Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Steven schreef:
pietmol schreef:
bobke schreef:
Dan is de kans zeer groot dat Siemens de loks zullen produceren, gewoon een vervolgorder van 50 stuks (ze zijn al gehomologeerd , grootste kinderziektes zijn er al uit etc). Er is nog plaats in de klasse 19.

waarom niet gewoon de HLE28 overkopen van Angel Trains?
Wie zegt dat de HLE28 te koop is, daar moet je Angel Trains voor aanspreken.
Wat betreft een vervolgorder op de HLE18 (voor bobke zijn uitspraak) kan ik enkel zeggen dat Siemens ondertussen alweer een generatie verder zit in de productie van haar locomotieven. Daar waar onze HLE18 nog een grotendeels op de eurosprinter gebouwde loc is zit men nu in het Vectron gamma die weer nieuwe technieken aan boord heeft en die dus zeker gehomologeerd moeten worden (dit op basis wat ingenieurs van Siemens me ooit zelf vertelden tijdens een begeleide rit).


ik denk dat het op dit moment voorbarig is om al over de aankoop van nieuwe locs te speculeren.

enerzijds: voorziet de planning momenteel NIET in de inbouw van ETCS voor HLE27 & HLE21, maar wat als tegen 2020 de prijzen om ETCS in te bouwen spectaculair zouden dalen? Tegen 2020 zijn er misschien veel meer bedrijven die een ETCS oplossing kunnen aanbieden, voorlopig zijn er (volgens mijn info) slechts 2 niet-Europese bedrijven die ETCS aanbieden (Hitachi & General Electric - GE) maar tegen 2020 zijn er mss meer niet-Europese aanbieders dan Europese...

anderzijds: hoe zit het met de verkoop van "Logistics"? Wat als de nieuwe eigenaar de HLE13 niet wil overnemen? (dan zit NMBS ook met deze locs) Wat als de nieuwe eigenaar die dure HLE28-lease niet wil overnemen?
Wat als er geen koper wordt gevonden? Zal NMBS dan Logistics laten voortbestaan? Zal NMBS Logistics opdoeken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

bobby schreef: enerzijds: voorziet de planning momenteel NIET in de inbouw van ETCS voor HLE27 & HLE21, maar wat als tegen 2020 de prijzen om ETCS in te bouwen spectaculair zouden dalen? Tegen 2020 zijn er misschien veel meer bedrijven die een ETCS oplossing kunnen aanbieden, voorlopig zijn er (volgens mijn info) slechts 2 niet-Europese bedrijven die ETCS aanbieden (Hitachi & General Electric - GE) maar tegen 2020 zijn er mss meer niet-Europese aanbieders dan Europese...
De hoge prijs van een ETCS-installatie ligt grotendeels aan de ombouw van de trein, niet de aan te kopen hardware. Die hardware zal hoogstwaarschijnlijk nog wel in prijs dalen, maar je moet nog steeds je trein aanpassen om alles geïnstalleerd te krijgen. En daarvan zal de prijs niet dalen.
Op een moderne trein genre MS96 of HLE13 met boordcomputer valt dat nog wel mee, maar op een klassieke loc moet je je trein quasi helemaal uit elkaar halen om ETCS te installeren, en die moeite zullen ze waarschijnlijk niet meer doen.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
De hoge prijs van een ETCS-installatie ligt grotendeels aan de ombouw van de trein, niet de aan te kopen hardware. Die hardware zal hoogstwaarschijnlijk nog wel in prijs dalen, maar je moet nog steeds je trein aanpassen om alles geïnstalleerd te krijgen. En daarvan zal de prijs niet dalen.
Op een moderne trein genre MS96 of HLE13 met boordcomputer valt dat nog wel mee, maar op een klassieke loc moet je je trein quasi helemaal uit elkaar halen om ETCS te installeren, en die moeite zullen ze waarschijnlijk niet meer doen.

Shrek,

kan je als ETCS specialist eens uitleggen waarom men die loc uiteen moet halen om ETCS te installeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

bobby schreef: Shrek,
kan je als ETCS specialist eens uitleggen waarom men die loc uiteen moet halen om ETCS te installeren.
ETCS grijpt in op heel veel verschillende systemen, van remmen tot pantos of DUR's.
In een gedigitaliseerde trein (vanaf MS96 grofweg) zijn al deze systemen al verbonden met een boordcomputer. Dan is het "vrij eenvoudig" (nog altijd veel werk, maar doenbaar) om de ETCS-computer toegang te geven tot deze systemen.
In een analoge machine is de info/besturing van deze onderdelen nergens digitaal beschikbaar. Je moet dus op elke component een digitale controle zetten zodat hij kan samenwerken met de ETCS-computer.
In de breaks gaan ze die uitdaging toch aan. Ik heb begrepen dat het ongeveer 1 miljoen per stel gaat kosten.
Ter vergelijking: een HLE18 kost 3 miljoen.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef: Shrek,
kan je als ETCS specialist eens uitleggen waarom men die loc uiteen moet halen om ETCS te installeren.
ETCS grijpt in op heel veel verschillende systemen, van remmen tot pantos of DUR's.
In een gedigitaliseerde trein (vanaf MS96 grofweg) zijn al deze systemen al verbonden met een boordcomputer. Dan is het "vrij eenvoudig" (nog altijd veel werk, maar doenbaar) om de ETCS-computer toegang te geven tot deze systemen.
In een analoge machine is de info/besturing van deze onderdelen nergens digitaal beschikbaar. Je moet dus op elke component een digitale controle zetten zodat hij kan samenwerken met de ETCS-computer.
In de breaks gaan ze die uitdaging toch aan. Ik heb begrepen dat het ongeveer 1 miljoen per stel gaat kosten.
Ter vergelijking: een HLE18 kost 3 miljoen.

