Fyra

Stijn82

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

Nog een mooie uit het archief (2008):
Adler schreef:
Shrek schreef:kunnen mensen van de nmbs/nshispeed niet eens gaan kijken bij die italianen? daar zouden nu toch al een prototype, of ten minste afgewerkte plannen en zo goed als afgewerkte software moeten zijn, zoveel jaren na de order :roll:
Verleden jaar is een afvaardiging van de NMBS en NS naar Italië geweest.
Veel meer dan een tekening en een bord spagetti zullen ze niet te zien gekregen hebben denk ik.
Ik heb nog in geen enkel tijdschrift zelfs maar een foto gezien van een begin van die trein.
Het enige wat ik al gezien heb waren zogenaamde 'artist impressions', m.a.w. schetsen.
:mrgreen:
deadlock

Bericht door deadlock »

Stijn82 schreef:Het allerergste aan heel dit verhaal: we wisten dit alles 6 jaar geleden al.

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... o&start=15
Ja. Toch maken mensen massa's fouten in die topic. Het is niet alsof de NS de keus had om ergens anders te kopen namelijk, dat was tegen de wet geweest, ook de late levering aan Denemarken mocht niet in acht genomen worden. Allemaal wetgeving die in Brussel en Straatsburg bedacht en uitgewerkt is....
dentheo

Bericht door dentheo »

deadlock schreef: Ja. Toch maken mensen massa's fouten in die topic. Het is niet alsof de NS de keus had om ergens anders te kopen namelijk, dat was tegen de wet geweest, ook de late levering aan Denemarken mocht niet in acht genomen worden. Allemaal wetgeving die in Brussel en Straatsburg bedacht en uitgewerkt is....
Niet overdrijven,
1) wanneer men de zaak op voorhand vastlegt in twee aanbestedingsstappen kan men een voorselectie maken (als je dat wilt natuurlijk), men verliest dan misschien twee maand tijd.
2) de leveringen waren in Denemarken nog niet bezig toen de beslissing viel.... daarna kon men inderdaad niet meer terug zonder de gemaakte kosten te betalen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:Hoezo zou je dat niet doen? Treinen doortrekken naar Groningen en dan is dat wel nodig. TGV Duplex is wat overdreven maar Twindexx of iets dergelijks lijkt me een prima plan. De NS heeft over niet al te lang IC's nodig (ICRm zit aan zijn tijd, evenals de eerste serie koplopers). Ik zeg; bestellen die handel en later uitbreiden. Het kan 220km/u. Tariefintegratie op de binnenlandse netten en dan moet je eens opletten hoe vol die treinen komen.
Waarom geen TGV-duplex? Omdat die dubbel zoveel kost als zo'n Twindexx of gelijkaardige treinen.
TGV's zijn enkel rendabel als ze over een lange afstand 300km/h kunnen rijden.
Shrek

Bericht door Shrek »

carlos schreef: NMBS heeft vandaag zoveel locs die onderbenut worden, en toch huren ze TRAXXen... dat ze de situatie "gebruiken" om er voor te zorgen dat de siemens locs naar Nederland kunnen.
(traxx is voor deze toepassing beter, hoger vermogen op 1500V; maar die siemens loc is er in eigendom, traxx huurt men...)
Het locoverschot is nu niet van die mate dat je er een halve vloot mee naar Nederland kan sturen hoor. En bovendien: het is een tijdelijke situatie, dan is leasen goedkoper. Je wil niet met overbodige traxxen zitten als er (hopelijk snel) een definitieve oplossing is.
carlos schreef: zorg dat de Nederlanders (mee)betalen voor de installatie van ATB & homologatie in Nederland.
idem voor rijtuigen: M6 kan zonder medewerking van prorail nooit naar Nederland (probleem vrije profiel); gebruik de huidige situatie om de politici & prorail te overtuigen om het vrije profiel aan te passen zodat M6 gebruikt kan worden. Zorg dat ze M6 'accepteren' zonder bijkomende technische wijzigingen (enige misschien noodzakelijke wijziging = boordnet)
Die M6 naar NL sturen is echt te onnozel voor woorden.
Zowel BE als NL gaan in de komende 5 jaar nieuwe dubbeldekkers bestellen. Oud materieel dan nog aanpassen is gewoon geld wegsmijten.
In nieuw materieel kan je veel goedkoper de gevraagde eigenschappen van bij de bouw voorzien.
carlos schreef:Gewone Benelux met dubbeldekrijtuigen , dan pas maakt de benelux volledig deel uit van het nationale aanbod.
Inderdaad, 4- of 6-ledige dubbeldekstellen voor alle internationale treinen BE-NL, dan heb je echt iets werkbaar.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik heb eens een kort tripje gemaakt met de Westbahn, knap spul. Foto zie hoger mail van Shrek ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik lees zonet op Nederlandse lijst iets van mededeling van NS op vrijdag.
Zou gaan over nieuwe Benelux.... iemand idee ??
Zij kunnen toch niets zeggen wat NMBS nog niet weet ....
En dan weten sommigen het hier ook... maar zij moeten hun job niet in gevaar brengen ..

