Fyra

brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Fyra.

Bericht door brunel »

Dat is dan ook meteen een reden waarom het niet opschiet met meer directe bestemmingen vanuit Londen. Als die kanaaltunneltreinen echt een deel van de capaciteit van Fyra zouden moeten overnemen, dan betekent dat alweer een verbouwing in Antwerpen, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam (ze zijn nog bezig in Rotterdam en Amsterdam), als het daar al mogelijk is plaats in te ruimen.
Meer Thalys is mooi, maar kan ook Fyra niet vervangen. Bij de indienststelling van Fyra werd al uitgebreid geklaagd over de reserveringsplicht, weten we nog wel?
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fyra.

Bericht door groentje »

Eurostar heeft deze winter geëxperimenteerd met een winterse versie richting Alpen, waarbij de controle plaatsvond bij aankomst in Lille-Europe. Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Eurostar heeft deze winter geëxperimenteerd met een winterse versie richting Alpen, waarbij de controle plaatsvond bij aankomst in Lille-Europe. Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
En ook uit Disneyland en Avignon zijn er al Eurostars vertrokken.
Antwerpen, Rotterdam, Luik en Keulen zullen dus ook wel gaan :)
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

groentje schreef:Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Dat "even" duurde anders wel zo'n 80 minuten...
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Fyra.

Bericht door groentje »

Daarom ook: niet meteen de meest ideale manier van werken. Maar het is een oplossing voor een aantal problemen waarmee een Amsterdam-Londen zou kampen, hoe weinig ideaal het dan wel mag zijn...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:
groentje schreef:Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Dat "even" duurde anders wel zo'n 80 minuten...
Met de juiste procedures en organisatie kan daar wel een hoop af denk ik :wink:
rdv
Berichten: 1331
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Fyra.

Bericht door rdv »

groentje schreef:Eurostar heeft deze winter geëxperimenteerd met een winterse versie richting Alpen, waarbij de controle plaatsvond bij aankomst in Lille-Europe. Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
Ik heb gezien hoe op 23 maart in Bourg-St-Maurice & Moutiers het perron werd afgesloten met nadars en veiligheidsagenten enkele uren voor het vertrek van de Eurostar. Op de perrons die Eurostar gebruikt staan de witte hekkens zoals we ze ook in Brussel-Zuid kennen, maar de poorten worden gesloten voor enkele uren voor het vertrek van de Eurostar. De stations zijn ook helemaal aangepast voor de Eurostar-reizigers: aanwijzers en aankondigingen in het Frans en het Engels, een check-in point voor Eurostar, etc. Dure investeringen voor de paar keer per jaar dat het gebruikt wordt denk ik, hoewel er op zaterdag 2 treinen heen en terug zijn (een nacht- en een dagtrein). Maar blijkbaar vond men deze veiligheidsmaatregelen niet voldoende als ik groentje hoor, en stuurt men iedereen in Lille nog eens door een controle?
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

rdv schreef:
groentje schreef:Eurostar heeft deze winter geëxperimenteerd met een winterse versie richting Alpen, waarbij de controle plaatsvond bij aankomst in Lille-Europe. Iedereen even uitstappen, door de douane, en terug instappen, aub!
Kortom, er zijn comfortabelere manieren van reizen, maar er is een mouw aan te passen. En in dat geval moet je ook geen halfuur op voorhand in het station zijn om naar Brussel te gaan vanuit Amsterdam.
Ik heb gezien hoe op 23 maart in Bourg-St-Maurice & Moutiers het perron werd afgesloten met nadars en veiligheidsagenten enkele uren voor het vertrek van de Eurostar. Op de perrons die Eurostar gebruikt staan de witte hekkens zoals we ze ook in Brussel-Zuid kennen, maar de poorten worden gesloten voor enkele uren voor het vertrek van de Eurostar. De stations zijn ook helemaal aangepast voor de Eurostar-reizigers: aanwijzers en aankondigingen in het Frans en het Engels, een check-in point voor Eurostar, etc. Dure investeringen voor de paar keer per jaar dat het gebruikt wordt denk ik, hoewel er op zaterdag 2 treinen heen en terug zijn (een nacht- en een dagtrein). Maar blijkbaar vond men deze veiligheidsmaatregelen niet voldoende als ik groentje hoor, en stuurt men iedereen in Lille nog eens door een controle?
Enkele uren (of zelfs maar een halfuur...): zie je 't al gebeuren in Antwerpen-Centraal op niveau -2, waar we nu al schreeuwen om meer perroncapaciteit?
spoorwegrealist
bobby

Re: Fyra.

