Koninginnedagrit met de NVBS op 27-04-2013

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
pronkie001
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

Koninginnedagrit met de NVBS op 27-04-2013

Bericht door pronkie001 »

Vandaag op pad geweest met de Koninginnedagrit van de NVBS.
Deze rit was goed bezet met rond de 270 reizigers, waaronder een aantal buitenlander, zover ik khet on horen waren dat Engelse.

De trein was ingelegd met de 6426 van DB met rijtuigen van de Stoom Stichting Nederland.
Netjes verzorgd met voor een ieder 3 gratis kopjes koffie of thee, en een lunch voor degene die deze had besteld.

Vanuit Rotterdam Centraal ging de rit naar Dordrecht Industrie (De Staar), Rotterdam Stadion,
Theemsweg via de 2e Maasvlate naar Waalhaven Oost. Er waren een aantal fotostops gepland.

Afbeelding Tweede fotostop Dordrecht Industrie bij de surfplas.
Afbeelding Rotterdam Stadion, waar de 6426 moest omlopen.
Afbeelding Nog even een passerende Fyra gespot te Rotterdam Stadion
Afbeelding Bij de fotostop aan de Theemsweg moest de 6426 wederom omlopen.
Afbeelding Bij de Euromax terminal mochten we niet uitstappen de 6441 stond gereed voor vertrek maar moest wachten
totdat wij weer waren vertrokken.
Afbeelding Waalhaven Oost, hier werd de 6426 losgekoppeld voor de fotostop.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Koninginnedagrit met de NVBS op 27-04-2013

Bericht door The_Knitter »

Was een leuke rit, als deurwacht heb ik ook wel genoten. Jammer dat de fotostops voor de reizigers wel bagger waren :( Doen de Belgen het een stuk beter. Hier vol tegenlicht, loc achter een lantaarnpaal, trein volledig in de schaduw (en dat terwijl als je enkele meters doorreed er geen probleem was)
pronkie001
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

Re: Koninginnedagrit met de NVBS op 27-04-2013

Bericht door pronkie001 »

Ondanks de volgens vele slechte fotolocaties, toch nog een aardig plaatje geschoten.
Het ging mij niet alleen voor de fotostops, de rit voerde richting de 2e Maasvlakte.
Dit traject is nog niet zolang in dienst, een "reizigers" trein op dit traject is sowieso bijzonder.
Dit was de eerste, en misschien voorlopig de laatste "reizigers" trein op dit traject.
We maakte kop bij de Euromax Terminal, waar we helaas niet mochten uitstappen.

Gezien de een aantal spotters die achter de trein aanreden, was er genoeg belangstelling.
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Koninginnedagrit met de NVBS op 27-04-2013

Bericht door dentheo »

Ik had inderdaad ook graag Euromax beter gezien...
Dat is volgens mij toch de containerterminal waar de sporen eindigen op een traverse de de locs dus altijd over de rolbrug naar het keerspoor gaan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Koninginnedagrit met de NVBS op 27-04-2013

Bericht door Bordensteker »

pronkie001 schreef:Het ging mij niet alleen voor de fotostops, de rit voerde richting de 2e Maasvlakte.
Dit traject is nog niet zolang in dienst, een "reizigers" trein op dit traject is sowieso bijzonder.
Dit was de eerste, en misschien voorlopig de laatste "reizigers" trein op dit traject.
Klopt: het rijden over buiten de oorspronkelijke kustlijn opgehoogde zeebodem was op zich ook voor mij al de rit waard. Wat een enorme afstanden leg je daarbij af ... en dan was het ook nog eens zulk fraai weer!

Fotostop 1 was door de fraaie rij populieren een als fotopunt erkend matige keuze, echter, je ontkomt er niet aan om daar kop te maken, en dan wil iedereen er toch graag uit. Als je het zodoende enkel als uitstappunt t.b.v. de volgende fotostop opvat, dan is er dus niets mis mee! De enorme witte pijlen op de bestrating lagen in elk geval al jaren op ons te wachten, dus het werd eens tijd!

Ik wil hier trouwens wel even mijn bewondering uitdrukken over het geweldige programmaboekje. Zeker door de uitgebreide routekaarten was dit boekje een voortreffelijke gids.

Fotostop 2 was een goede keuze en om die plek te bereiken vóór de verlengde trein er half voorbij zou staan was de voorgestelde korte wandeling (400 meter) een prima oplossing.

Fotostop 3 was denk ik goed gepland, maar het in afwijking van de planning stoppen voor de voetbrug van Rotterdam Stadion maakte er inderdaad een tegenlichtsituatie van, ik ken daar de oorzaak niet van.

Bij fotostop 4 stond inderdaad een lantaarnpaal flink in de weg, en een klein stukje optrekken had daar veel verschil kunnen maken. Maar dat zou dan toch pas hebben kunnen gebeuren ná de remproef en daarvoor moeten wel even alle trapjes naar binnen en de deuren dicht. Tegen die tijd heeft iedereen zijn foto’s al gemaakt ...

Ik voeg voor de visuele volledigheid hier enkele op het internet gevonden fotolinks toe:
http://www.flickr.com/photos/alextreine ... 349085491/
http://www.flickr.com/photos/ahrend01/8 ... otostream/

Op de terugweg bij fotostop 5 moest er van worden afgezien om de loc om te laten lopen, naar ik hoorde omdat het omlopen bij de volgende richtingwisseling op Waalhaven Zuid moeilijkheden ging geven. Het probleem van de twee keer richtingwisselen is vakkundig en flexibel weggestreept maar het werd wel wat minder fotogeniek.

Een fotostop ergens langs de indrukwekkende nu zelfs tot zeven kilometer buiten de oorspronkelijke kustlijn aangelegde zandwoestijnen met fraaie watervlakten ertussen zou schitterend geweest zijn, maar dan praat je over een fotostop langs een dubbelsporige vrije baan! Dan toch maar content zijn met überhaupt binnen mogen rijden op de Euromax terminal ... als je nu nog eens goed gaat kijken met Bing Maps of Google Earth dan besef je pas goed wat een bijzondere terminal dat is.

@ dentheo:
Ik heb zelf duwend en trekkend rijervaring naar en van doodlopende containerterminalsporen in het Antwerpse en heb me er thuisgekomen eerst erg over verbaasd dat de loc op deze terminal (met op luchtfoto’s op het eerste gezicht alleen maar rechte terminalsporen zonder wissels aan het einde) toch over een ander spoor terug kwam rijden. Ik vond dat dit http://farm7.staticflickr.com/6203/6110 ... 0a5f_z.jpg hier inderdaad de oplossing was.
Zie verder http://www.bemorail.nl/rangeertechniek_ ... sp?item=15
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Koninginnedagrit met de NVBS op 27-04-2013

Bericht door dentheo »

Bordensteker schreef: @ dentheo:
Ik heb zelf rijervaring naar en van doodlopende containerterminalsporen in het Antwerpse en heb me er thuisgekomen eerst erg over verbaasd dat de loc op deze terminal (met op luchtfoto’s op het eerste gezicht alleen maar rechte terminalsporen zonder wissels aan het einde) toch over een ander spoor terug kwam rijden. Ik vond dat dit http://farm7.staticflickr.com/6203/6110 ... 0a5f_z.jpg hier inderdaad de oplossing was.
Zie verder http://www.bemorail.nl/rangeertechniek_ ... sp?item=15
Klopt en bedankt voor de link..ik had het alleen graag even zelf gezien... :twisted: :twisted:
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie