Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
rvdborgt

Re: Retourtje Brussel: is de Fyra werkelijk zo'n ramp?

Bericht door rvdborgt »

handy schreef:Alle keren dat ik met de V250 heb gereist ging alles volgens dienstregeling en geen problemen mee gehad, maar ik had toch liever gezien dat NSH een TGV of een ICE versie had aangeschaft met een Vmax van 330 km/h.
Zou je dan daarvoor nog eens een prijsverhoging over hebben gehad?

Ik vind zelf eigenlijk dat op afstanden als tussen Brussel en Amsterdam de rijtijdwinst boven de 200 km/h de moeite van de meerprijs niet meer waard is. De meeste winst van de HSL die er nu ligt komt gewoon door de kortere afstand en het feit dat er geen stations aan liggen. 300 km/h rijden brengt veel te weinig op t.o.v. de meerkosten. Reizigers vragen ook geen hoge snelheid maar een acceptabele reistijd. En daarvoor is niet per se 300 nodig.

Groetjes,
Rian
The_Knitter

Bericht door The_Knitter »

Catering op de V250 wordt door hetzelfde bedrijf gedaan als op de Thalys, dus daarom dezelfde prijzen.
RailRest heet dat bedrijf dacht ik.
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

rvdborgt schreef:
handy schreef:Alle keren dat ik met de V250 heb gereist ging alles volgens dienstregeling en geen problemen mee gehad, maar ik had toch liever gezien dat NSH een TGV of een ICE versie had aangeschaft met een Vmax van 330 km/h.
Zou je dan daarvoor nog eens een prijsverhoging over hebben gehad?

Ik vind zelf eigenlijk dat op afstanden als tussen Brussel en Amsterdam de rijtijdwinst boven de 200 km/h de moeite van de meerprijs niet meer waard is. De meeste winst van de HSL die er nu ligt komt gewoon door de kortere afstand en het feit dat er geen stations aan liggen. 300 km/h rijden brengt veel te weinig op t.o.v. de meerkosten. Reizigers vragen ook geen hoge snelheid maar een acceptabele reistijd. En daarvoor is niet per se 300 nodig.

Groetjes,
Rian
De hele situatie waar we in terechtgekomen zijn doet me ineens denken aan de invoering destijds van straalvliegtuigen op de korte afstanden. Waar ze alleen maar aan het stijgen en dalen zijn en amper enige tijd op een economische kruishoogte kunnen vliegen. Caravelle en DC-9, 737 wonnen het van Vanguard en Electra. Daar is men na enige tijd toch ook genuanceerder over gaan denken, en toen zag je op sommige verbindingen weer een beweging terug naar de veel economischer vliegende turboprop vliegtuigen. Alleen speelt de marktwerking daar wat scherper, en de niet technisch onderlegde klanten hadden wel zoiets van dat het pas een echt vliegtuig is als er geen propellers op zitten ... dus daarna zijn fabrikanten zich alsnog weer wat meer op kleinere straalvliegtuigen gaan toeleggen.
Maar ja, die HSL ligt er nu eenmaal. De HSL-zuid / L4 ligt echter in een totaal andere omgeving dan Parijs-Lyon ...
Plaats reactie