ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: ETCS in België.

Bericht door Retard »

deadlock schreef:1996? Echt waar? In 1996 was de allersnelste supercomputer enkele ordes van groottes minder krachtig en minder nauwkeurig dan een iPhone of Samsung Galaxy.

Trouwens, dit is dus een menselijke fout, géén computerfout, de computer heeft precies gedaan wat er van hem verwacht werd.
En dan is het positief dat er een mens is om de fout van die andere mens te corrigeren.
Het probleem is soms ook dat een computer enkel kan doen wat hem is opgedragen :wink:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Maar een computer kan maar zo goed zijn als de mens hem maakt, aangezien de mens niet foutloos is, kan de computer evenmin foutloos werken. Je beschrijft een computer alsof die altijd alles perfect doet en dat is dus niet. 1 klein minuscuul vals contact en heel de computer kan in de war geraken.
Weet je wat fouttolerantie is? En wat voor 'vals contact' heb je het over eigenlijk?

En waar ik nogmaals op wil hameren: Verder geautomatiseerde spoorwegmaatschappijen hebben een ongelofelijk veel betere geschiedenis als het gaat om veiligheid dan hoe het er in België aan toegaat.
Laatst gewijzigd door deadlock op 22 mei 2013, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Retard schreef:En dan is het positief dat er een mens is om de fout van die andere mens te corrigeren.
Het probleem is soms ook dat een computer enkel kan doen wat hem is opgedragen :wink:
Dus we zetten altijd twee machinisten op de bok?

Zoals eerder gezegd; De bestuurderloze metro's hebben een beter veiligheidsrecord dan de metro's met bestuurders per afgelegde km. Dan kan je je wel in allerlei bochten gaan wringen maar waar het op neerkomt is dat we werktuigen hebben uitgevonden die het beter kunnen dan wij. Je gaat ook niet met je voorhoofd een spijker in een stuk hout slaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

En nu zitten we wel heel zwaar off-topic. Dus even terug naar de ETCS graag :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

deadlock schreef:
Steven schreef:Maar een computer kan maar zo goed zijn als de mens hem maakt, aangezien de mens niet foutloos is, kan de computer evenmin foutloos werken. Je beschrijft een computer alsof die altijd alles perfect doet en dat is dus niet. 1 klein minuscuul vals contact en heel de computer kan in de war geraken.
Weet je wat fouttolerantie is? En wat voor 'vals contact' heb je het over eigenlijk?

En waar ik nogmaals op wil hameren: Verder geautomatiseerde spoorwegmaatschappijen hebben een ongelofelijk veel betere geschiedenis als het gaat om veiligheid dan hoe het er in België aan toegaat.
Ik weet niet in welke mate jij kennis hebt van treinen maar neem van mij gerust aan dat een treinbestuurder zonder technische kennis over de "zwakke kantjes" van een systeem aan boord bijna een vogel voor de kat is. Algemeen nemen wij aan de het oudste materieel (dat zonder elektronica) het meest betrouwbare is. Etcs is een prachtige uitvinding die ik toejuich. Maar aanvaard gewoon dat een voertuig in beweging een grote zorg kan zijn voor alles wat zich aan boord van die trein bevindt. Zeker als ze hoge snelheden kunnen halen. Vergelijken met een metro is leuk maar niet altijd gepast.
K V B
Berichten: 3386
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

deadlock schreef:Zoals eerder gezegd; De bestuurderloze metro's hebben een beter veiligheidsrecord dan de metro's met bestuurders per afgelegde km. Dan kan je je wel in allerlei bochten gaan wringen maar waar het op neerkomt is dat we werktuigen hebben uitgevonden die het beter kunnen dan wij. Je gaat ook niet met je voorhoofd een spijker in een stuk hout slaan.
Is dat omdat ze bestuurderloos zijn, of omdat er perronwanden staan?
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

K V B schreef:
deadlock schreef:Zoals eerder gezegd; De bestuurderloze metro's hebben een beter veiligheidsrecord dan de metro's met bestuurders per afgelegde km. Dan kan je je wel in allerlei bochten gaan wringen maar waar het op neerkomt is dat we werktuigen hebben uitgevonden die het beter kunnen dan wij. Je gaat ook niet met je voorhoofd een spijker in een stuk hout slaan.
Is dat omdat ze bestuurderloos zijn, of omdat er perronwanden staan?
Omdat ze bijna allemaal in een compleet eigen bedding rijden zonder gelijkgrondse kruisingen. En niet bij allemaal zijn er perronwanden. En nu hopsa, naar een ander topic met dat onderwerp.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Laat ons gewoon al leren wandelen. ETCS zoals het er nu aankomt is een hele grote stap vooruit op gebied van veiligheid, lopen kan nadien nog altijd.
-Jeroen-

Re: ETCS in België.

