
Heel het stuk Antwerpen-Athus wordt prioritair uitgerust, maar Mechelen-Leuven had nog meer prioriteit als proof-of-concept van ETCS op een all-relais installatie. Hiermee laten we zien dat ETCS weldegelijk mogelijk is op baanvakken of stations met relais, het is alleen veel duurder en ingewikkelder.
Daarom denk ik dat het niet vaak meer zal toegepast worden en men in de toekomst eerst de relais gaat vervangen door modernere inklinkingssystemen.
Welk baanvak wordt er nadien uitgerust met ETCS?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:Welk baanvak wordt er nadien uitgerust met ETCS?
De hele route Athus-Antwerpen is in ontwerp, lijn 165 staat momenteel het verst. Maar ook L166, L154, L139 en L27 zullen nog dit jaar in dienst komen. Ook L37 Y Hammerbrücke-Aken is volop in ontwerp.
En wanneer de Liefkenshoektunnel opengaat zal het ook met ETCS zijn :)

Nu zou enkel het rollend materieel moeten volgen. Over 2 jaar is heel de as Antwerpen-Athus uitgerust, maar op de 13nen nog geen spoor van ETCS ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Op de reeks 13 zit al een vooruitrusting van etcs. De stuurtafel is al aangepast. Ik vermoed dat ze enkel de tbl2 installatie moeten verwijderen en vervangen door de displays. In de machinekamer staat de afzonderingschakelaar verlood op "geïsoleerd".
Cipallieter

Re: ETCS in België.

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef: ...maar op de 13nen nog geen spoor van ETCS ...
Misschien heeft logistics er het geld niet voor?
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Steven schreef:De stuurraderen is al aangepast. Ik vermoed dat ze enkel de tbl2 installatie moeten verwijderen en vervangen door de displays. In de machinekamer staat de afzonderingschakelaar verlood op "geïsoleerd".
Wat zijn "stuurraderen" ? Soort tandwielen aan het stuur ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Dat is enkel de bemoeizucht geweest van mijn iphone die zijn woordenboek aansprak. Schrijffout bijgevolg. Rechtgezet bij deze :lol:
Cipallieter

Re: ETCS in België.

Bericht door Cipallieter »

Net ontvangen persbericht van Infrabel:

Het veiligheidsniveau op het Belgisch spoornet verhoogt in 2012 progressief 08-01-2013
In 2012 zijn er 75 treinen op de hoofdsporen van het Belgisch netwerk door het rood licht gereden in vergelijking met 91 treinen in 2011; dit is een significante afname met 18%. Ook het aantal seinvoorbijrijdingen dat een potentieel gevaarlijk punt bereikt, vermindert van 43 (in 2011) naar 34 (in 2012) ofwel een daling met 21%. Infrabel, NMBS en de andere spooroperatoren werken permanent aan verschillende actieplannen om deze aantallen verder te verminderen en zo de veiligheid op het Belgisch spoornet stapsgewijs te verhogen.

Actieplannen en een versnelde installatie van TBL1+ voor een verhoogde spoorveiligheid

Dankzij de verschillende actieplannen van Infrabel, NMBS en de andere spooroperatoren daalt het aantal seinvoorbijrijdingen verder in 2012 met 18% ten opzichte van 2011 en zelfs met 28% in vergelijking met 2010 (104 treinen door het rood licht op de hoofdsporen). Zo zijn er sensibiliseringscampagnes naar de treinbestuurders van alle spooroperatoren, werkgroepvergaderingen over de exploitatieveiligheid op het Belgisch spoornet én in 2012 werd ook een coördinatiecentrum seinvoorbijrijdingen (“SPAD Desk”) met alle betrokken actoren opgericht.

