K V B schreef:Omdat je die trein ook elder wil kunnen inzetten. Een van de doelen van ETCS is juist er voor zorgen dat er een europese markt voor spoorwegmateriaal ontstaat, en dat het afgelopen is met maatwerk voor specifieke lijnen/netten.carlos schreef: Waarom zou je een volledig ETCS systeem installeren in een trein die toch alleen maar op zo'n ETCS region lijn rijdt?
Is dit zo?
voor de grote spoorweg maatschappijen misschien wel, maar voor kleinen lokale spoorbedrijfjes niet hoor.
In een geliberaliseerde omgeving kan iedereen spoordiensten aanbieden.
Dus ook een bedrijfje met maar 1 of 2 treinen, die enkel tussen A en B werken
Deze hoeven toch niet te investeren in een technologisch hoogstandje welk volgens sommigen hier op dit forum 800000 a 1miljoen euro per locomotief kost, en waar je heel Europa ZOU moeten kunnen mee rondrijden.
Zonder low-cost oplossing voor op het rollend materieel wordt heel de liberalisering een lachertje, want dan blijven enkel de groten over; op termijn zullen dan ook CFL, NMBS en zelfs NS verdwijnen en blijven enkel SNCF, DB en misschien nog een derde speler over.
ECTS werkt zowel protectionisme alsook kapitaalvernieting in de hand: materieel dat technisch nog een aantal jaren mee zou kunnen gaan wordt verschroot omdat de kosten om er ETCS in te installeren te hoog zijn.