Foto's van BlubBlub

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
BlubBlub
Contacteer:

Re: Foto's van BlubBlub

Bericht door BlubBlub »

Shrek schreef:Waarom zou je het objectief op MF zetten? Een treincompositie is normaal gezien niet van die aard dat je MF nodig hebt, laat dat maar op AF staan. Dat is dan al één ding minder om op te letten bij het maken van fotos :wink:
Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk manueel doen en ik vind wachten op de AF -ja, dat is maar een seconde of misschien twee- saaier dan zelf scherp stellen (ook al duurt dat dan iets langer).
Steve

Bericht door Steve »

Niets mis met zaken zelf proberen te doen, maar probeer ook niet roomser dan de paus te zijn. Er is niets mis met het gebruiken van autofocus hoor!

Manuele focus is meer iets voor statische zaken, liefst met zeer weinig scherptediepte (alles even scherp, landschappen bijvoorbeeld) of juist zeer veel scherptediepte (object zeer scherp en al de rest heel wazig), en dan nog zul je er vaak naast zitten als je het niet echt gewend bent. Voor een trein of om het even wat anders dat erop lijkt zou ik nooit manuele focus gebruiken, zelfs al staat de trein stil. Vrijwel alle fototoestellen hebben tegenwoordig een uitstekende autofocus, waarom 'm dan niet gebruiken?

Een andere situatie waarbij manuele focus van pas komt is trouwens bij foto's met weinig contrast (vaak bij weinig licht), omdat de autofocus juist werkt op basis van contrastverschillen. Een tip bij een haperende autofocus kan trouwens zijn om te richten op een punt met veel contrastverschil (overgang wit-zwart bijvoorbeeld) dat ongeveer op dezelfde hoogte zit, en dan je foto maken met die focus. Maar bij een trein is ook dat helemaal niet van toepassing: de treinen zijn hoofdzakelijk wit met veel zwarte en blauwe elementen erin, wat juist ideaal is voor de autofocus.
Shrek

Bericht door Shrek »

BlubBlub schreef:
Shrek schreef:Waarom zou je het objectief op MF zetten? Een treincompositie is normaal gezien niet van die aard dat je MF nodig hebt, laat dat maar op AF staan. Dat is dan al één ding minder om op te letten bij het maken van fotos :wink:
Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk manueel doen en ik vind wachten op de AF -ja, dat is maar een seconde of misschien twee- saaier dan zelf scherp stellen (ook al duurt dat dan iets langer).
Saai?
Als je sluitertijd, diafragma, iso en witbalans allemaal al manueel instelt zal je blij zijn dat je die AF hebt :wink:
AF is trouwens een van die zaken die een fototoestel nagenoeg perfect kan doen, beter dan jijzelf meestal. Voor andere dingen als sluitertijd of iso is de auto-functie van een camera veel minder accuraat.
kika

Bericht door kika »

BlubBlub schreef:
kika schreef:De eerste mist focus.
Is het de focus die niet goed staat of heb ik de sluitertijd te lang gezet? [Ik ben nog steeds een beginner - als ik beter weet wat ik verkeerd doe, dan kan ik daar volgende keer wat beter op letten].

De trein was op dat moment nog in beweging, het toestel staat op M en het objectief staat op MF (dus niet de makkelijkste mannier om goeie platen te maken).
Ik schiet nauwlijks plaatjes, heb geen bijzondere toestellen, dus mijn opmerkingen zijn ook maar van een amateur. Poging tot evaluatie met moeilijke woorden: de foto is redelijk verzadigd qua kleur, en het ontbreekt ook niet aan licht. Zelfs al zou je een veel kortere sluitertijd hebben, gaat je trein nog steeds onscherp zijn: het is niet van de beweging, maar waar je op hebt gefocused: linksonderin is het het scherpste. Tot zover mijn bijdrage op caféniveau :D
BlubBlub schreef:
kika schreef:De 18 vind ik geslaagd omwille van de compositie, hoewel het een redelijk 'druk' beeld is.
Die naar Blankenberge of die naar De Panne?
De Panne, sorry voor m'n onduidelijkheid.
BlubBlub
Contacteer:

Bericht door BlubBlub »

Op 15 september ben ik wat foto's gaan maken op Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Luchtbal; ik was gewoon vergeten dat ze van de SD-kaart naar een pc moesten komen :oops:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op 5 oktober was er de uitstap met TSP naar Linkeroever en Dendermonde-Puurs
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Focus missen of een fout in de scherpstelling. Je hebt al dan niet een degelijke zoeker op uw toestel. Indien deze zoeker niet op het hoofdonderwerp gericht staat bij het maken van de foto zal dit hoofdonderwerp niet of invoelde scherp in beeld komen. Daar waar de scherpstelling wel juist was zal je dan scherpte zien. Dat kan dan eender wat zijn dat zich rondom uw hoofdonderwerp bevindt.
Shrek

Bericht door Shrek »

Gebruik je nog altijd de manuele focus? :roll:
The_Knitter

Bericht door The_Knitter »

Voor zover ik weet gebruikt hij manueel focussen, nog steeds ja.
En dat terwijl de autofocus het toch al snel wint van manueelfocus.
Plaats reactie