Verder installeert Infrabel progressief het automatische stopsysteem TBL1+. Dit systeem voert een automatische remming uit wanneer een trein voorbij een rood sein rijdt én wanneer een trein bij het naderen van een rood sein op 300 meter afstand sneller dan 40 km/u rijdt. Vandaag zorgen de seinen die uitgerust zijn met TBL1+ voor een efficiëntiedekking van ongeveer 90,7%, wat 3,7% sneller is dan de reeds geplande versnelde installatie. Sinds eind 2012 zijn alle belangrijke spoorknooppunten uitgerust met TBL1+. Tegen eind 2015 zal er een efficiëntiedekking op het netwerk gelden van 99,9%.

De installatie van TBL1+ is perfect compatibel (op het gebied van hardware) met de implementatie van het Europese stuurpostsignalisatiesysteem ETCS (European Train Control System). ETCS is momenteel al geïnstalleerd op de hogesnelheidslijnen, de lijnen Brussel – Leuven en Schaarbeek – Mechelen (via Diabolo) én de Diabolospoorverbinding. Tegen eind 2022 zal Infrabel het volledige netwerk hebben uitgerust met ETCS.

Infrabel en NMBS werken nauw samen voor dit Masterplan ETCS en ook voor de uitrol van TBL1+. Het doel is een permanente verhoging van het algemene veiligheidsniveau op het volledig Belgisch spoornet waardoor het tot de top 3 van de veiligste spoornetten in Europa zal behoren.

Infrabel neemt interne en externe veiligheidsmaatregelen voor de bijsporen

Tegelijkertijd stelt Infrabel vast dat het aantal seinvoorbijrijdingen op de bijsporen van het Belgisch spoornet gelijk blijft: 42 in 2011 en 2012. Op deze bijsporen (uitwijktrajecten, rangeerterreinen) rijden geen treinen met reizigers aan boord en ligt de snelheid zeer laag (tussen 20 en 40 km/u), waardoor het risico ook veel minder is.

Infrabel werkt ook voor deze bijsporen aan verscheidene veiligheidsactieplannen. Een intern plan legt de nadruk op een verbetering van de veiligheidscommunicatie tussen de seinhuizen en de treinbestuurders van werktreinen tijdens infrastructuurwerken. Samen met de overheidsinstantie DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen) en alle spooroperatoren zal ook een extern plan worden uitgewerkt om het aantal seinvoorbijrijdingen op de bijsporen stelselmatig te doen verminderen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ETCS in België.

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Op de reeks 13 zit al een vooruitrusting van etcs. De stuurtafel is al aangepast. Ik vermoed dat ze enkel de tbl2 installatie moeten verwijderen en vervangen door de displays. In de machinekamer staat de afzonderingschakelaar verlood op "geïsoleerd".
En die schakelaar zal niet vroeger gedraaid worden dan wanneer -- naast België uiteraard -- ook in Frankrijk (en wellicht ook Luxemburg) de homologatie in orde is. Dat gaat dus niet van vandaag op morgen.
carlos

Re: ETCS in België.

Bericht door carlos »

Cipallieter schreef:
Het veiligheidsniveau op het Belgisch spoornet verhoogt in 2012 progressief 08-01-2013
In 2012 zijn er 75 treinen op de hoofdsporen van het Belgisch netwerk door het rood licht gereden in vergelijking met 91 treinen in 2011; dit is een significante afname met 18%. Ook het aantal seinvoorbijrijdingen dat een potentieel gevaarlijk punt bereikt, vermindert van 43 (in 2011) naar 34 (in 2012) ofwel een daling met 21%. Infrabel, NMBS en de andere spooroperatoren werken permanent aan verschillende actieplannen om deze aantallen verder te verminderen en zo de veiligheid op het Belgisch spoornet stapsgewijs te verhogen.

