Naar goede gewoonte deden mijn vriendin en ik tijdens onze vakantie een uitstapje met een smalspoortrein. Vorig jaar viel de eer te beurt aan de Chemin de la Vallée de la Doller (in de buurt van Mulhouse). Zie op deze plek
Dit jaar zaten we in de Eifel, aan de Rijn en aan de Moezel. Aan de Rijn was mijn oog gevallen op de Brohltalbahn van Brohl naar Engeln. Brohl ligt tussen Bad Breisich en Andernach (deel Bonn - Koblenz van de Rijn). Brohl zelf, waar het treintje vertrekt dus, biedt niet veel aan de reiziger, temeer omdat het station van Brohl redelijk ver uit het centrum ligt. Maar de aansluiting met de RB van DB wordt wel verzekerd

De Vulkanexpress zelf (het personenvervoer dus) rijdt tweemaal daags, en dat op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag. Momenteel wordt de tractie verzekerd door een dieselmotorwagen. Hun stoomlocomotief is in revisie...
De heenrit van 1u30 naar Engeln voert door een variërend landschap. Gedurende de 17,5 km lange rit rij je eerst door dichte bossen en rotsen, dan kom je op open terrein (met een aantal dorpjes) en op het einde komt er dan een 'Steilstrecke'. Die Steilstrecke overwint in een vijftal km een hoogteverschil van 240 meter. Het totale hoogteverschil van de gehele rit bedraagt 400 meter.
Wie nog meer info wil, dit is de website van de Brohltalbahn
Maar goed, genoeg gepraat, het is tijd voor wat foto's...

In de volgende bijlage komen die eraan.
Groetjes,
Wouter DH