Fyra
Re: Fyra.
Dat is dan ook meteen een reden waarom het niet opschiet met meer directe bestemmingen vanuit Londen. Als die kanaaltunneltreinen echt een deel van de capaciteit van Fyra zouden moeten overnemen, dan betekent dat alweer een verbouwing in Antwerpen, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam (ze zijn nog bezig in Rotterdam en Amsterdam), als het daar al mogelijk is plaats in te ruimen.
Meer Thalys is mooi, maar kan ook Fyra niet vervangen. Bij de indienststelling van Fyra werd al uitgebreid geklaagd over de reserveringsplicht, weten we nog wel?
Meer Thalys is mooi, maar kan ook Fyra niet vervangen. Bij de indienststelling van Fyra werd al uitgebreid geklaagd over de reserveringsplicht, weten we nog wel?
Re: Fyra.
Eurostar heeft deze winter geëxperimenteerd met een winterse versie richting Alpen, waarbij de controle plaatsvond bij aankomst in Lille-Europe. Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
Re: Fyra.
En ook uit Disneyland en Avignon zijn er al Eurostars vertrokken.groentje schreef:Eurostar heeft deze winter geëxperimenteerd met een winterse versie richting Alpen, waarbij de controle plaatsvond bij aankomst in Lille-Europe. Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
Antwerpen, Rotterdam, Luik en Keulen zullen dus ook wel gaan

Re: Fyra.
Daarom ook: niet meteen de meest ideale manier van werken. Maar het is een oplossing voor een aantal problemen waarmee een Amsterdam-Londen zou kampen, hoe weinig ideaal het dan wel mag zijn...
Re: Fyra.
Ik heb gezien hoe op 23 maart in Bourg-St-Maurice & Moutiers het perron werd afgesloten met nadars en veiligheidsagenten enkele uren voor het vertrek van de Eurostar. Op de perrons die Eurostar gebruikt staan de witte hekkens zoals we ze ook in Brussel-Zuid kennen, maar de poorten worden gesloten voor enkele uren voor het vertrek van de Eurostar. De stations zijn ook helemaal aangepast voor de Eurostar-reizigers: aanwijzers en aankondigingen in het Frans en het Engels, een check-in point voor Eurostar, etc. Dure investeringen voor de paar keer per jaar dat het gebruikt wordt denk ik, hoewel er op zaterdag 2 treinen heen en terug zijn (een nacht- en een dagtrein). Maar blijkbaar vond men deze veiligheidsmaatregelen niet voldoende als ik groentje hoor, en stuurt men iedereen in Lille nog eens door een controle?groentje schreef:Eurostar heeft deze winter geëxperimenteerd met een winterse versie richting Alpen, waarbij de controle plaatsvond bij aankomst in Lille-Europe. Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
Re: Fyra.
Enkele uren (of zelfs maar een halfuur...): zie je 't al gebeuren in Antwerpen-Centraal op niveau -2, waar we nu al schreeuwen om meer perroncapaciteit?rdv schreef:Ik heb gezien hoe op 23 maart in Bourg-St-Maurice & Moutiers het perron werd afgesloten met nadars en veiligheidsagenten enkele uren voor het vertrek van de Eurostar. Op de perrons die Eurostar gebruikt staan de witte hekkens zoals we ze ook in Brussel-Zuid kennen, maar de poorten worden gesloten voor enkele uren voor het vertrek van de Eurostar. De stations zijn ook helemaal aangepast voor de Eurostar-reizigers: aanwijzers en aankondigingen in het Frans en het Engels, een check-in point voor Eurostar, etc. Dure investeringen voor de paar keer per jaar dat het gebruikt wordt denk ik, hoewel er op zaterdag 2 treinen heen en terug zijn (een nacht- en een dagtrein). Maar blijkbaar vond men deze veiligheidsmaatregelen niet voldoende als ik groentje hoor, en stuurt men iedereen in Lille nog eens door een controle?groentje schreef:Eurostar heeft deze winter geëxperimenteerd met een winterse versie richting Alpen, waarbij de controle plaatsvond bij aankomst in Lille-Europe. Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
spoorwegrealist
Re: Fyra.
stefanic schreef: [zie je 't al gebeuren in Antwerpen-Centraal op niveau -2, waar we nu al schreeuwen om meer perroncapaciteit?
meer capaciteit op -2?
dus extra sporen?
spoor25 en spoor26 onder de zoo
of spoor 13 en spoor 14 doortrekken en laten aansluiten op de NZ tunnel (of zit het metrostation Astrid in de weg?)
't zal in alle geval heeeel veeel geld en tijd kosten...

Re: Fyra.
de -2 in Antwerpen is er net gekomen omdat ze onder de premetro door moesten, dus sporen 13-14 zijn inderdaad geen optie.