Actieplannen en een versnelde installatie van TBL1+ voor een verhoogde spoorveiligheid

vraagje, bestaan er ook statistieken van het aantal maal het TBL1+ systeem effectief heeft moeten ingrijpen?
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

Shrek schreef:
Bordensteker schreef:Mooi is dat. De niet-beheerde seinen zijn zeker in het donker (als je die bakens wellicht niet ziet liggen) van oudsher een uitnodiging om toch juist wel zó dicht te naderen, dat je het nummer van het sein op het kernmerkplaatje ook echt in het schijnsel van uw koplampen kunt lezen, want dát gegeven heb je nodig om een seinoverschrijding op uw verslag in te schrijven ... dus we moeten dan maar wat verder weg stoppen, waar we alleen de overschrijdingskroon kunnen waarnemen, een overschrijding inschrijven zonder het nummer van het sein, de TBL1+ buiten dienst zetten, en tijdens het weer optrekken eraan denken om nog op het kenmerkplaatje te letten, en het seinnummer in de overschrijdingsregel erbij te schrijven ...

Bij al dat gedoe zou je haast vergeten in rit op zicht over te gaan, maar dat is nou net essentieel.
In ETCS kan dat geen kwaad, de permissieve bakengroepen zorgen immers niet voor een noodremming als je aan lage snelheid door een rood sein rijdt. Je komt wel in "staff responsible" mode terecht, en moet dus buiten kijken. Maar in deze mode kan je dus perfect aan het sein stoppen en de formaliteiten vervullen.
dentheo schreef:
Shrek schreef: Wij hebben wel ETCS-bakengroepen op 17m van het sein liggen hoor. Wel enkel bij permissieve seinen.
Dat zijn dus de "niet" gevaar punten ? Anders zijn ze niet-permissief...
Waarom het verschil ?
Net omdat een niet-permissief sein een gevaarlijk punt afdekt zorgen we dat een overschrijding meteen trip mode (en dus een noodremming) uitlokt.
Bij een permissief sein doen we dat niet omdat een overschrijding daar volgens de regels gewoon mag (die regels bestonden al lang voor de ETCS). Dit geldt trouwens ook voor seinen met enkel een stopmerkbord (L3 en L4).
Heu, als een permissief sein overschrijdt kom je in OS (On Sight) terecht en niet in Staff Responsible (SR). Bovendien kom je niet automatisch in SR terecht. Daarvoor moet je altijd een Override EoA uitvoeren.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

Shrek schreef:
Steven schreef:En wat als er afwaarts dan net een trein staat???
Staff responsible wilt zeggen dat je niet meer beschermd bent door ETCS. Rit op zicht dus (zoals het nu ook is). Als je dan een trein tegenkomt moet je natuurlijk gewoon stoppen :)
Er is wel nog een bescherming tegen snelheid en ook als je een met ETCS uitgerust sein zou overschrijden (nemen we voor het gemak een niet permissief) zal je ook in TRIP gaan.

Je moet inderdaad wel naar buiten kijken
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

Shrek schreef:Het lijkt mij overduidelijk dat TBL1+ de grootste oorzaak is van de daling (daar dient het systeem dan ook voor).

En nu wat meer on-topic: heel binnenkort komt het stuk wijgmaal-hever van L53 op ETCS.
Als er iemand de juiste software op zijn traxxen zet kunnen die daar dus beveiligd rijden :)
De traxxen zijn ook nog niet ETCS gehomologeerd in België. Ze zijn al twee maal gezakt.
Ze gaan er nu zelfs voor zorgen dat ze de ETCS bakens helemaal niet meer lezen zodat ze er ook niet meer op stil vallen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

peejee2 schreef:Heu, als een permissief sein overschrijdt kom je in OS (On Sight) terecht en niet in Staff Responsible (SR). Bovendien kom je niet automatisch in SR terecht. Daarvoor moet je altijd een Override EoA uitvoeren.
Oei ja natuurlijk, grote vergissing van mijnentwege (nu maar hopen dat mijn chef hier niet meeleest :mrgreen: ).
peejee2 schreef: De traxxen zijn ook nog niet ETCS gehomologeerd in België. Ze zijn al twee maal gezakt.
Ze gaan er nu zelfs voor zorgen dat ze de ETCS bakens helemaal niet meer lezen zodat ze er ook niet meer op stil vallen.
Ik begrijp dat toch niet goed hoor, dat bombardier nog geen EVC (ETCS-computer) kan bouwen die deftig werkt...
Plaats reactie