Veel rittijden zijn de laatste jaren nochtans systematisch verlengd, soms tot in het absurde toe, en het verslechtert alleen maar.K V B schreef:Het is anders wel hoe de SBB het doet. In Zwitserland zit er zo een 10% reserve in de rijtijden. Regelmaat is belangrijker dan snelheid.Shrek schreef:Rijtijdverlengingen zijn inderdaad een oplossing voor de regelmaat maar mijns inziens niet de goede.
Voorbeelden die ik zelf ken: stoptreinen FN-RSD en FN-FBMZ(-FNVT) zijn hallucinant breed uitgesmeerd, je kan er bij wijze van spreken met de fiets naast rijden... Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Komt er dan bij dat die treinen meer plaats (tijd) innemen dan nodig is, waardoor alles natuurlijk ook in mekaars weg begint te rijden.
Dat men deftige rittijden invoert, zodat men niet "op de naald" moet rijden maar ook niet tegen een slakkegang van 40 à 60 km/h om dan nog te vroeg aan de perrons te staan...
Men is ook al jaren miljoenen aan het investeren om de snelheden van verschillende lijnen naar boven te krijgen, en men koopt rollend materieel aan dat veel sneller optrekt als het oude, en toch worden de reistijden alsmaar langer?
En zoals ook wordt aangehaald: Men kweekt echt een mentaliteit bij de bestuurders om (veel) trager te gaan rijden dan toegelaten/wenselijk is...