Onder de zoo nog twee sporen bij? tegen welke prijs? Hoe ga je zoiets technisch maken zonder dat heel de winkel invalt. Ooit de werken degelijk gevolgd om het huidige station zo te maken?
Onder de zoo nog twee sporen bij? tegen welke prijs? Hoe ga je zoiets technisch maken zonder dat heel de winkel invalt. Ooit de werken degelijk gevolgd om het huidige station zo te maken?
Re: Fyra.
Er kan op de -2 in Antwerpen ook op andere manieren capaciteit vrijgemaakt worden voor de Fyra-vervangers (de Fyra-rijpaden zelf zijn momenteel natuurlijk ook beschikbaar).
Zo zou je de stoptrein naar Roosendaal na de werken weer op de +1 kunnen laten aankomen. De Noorderkempen-shuttle zou je kunnen laten aansluiten op een trein naar Brussel en de andere treinen naar Brussel zou je kunnen verlengen tot Luchtbal met kering in Noorderdokken.
Die 3 dingen maken ineens een zee van rijpaden vrij voor treinen naar Nederland (toch in het station zelf, L25 is iets anders).
Zeker de rechtstreekse verbinding Brussel-Noorderkempen is een makkelijk te verwezelijken situatie en bespaart 2 onnodige keringen.
Als voorlopige oplossing zou het misschien zelfs niet ondenkbaar zijn dat een verbinding naar verder in Nederland in Noorderkempen aansluiting geeft naar Brussel. De Nederlandse FyraV160 (Traxx) kan immers probleemloos tot Noorderkempen rijden.
Zo zou je de stoptrein naar Roosendaal na de werken weer op de +1 kunnen laten aankomen. De Noorderkempen-shuttle zou je kunnen laten aansluiten op een trein naar Brussel en de andere treinen naar Brussel zou je kunnen verlengen tot Luchtbal met kering in Noorderdokken.
Die 3 dingen maken ineens een zee van rijpaden vrij voor treinen naar Nederland (toch in het station zelf, L25 is iets anders).
Zeker de rechtstreekse verbinding Brussel-Noorderkempen is een makkelijk te verwezelijken situatie en bespaart 2 onnodige keringen.
Als voorlopige oplossing zou het misschien zelfs niet ondenkbaar zijn dat een verbinding naar verder in Nederland in Noorderkempen aansluiting geeft naar Brussel. De Nederlandse FyraV160 (Traxx) kan immers probleemloos tot Noorderkempen rijden.
Re: Fyra.
idd Steven,Steven schreef:de -2 in Antwerpen is er net gekomen omdat ze onder de premetro door moesten, dus sporen 13-14 zijn inderdaad geen optie.
Onder de zoo nog twee sporen bij? tegen welke prijs? Hoe ga je zoiets technisch maken zonder dat heel de winkel invalt. Ooit de werken degelijk gevolgd om het huidige station zo te maken?
niveau -2 (18 m) zit zo diep omdat men idd onder het metrostation door moest.
Samenvoegen van sporen 13&14 en die dan via een enkelsporige tunnel doortrekken om voorbij de Carnostraat om daar aan te sluiten op de bestaande pijp zou kunnen (er zou ruimte zijn tussen metrostation Astrid en de huizenrij) maar dan zit je echt wel in de funderingen van het stationsgebouw te klooien dus af te raden (te complexe operatie, zeer risicovol, en dus quasi onbetaalbaar)
ook het maken van sporen 25 & 26 onder de zoo is zeer complex en duur : bv. de aansluiting op de bestaande tunnels (neem stompe aansluiting 160°) vereist een gat in de zijwand van zo'n 25 meter per spoor; met de technieken van vandaag zal dat wel kunnen maar tegen welke prijs?
extra complexiteit: doordat de treinen moeten blijven rijden heb je weinig mogelijkheden om te onderstutten...
conclusie extra doorgaande capaciteit, misschien wel nuttig maar de kosten wegen niet op tegen de baten...(mss jammer, maar that's life...)
Re: Fyra.
De laatste geruchten uit England zijn dat de enige oplossing is de "grenscontrole" in St Pancras te doen...stefanic schreef: Enkele uren (of zelfs maar een halfuur...): zie je 't al gebeuren in Antwerpen-Centraal op niveau -2, waar we nu al schreeuwen om meer perroncapaciteit?
Voor de bagage zelf (bommen in tunnel) zou er dan een soort doorlichtingscontrole blijven zoals op de Spaanse HSL stations...
Blijft nog moeilijk voor Antwerpen Centraal maar geen "officiele ambtenaren" meer, wel een paar machines en bedieners extra.
Dat wordt dan perron 21 of 24, daarop komt geen roltrap naar beneden....denk ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Fyra.