Bericht door -Jeroen- »

Shrek schreef:
Met die verschillende versies:
1. Hoe kan je uitleggen, dat een Traxx met ETCS (rode variant van geleased door NS Hispeed) wel in Nederland op de HSL Zuid mag, maar diezelfde loc met ETCS niet in België op de HSL mag komen?
2. Hoe kan je uitleggen, dat een Traxx met ETCS (groene variant geleased door de NMBS) niet in Nederland op de HSL Zuid mocht komen ?
3. Hoe kan je uitleggen, waarom de V250 wel met ETCS op de HSL Zuid/Lijn 4 mocht komen, maar niet op lijn 26N ?
Wat de versies betreft: Het gaat hier enkel om versies in de tijd. Er is in geen geval een versie België of een versie Italië. De versies zijn dus telkens geldig in HEEL Europa. Het aantal verschillende versies is trouwens heel erg beperkt hoor. 2.2 en 2.3.0 zijn voor zover ik weet de enige die wijdverspreid zijn. 3.0 komt daar nog bij in de toekomst. 2.2 gaat waarschijnlijk snel verdwijnen.

ETCS is backwards compatibel in de richting trein-spoorlijn. Een trein met een moderne ETCS kan dus op een oude spoorlijn rijden, maar niet andersom.
De Traxxen zijn ooit gebouwd voor de allereerste versies van ETCS, en kunnen dus niet over een moderne lijn rijden. Voor de Betuweroute en HSL-zuid is er een beetje mee gepruld om de specifieke zaken die daar voorkomen erin te stoppen, maar mooi is het niet. Maar ik heb opgevangen dat Bombardier ze op relatief korte termijn allemaal 2.3.0d-compliant gaat maken.
De rode traxx heeft een ETCS-versie die zo oud is dat hij in België zelfs problemen krijgt bij bakens waar niet eens ETCS inzit (TBL1+). Daarom is in de groene Traxx de ETCS gewoon uitgeschakeld. Heb je meteen je antwoord waarom die niet op de HSL mag :wink: (De rode zou dus wel op de HSL in België kunnen rijden, maar moet voor de spanningssluis in Ekeren stoppen.)
Hetzelfde voor de V250. Die heeft bij de bouw 2.2 meegekregen, hoewel dat toen al zwaar verouderd was. Infrabel bouwt alle ETCS op 2.3.0d, te nieuw dus voor de Italiaanse ramptrein. Een simpele upgrade, zoals Thalys heeft gedaan, kan het probleem oplossen.
Alle andere treinen in België (M6, Desiro, HLE18, ICE,...) hebben wel de huidige 2.3.0d en kunnen dus zonder probleem overal rijden.

Het probleem stelt zich dus in wezen enkel bij de Traxx, en daar is Bombardier druk bezig met het op te lossen. Voor de rest is ETCS absoluut wel interoperabel, en veilig :wink:
Dank voor je uitgebreide uitleg over het ETCS en de verschillen in bijvoorbeeld de Traxxen. Hopelijk krijgen de locs dan snel vanuit Bombardier de ombouw, want zo is het natuurlijk niet werkbaar (op lange termijn).

Voor wat betreft de V250, is dat dan niet de zoveelste fout van de Italianen met de V250, door een verouderde versie in te bouwen en was versie 2.3.0 ook beschikbaar in 2008 (toen men begon met de eerste testritten in Tsjechië) ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

-Jeroen- schreef:Voor wat betreft de V250, is dat dan niet de zoveelste fout van de Italianen met de V250, door een verouderde versie in te bouwen en was versie 2.3.0 ook beschikbaar in 2008 (toen men begon met de eerste testritten in Tsjechië) ?
Foutje of bewuste strategie om latere zware ombouwkosten te kunnen doorrekenen aan de klant. Wie zal het zeggen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

En vanaf morgen is de eerste tijdelijke snelheidsbeperking met ETCS in dienst.
Op zich niets belangrijk, maar toch een primeur in België :)
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

En waar dan wel precies?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:En waar dan wel precies?
De overweg tussen Wespelaar en Haacht wordt vernieuwd, ETCS-treinen krijgen die vertraging nu ook te zien op hun DMI.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Nice :cool:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

En wie de ETCS-testtrein eens graag op de foto wil zetten: morgen de hele dag (tot 19u) te zien in en rond station muizen.
Plaats reactie