Met materiel van Brussel -Den Haag kan men misschien wel direct een uurfrequentie Brussel-Breda gaan rijden, om te beginnen via Roosendaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

Persbericht van AnsaldoBreda vandaag.
Ze hadden de handleiding niet gelezen zeker bij de NMBS ?
ANSALDOBREDA: We reject any accusation on the Fyra matter. No technical reason behind the statements of the customers. AnsaldoBreda will sue for damages.On Thursday press conference in Naples.
AnsaldoBreda firmly rejects all accusations addressed on the matter of the contract execution with the Belgian client NMBS related to the supply of the three high-speed trains called Fyra.
The statements made by the CEO of NMBS and those included in the press release of NS are in contradiction with each other.
The public needs to know that the train is safe and, as such, it has been certified and verified by international authorities in charge. The project was considered "acceptable" also by NS in the letter of the 3rdof June to the State Secretary of Infrastructure and to the Minister of Finance.
The V250 (Fyra) has indeed all the international certifications for the commissioning overcoming severe tests. The authorization of commissioning has been released being the train fully in compliance with art. 26 of the Directive 2008/57/EC according tothe assessment and to the certifications obtained from third parties (Lloyds Register, Belgorail and the Dutch and Belgian Railway Security Agencies).
The setback of January - occurred during a heavy snowfall - which has not, however, had any effect on people or things, was caused by the excessive speed of the train (250 km/h), incautious and irresponsible operation, which was performed several times despite the automatic intervention of the on-board systems
that have repeatedly activated the emergency braking, and in complete disregard of what required the specification of the customer that properly limits the maximum speed of the train in case of heavy snowfall, as in the day of the event and how it happened - the same day - on the trains of other operators.
The malfunction was only a pretext to stop the supply,especially by the operator in Belgium. The real reasons that led to the request for cancellation of the contract by NMBS and to the stance of NS are not based on technical foundations, but on another kind.
AnsaldoBreda is one of the most important operators in the construction of rolling stock, and has more than twenty five years of experience in the field of high-speed, both in terms of safety and reliability and, therefore, has all the state of the art railway technology skills. In the world, for years, hundreds of AB products are running every day safely.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ja de Italianen durven wel... geen woord over het feit dat ze al 6 jaar over tijd zijn met hun levering, geen woord over hun belofte dat alle problemen binnen de 4 dagen zouden opgelost zijn, enz enz.

Dat Descheemaecker de Fyra liever kwijt dan rijk was is geen geheim, maar ik kan moeilijk geloven dat men bij twee onafhankelijke ingenieursbureau's rapporteringen "op maat" gaat bestellen, dat door sommigen misschien gesuggereerd wordt.

En nu gaan ze het nog op de machinisten steken, dat we te hard gereden hebben tijdens de sneeuwval in januari? Zou het verschil gemaakt hebben als we toen 200km/h hadden gereden ipv 250km/h?

Het laatste restje geloofwaardigheid dat dat bedrijf misschien nog had wordt met zo'n onzin helemaal onderuit gehaald, ik hoop echt dat men nooit meer de fout maakt om met die prutsers in zee te gaan.
Laatst gewijzigd door Hobbes op 05 jun 2013, 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo

Bericht door dentheo »

Volgens mij rijden de Thalys en Eurostar ook trager bij sneeuw....
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes

Bericht door Hobbes »

dentheo schreef:Volgens mij rijden de Thalys en Eurostar ook trager bij sneeuw....
Inderdaad, die moeten ook een snelheidsbeperking toepassen. Bij de V250 moest er 20 km/h trager gereden worden ivm de remafstand bij winters weer.
Ik weet niet juist van buiten hoeveel Thalys moet vertragen, maar die rijden normaalgezien natuurlijk 300km/h. Ik heb al wel geweten dat die maar 160km/h mochten maar dat was omdat er ijsblokken die in de sporen lagen naar boven gezogen werden, in het geval van de Fyra ging het gewoon om sneeuw die opgehoopt was.
Peter Eijkman

Bericht door Peter Eijkman »