Hm...Shrek schreef:Er kan op de -2 in Antwerpen ook op andere manieren capaciteit vrijgemaakt worden voor de Fyra-vervangers (de Fyra-rijpaden zelf zijn momenteel natuurlijk ook beschikbaar).
Zo zou je de stoptrein naar Roosendaal na de werken weer op de +1 kunnen laten aankomen. De Noorderkempen-shuttle zou je kunnen laten aansluiten op een trein naar Brussel en de andere treinen naar Brussel zou je kunnen verlengen tot Luchtbal met kering in Noorderdokken.
Die 3 dingen maken ineens een zee van rijpaden vrij voor treinen naar Nederland (toch in het station zelf, L25 is iets anders).
Zeker de rechtstreekse verbinding Brussel-Noorderkempen is een makkelijk te verwezelijken situatie en bespaart 2 onnodige keringen.
Als voorlopige oplossing zou het misschien zelfs niet ondenkbaar zijn dat een verbinding naar verder in Nederland in Noorderkempen aansluiting geeft naar Brussel. De Nederlandse FyraV160 (Traxx) kan immers probleemloos tot Noorderkempen rijden.
-Fyra-rijpaden blijven niet beschikbaar (en de vervanger rijdt al op die rijpaden)
-L-trein L12 naar +1 is zeker te overwegen (technisch), al dan niet met stop in Dam en Oost, maar voor het merendeel van de reizigers een nuttelloze omweg. Maar het zal misschien moeten, simpelweg omwille van die capaciteitsproblemen...
-Noorderkempen-Brussel. Theorie is mooi, maar praktijk... Materieel moet op beide lijnen kunnen rijden (momenteel kan ENKEL Desiro op L4, Traxx is voorzien, maar dat zal nog een HELE tijd duren), rijpaden moeten aansluiten, capaciteit van de treinen moet ok zijn (dus gezien beperking tot Desiro op L4 dus enkel stoptrein op L27/25 tot Brussel). En vooral, er is meer materieel nodig.
-Uitwijken naar Luchtbal. Is al voorzien, maar kost meer materieel, en bundel luchtbal is niet geschikt om reizigersmaterieel te keren (niet de nodige voorzieningen om dit comfortabel te doen)
-Fyra-Traxx tot Noorderkempen. Als dat echt waar is... er bestaat dan dus een ETCS-versie op Traxx die compatibel is met L4??? Waarom dan al vele jaren gesukkel pre-noorderkempen om uiteindelijk iets met M6-stuurstanden te doen. Of is die Fyra160-ETCS niet compatibel met TBL1+ etc?
spoorwegrealist
Re: Fyra.
Over enkele weken/maanden wordt software F van de HLE 18 in gebruik genomen, oftewel: welkom op L4stefanic schreef:-Fyra-rijpaden blijven niet beschikbaar (en de vervanger rijdt al op die rijpaden)
-L-trein L12 naar +1 is zeker te overwegen (technisch), al dan niet met stop in Dam en Oost, maar voor het merendeel van de reizigers een nuttelloze omweg. Maar het zal misschien moeten, simpelweg omwille van die capaciteitsproblemen...
-Noorderkempen-Brussel. Theorie is mooi, maar praktijk... Materieel moet op beide lijnen kunnen rijden (momenteel kan ENKEL Desiro op L4, Traxx is voorzien, maar dat zal nog een HELE tijd duren), rijpaden moeten aansluiten, capaciteit van de treinen moet ok zijn (dus gezien beperking tot Desiro op L4 dus enkel stoptrein op L27/25 tot Brussel). En vooral, er is meer materieel nodig.

(Voor de bijhorende M6-stuurstanden weet ik niet hoe het juist zit, maar enkele daarvan hebben al een tijdje gereden op L4, dus dat valt wel te regelen denk ik)
Wat heb je daar dan allemaal nog nodig? Ik heb het enkel over keren, niet over 's nachts opstellen.stefanic schreef: -Uitwijken naar Luchtbal. Is al voorzien, maar kost meer materieel, en bundel luchtbal is niet geschikt om reizigersmaterieel te keren (niet de nodige voorzieningen om dit comfortabel te doen)
Inderdaad, de groene kan niet op L4, de rode niet op klassieke belgische lijnen. Op het eerste TBL1+ baken in luchtbal zou de rode vast rijden, maar tot Noorderkempen kan hij wèl.stefanic schreef:
-Fyra-Traxx tot Noorderkempen. Als dat echt waar is... er bestaat dan dus een ETCS-versie op Traxx die compatibel is met L4??? Waarom dan al vele jaren gesukkel pre-noorderkempen om uiteindelijk iets met M6-stuurstanden te doen. Of is die Fyra160-ETCS niet compatibel met TBL1+ etc?
Nu wordt er ook wel hard gewerkt aan een versie die overal kan rijden, dat zou dus zomaar over enkele maanden uit de lucht kunnen vallen als oplossing.