pronkie001 schreef:Het ging mij niet alleen voor de fotostops, de rit voerde richting de 2e Maasvlakte.
Dit traject is nog niet zolang in dienst, een "reizigers" trein op dit traject is sowieso bijzonder.
Dit was de eerste, en misschien voorlopig de laatste "reizigers" trein op dit traject.
Klopt: het rijden over buiten de oorspronkelijke kustlijn opgehoogde zeebodem was op zich ook voor mij al de rit waard. Wat een enorme afstanden leg je daarbij af ... en dan was het ook nog eens zulk fraai weer!
Fotostop 1 was door de fraaie rij populieren een als fotopunt erkend matige keuze, echter, je ontkomt er niet aan om daar kop te maken, en dan wil iedereen er toch graag uit. Als je het zodoende enkel als uitstappunt t.b.v. de volgende fotostop opvat, dan is er dus niets mis mee! De enorme witte pijlen op de bestrating lagen in elk geval al jaren op ons te wachten, dus het werd eens tijd!
Ik wil hier trouwens wel even mijn bewondering uitdrukken over het geweldige programmaboekje. Zeker door de uitgebreide routekaarten was dit boekje een voortreffelijke gids.
Fotostop 2 was een goede keuze en om die plek te bereiken vóór de verlengde trein er half voorbij zou staan was de voorgestelde korte wandeling (400 meter) een prima oplossing.
Fotostop 3 was denk ik goed gepland, maar het in afwijking van de planning stoppen voor de voetbrug van Rotterdam Stadion maakte er inderdaad een tegenlichtsituatie van, ik ken daar de oorzaak niet van.
Bij fotostop 4 stond inderdaad een lantaarnpaal flink in de weg, en een klein stukje optrekken had daar veel verschil kunnen maken. Maar dat zou dan toch pas hebben kunnen gebeuren ná de remproef en daarvoor moeten wel even alle trapjes naar binnen en de deuren dicht. Tegen die tijd heeft iedereen zijn foto’s al gemaakt ...
Ik voeg voor de visuele volledigheid hier enkele op het internet gevonden fotolinks toe:
http://www.flickr.com/photos/alextreine ... 349085491/
http://www.flickr.com/photos/ahrend01/8 ... otostream/
Op de terugweg bij fotostop 5 moest er van worden afgezien om de loc om te laten lopen, naar ik hoorde omdat het omlopen bij de volgende richtingwisseling op Waalhaven Zuid moeilijkheden ging geven. Het probleem van de twee keer richtingwisselen is vakkundig en flexibel weggestreept maar het werd wel wat minder fotogeniek.
Een fotostop ergens langs de indrukwekkende nu zelfs tot zeven kilometer buiten de oorspronkelijke kustlijn aangelegde zandwoestijnen met fraaie watervlakten ertussen zou schitterend geweest zijn, maar dan praat je over een fotostop langs een dubbelsporige vrije baan! Dan toch maar content zijn met überhaupt binnen mogen rijden op de Euromax terminal ... als je nu nog eens goed gaat kijken met Bing Maps of Google Earth dan besef je pas goed wat een bijzondere terminal dat is.
@ dentheo:
Ik heb zelf duwend en trekkend rijervaring naar en van doodlopende containerterminalsporen in het Antwerpse en heb me er thuisgekomen eerst erg over verbaasd dat de loc op deze terminal (met op luchtfoto’s op het eerste gezicht alleen maar rechte terminalsporen zonder wissels aan het einde) toch over een ander spoor terug kwam rijden. Ik vond dat dit
http://farm7.staticflickr.com/6203/6110 ... 0a5f_z.jpg hier inderdaad de oplossing was.
Zie verder
http://www.bemorail.nl/rangeertechniek_ ... sp?item=15