Phooei :shock: Zou ik zeggen: de discussie is eindeloos over hoe en met wat voor Mat er een HSL verbinding Amsterdam Brussel gemaakt zou KUNNEN worden.
Laten we nu eens hier mee stoppen en naar het onderliggende probleem kijken: In de samenwerking van de Eurostar en Thalys ligt de toekomst van het internationale reizigers vervoer- NS heeft hier duidelijk de boot gemist, maar dit is eerst en vooral te wijten aan de geldzucht van der Nederlandse politiek: Carla Peys , de toenmalige CDA minister van V&W en ALS ENIGE verantwoordelijk voor de spoorwegen ( 100% aandeelhouder) vond het oorspronkelijk behoorlijke (al aan de top van de markt!!!) bod van NS en KLM "niet realistisch en onder de maat". Dit zelfde CDA schreeuwt nu Moord en Brand dat NS veel te veel bood op deze exploitatie. De parlementaire enquête die er aan zit te komen zal hopelijk aantonen dat de politiek zichzelf deze ellende op de hals heeft gehaald, waarna men uiteindelijk weer niets zal leren, anderen de schuld in de schoenen zal proberen te schuiven en de eigen incompetentie onder het tapijt zal schuiven... Ondertussen is in al deze rotzooi één man die WEL nadenkt: MDS gaat (hoe durft hij!!!) buiten zijn directie raad om naar het OM met rapporten over onregelmatigheden bij aanbesteding van dit Falende Fyra ( de nieuwe Suske en Wiske wordt ongetwijfeld een doorslaand succes! :lol: ) dossier... Je mag zeggen wat je wil over deze man, maar hij gaat tenminste "buiten de box"- wat zijn motieven voor buitenstaanders ook mogen zijn....Oh ja! Hoe durf je 250 te rijden met 250 materieel...Ik koop een fiets en krijg het verwijt dat ik niet met de fiets aan de hand ga lopen als het sneeuwt...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Peter Eijkman schreef:Laten we nu eens hier mee stoppen en naar het onderliggende probleem kijken: In de samenwerking van de Eurostar en Thalys ligt de toekomst van het internationale reizigers vervoer
Vergeet niet dat er naast het technische falen ook sprake was van een duidelijk commercieel falen: als er iets duidelijk is geworden in die paar weken dat de Fyra reed, is het dat de modale reiziger geen Thalys-achtig tariefsysteem wil. Het is niet voor niets dat veel reizigers zijn weggelopen of direct vanaf 9 december in groten getale tegen wil en dank in de stoptrein Roosendaal - Antwerpen zaten.

Groetjes,
Rian
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:[Vergeet niet dat er naast het technische falen ook sprake was van een duidelijk commercieel falen: als er iets duidelijk is geworden in die paar weken dat de Fyra reed, is het dat de modale reiziger geen Thalys-achtig tariefsysteem wil.
Daarvoor is de periode duidelijk te kort geweest.
Ik heb in de Fyra (ik heb hem inderdaad kunnen gebruiken :lol: :lol: ) vooral klachten gehoord over de moeilijkheid om de supplementen en veranderde reservaties te kopen bv. niet in de automaten en dus met lokettoeslag in Nederland etc. Niet over het prijsniveau zelf.
Ik vind het spijtig, ik had graag geweten of er in het spoorvervoer nog plaats is voor een iets exclusievere trein en dat aan halve Thalysprijs......
Maar dan moet je als bedrijf je huiswerk wel goed maken en niet 7 dagen op voorhand pas beslissen dat hij gaat rijden...
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Peter Eijkman schreef:Laten we nu eens hier mee stoppen en naar het onderliggende probleem kijken: In de samenwerking van de Eurostar en Thalys ligt de toekomst van het internationale reizigers vervoer
Vergeet niet dat er naast het technische falen ook sprake was van een duidelijk commercieel falen: als er iets duidelijk is geworden in die paar weken dat de Fyra reed, is het dat de modale reiziger geen Thalys-achtig tariefsysteem wil. Het is niet voor niets dat veel reizigers zijn weggelopen of direct vanaf 9 december in groten getale tegen wil en dank in de stoptrein Roosendaal - Antwerpen zaten.

Groetjes,
Rian
Dat is niet helemaal waar. Er is een heel deel reizigers dat dat wel wil. Thalys kan met een frequentieverhoging volgens mij een pak meer reizigers aantrekken, ook als de klassieke amsterdammer weer rijdt.
Het Thalys aanbod is eigenlijk al sinds het begin onbegrijpelijk laag geweest. Zeker als je weet dat die treinen zeer goed gevuld zijn.
Plaats reactie