Bericht door bobby »

stefanic schreef: [zie je 't al gebeuren in Antwerpen-Centraal op niveau -2, waar we nu al schreeuwen om meer perroncapaciteit?

meer capaciteit op -2?

dus extra sporen?

spoor25 en spoor26 onder de zoo

of spoor 13 en spoor 14 doortrekken en laten aansluiten op de NZ tunnel (of zit het metrostation Astrid in de weg?)


't zal in alle geval heeeel veeel geld en tijd kosten... :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

de -2 in Antwerpen is er net gekomen omdat ze onder de premetro door moesten, dus sporen 13-14 zijn inderdaad geen optie.
Onder de zoo nog twee sporen bij? tegen welke prijs? Hoe ga je zoiets technisch maken zonder dat heel de winkel invalt. Ooit de werken degelijk gevolgd om het huidige station zo te maken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Er kan op de -2 in Antwerpen ook op andere manieren capaciteit vrijgemaakt worden voor de Fyra-vervangers (de Fyra-rijpaden zelf zijn momenteel natuurlijk ook beschikbaar).
Zo zou je de stoptrein naar Roosendaal na de werken weer op de +1 kunnen laten aankomen. De Noorderkempen-shuttle zou je kunnen laten aansluiten op een trein naar Brussel en de andere treinen naar Brussel zou je kunnen verlengen tot Luchtbal met kering in Noorderdokken.
Die 3 dingen maken ineens een zee van rijpaden vrij voor treinen naar Nederland (toch in het station zelf, L25 is iets anders).
Zeker de rechtstreekse verbinding Brussel-Noorderkempen is een makkelijk te verwezelijken situatie en bespaart 2 onnodige keringen.

Als voorlopige oplossing zou het misschien zelfs niet ondenkbaar zijn dat een verbinding naar verder in Nederland in Noorderkempen aansluiting geeft naar Brussel. De Nederlandse FyraV160 (Traxx) kan immers probleemloos tot Noorderkempen rijden.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Steven schreef:de -2 in Antwerpen is er net gekomen omdat ze onder de premetro door moesten, dus sporen 13-14 zijn inderdaad geen optie.
Onder de zoo nog twee sporen bij? tegen welke prijs? Hoe ga je zoiets technisch maken zonder dat heel de winkel invalt. Ooit de werken degelijk gevolgd om het huidige station zo te maken?
idd Steven,



niveau -2 (18 m) zit zo diep omdat men idd onder het metrostation door moest.

Samenvoegen van sporen 13&14 en die dan via een enkelsporige tunnel doortrekken om voorbij de Carnostraat om daar aan te sluiten op de bestaande pijp zou kunnen (er zou ruimte zijn tussen metrostation Astrid en de huizenrij) maar dan zit je echt wel in de funderingen van het stationsgebouw te klooien dus af te raden (te complexe operatie, zeer risicovol, en dus quasi onbetaalbaar)


ook het maken van sporen 25 & 26 onder de zoo is zeer complex en duur : bv. de aansluiting op de bestaande tunnels (neem stompe aansluiting 160°) vereist een gat in de zijwand van zo'n 25 meter per spoor; met de technieken van vandaag zal dat wel kunnen maar tegen welke prijs?
extra complexiteit: doordat de treinen moeten blijven rijden heb je weinig mogelijkheden om te onderstutten...


conclusie extra doorgaande capaciteit, misschien wel nuttig maar de kosten wegen niet op tegen de baten...(mss jammer, maar that's life...)
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: Enkele uren (of zelfs maar een halfuur...): zie je 't al gebeuren in Antwerpen-Centraal op niveau -2, waar we nu al schreeuwen om meer perroncapaciteit?
De laatste geruchten uit England zijn dat de enige oplossing is de "grenscontrole" in St Pancras te doen...
Voor de bagage zelf (bommen in tunnel) zou er dan een soort doorlichtingscontrole blijven zoals op de Spaanse HSL stations...
Blijft nog moeilijk voor Antwerpen Centraal maar geen "officiele ambtenaren" meer, wel een paar machines en bedieners extra.
Dat wordt dan perron 21 of 24, daarop komt geen roltrap naar beneden....denk ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

Shrek schreef:Er kan op de -2 in Antwerpen ook op andere manieren capaciteit vrijgemaakt worden voor de Fyra-vervangers (de Fyra-rijpaden zelf zijn momenteel natuurlijk ook beschikbaar).
Zo zou je de stoptrein naar Roosendaal na de werken weer op de +1 kunnen laten aankomen. De Noorderkempen-shuttle zou je kunnen laten aansluiten op een trein naar Brussel en de andere treinen naar Brussel zou je kunnen verlengen tot Luchtbal met kering in Noorderdokken.
Die 3 dingen maken ineens een zee van rijpaden vrij voor treinen naar Nederland (toch in het station zelf, L25 is iets anders).
Zeker de rechtstreekse verbinding Brussel-Noorderkempen is een makkelijk te verwezelijken situatie en bespaart 2 onnodige keringen.

Als voorlopige oplossing zou het misschien zelfs niet ondenkbaar zijn dat een verbinding naar verder in Nederland in Noorderkempen aansluiting geeft naar Brussel. De Nederlandse FyraV160 (Traxx) kan immers probleemloos tot Noorderkempen rijden.
Hm...
-Fyra-rijpaden blijven niet beschikbaar (en de vervanger rijdt al op die rijpaden)
-L-trein L12 naar +1 is zeker te overwegen (technisch), al dan niet met stop in Dam en Oost, maar voor het merendeel van de reizigers een nuttelloze omweg. Maar het zal misschien moeten, simpelweg omwille van die capaciteitsproblemen...
-Noorderkempen-Brussel. Theorie is mooi, maar praktijk... Materieel moet op beide lijnen kunnen rijden (momenteel kan ENKEL Desiro op L4, Traxx is voorzien, maar dat zal nog een HELE tijd duren), rijpaden moeten aansluiten, capaciteit van de treinen moet ok zijn (dus gezien beperking tot Desiro op L4 dus enkel stoptrein op L27/25 tot Brussel). En vooral, er is meer materieel nodig.
-Uitwijken naar Luchtbal. Is al voorzien, maar kost meer materieel, en bundel luchtbal is niet geschikt om reizigersmaterieel te keren (niet de nodige voorzieningen om dit comfortabel te doen)
-Fyra-Traxx tot Noorderkempen. Als dat echt waar is... er bestaat dan dus een ETCS-versie op Traxx die compatibel is met L4??? Waarom dan al vele jaren gesukkel pre-noorderkempen om uiteindelijk iets met M6-stuurstanden te doen. Of is die Fyra160-ETCS niet compatibel met TBL1+ etc?
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:-Fyra-rijpaden blijven niet beschikbaar (en de vervanger rijdt al op die rijpaden)
-L-trein L12 naar +1 is zeker te overwegen (technisch), al dan niet met stop in Dam en Oost, maar voor het merendeel van de reizigers een nuttelloze omweg. Maar het zal misschien moeten, simpelweg omwille van die capaciteitsproblemen...
-Noorderkempen-Brussel. Theorie is mooi, maar praktijk... Materieel moet op beide lijnen kunnen rijden (momenteel kan ENKEL Desiro op L4, Traxx is voorzien, maar dat zal nog een HELE tijd duren), rijpaden moeten aansluiten, capaciteit van de treinen moet ok zijn (dus gezien beperking tot Desiro op L4 dus enkel stoptrein op L27/25 tot Brussel). En vooral, er is meer materieel nodig.
Over enkele weken/maanden wordt software F van de HLE 18 in gebruik genomen, oftewel: welkom op L4 :wink:
(Voor de bijhorende M6-stuurstanden weet ik niet hoe het juist zit, maar enkele daarvan hebben al een tijdje gereden op L4, dus dat valt wel te regelen denk ik)
stefanic schreef: -Uitwijken naar Luchtbal. Is al voorzien, maar kost meer materieel, en bundel luchtbal is niet geschikt om reizigersmaterieel te keren (niet de nodige voorzieningen om dit comfortabel te doen)
Wat heb je daar dan allemaal nog nodig? Ik heb het enkel over keren, niet over 's nachts opstellen.
stefanic schreef:
-Fyra-Traxx tot Noorderkempen. Als dat echt waar is... er bestaat dan dus een ETCS-versie op Traxx die compatibel is met L4??? Waarom dan al vele jaren gesukkel pre-noorderkempen om uiteindelijk iets met M6-stuurstanden te doen. Of is die Fyra160-ETCS niet compatibel met TBL1+ etc?
Inderdaad, de groene kan niet op L4, de rode niet op klassieke belgische lijnen. Op het eerste TBL1+ baken in luchtbal zou de rode vast rijden, maar tot Noorderkempen kan hij wèl.
Nu wordt er ook wel hard gewerkt aan een versie die overal kan rijden, dat zou dus zomaar over enkele maanden uit de lucht kunnen vallen als oplossing.
Plaats reactie