bij de HLE27 kan via de MUX-bus/MUX-computer toch ook elke functie van de loc vanuit een digitaal systeem bediend worden (of zie ik dat verkeerd?)


Shrek schreef: In de breaks gaan ze die uitdaging toch aan. Ik heb begrepen dat het ongeveer 1 miljoen per stel gaat kosten.
Ter vergelijking: een HLE18 kost 3 miljoen.

maar in een break zijn meer zitplaatsen dan in een HLE18 :wink:
Laatst gewijzigd door bobby op 21 jan 2014, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
bobby schreef:
In de breaks gaan ze die uitdaging toch aan. Ik heb begrepen dat het ongeveer 1 miljoen per stel gaat kosten.
Ter vergelijking: een HLE18 kost 3 miljoen.
Vroeger werd per lokomotief het getal genoemd van 300.000 Euro ongeveer 10% van de prijs van een lok.
Laatste maal vertelde men mij dat de tendens dalend was maar zeker nog 200.000 zou bedragen, bij nieuwbouw.
Dat miljoen voor een stelletje lijkt mij dan ook stevig, ik zou gaan voor het dubbel van een lok 600.000.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
bobby schreef: Shrek,
kan je als ETCS specialist eens uitleggen waarom men die loc uiteen moet halen om ETCS te installeren.
ETCS grijpt in op heel veel verschillende systemen, van remmen tot pantos of DUR's.
In een gedigitaliseerde trein (vanaf MS96 grofweg) zijn al deze systemen al verbonden met een boordcomputer. Dan is het "vrij eenvoudig" (nog altijd veel werk, maar doenbaar) om de ETCS-computer toegang te geven tot deze systemen.
In een analoge machine is de info/besturing van deze onderdelen nergens digitaal beschikbaar. Je moet dus op elke component een digitale controle zetten zodat hij kan samenwerken met de ETCS-computer.
En als ik mij niet vergis moet men ook een complete nieuwe stuurtafel inbouwen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Daarom dat men de nieuwe stuurtafel in de vernieuwde breaks al de fysieke afmetingen geeft om de etcs schermen er in te kunnen monteren. De stuurtafel van de HLE 21/27 voldoet er compleet niet aan. Dat zal dus volledig nieuw moeten worden indien men er aan zou denken om toch etcs in te bouwen.
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: l

Bericht door K V B »

Rétro schreef:
K V B schreef: De Desiro's zijn nu net een behoorlijk vooruitgang wat "mooie treinen" betreft...
Ik heb toch altijd het gevoel dat er een stuk plaatwerk ontbreekt aan de voorkant... En dan die boze blik van die koplampen? Hij hoeft heus niet zo boos te kijken want zo stoer is ie nu ook weer niet onze tram. :wink: .
Het uiterlijk van moderne treinstellen wordt voor een deel gedicteerd door de TSI normen. Daar kan je niet om heen.
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: l

Bericht door kika »

overweg13 schreef:Je zou met mooie treinen net een publiek aan kunnen trekken dat niet in de trein zit, maar ergens te lande een trein ziet passeren
Gezien de gestage opmars van allerhande geluidsschermen en omdat we in het 'dubbeldeksmotorstellenonderwerp' zitten stel ik een compromis voor: alleen een knappe bovenkant :lol: Maar inderdaad: liever dat eerst aan botsnormen, passagierscomfort en 1001 andere zaken aandacht wordt besteed.
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
In de breaks gaan ze die uitdaging toch aan. Ik heb begrepen dat het ongeveer 1 miljoen per stel gaat kosten.

1 miljoen voor ETCS en dan nog eens bijna 2 miljoen voor het nieuwe interieur...

dus bijna 3 miljoen versus 7,2 miljoen voor een desiro.


dat betekent dus dat als de NMBS deze investering wil "terugverdienen" de AM80 waarschijnlijk minstens 20 jaar (dus minstens tot 2035) zal rond rijden...


dan had men toch beter een extra inspanning gedaan om de 2.75+1.75 zetelopstelling te vervangen door een 2+2 zetelopstelling en om airco in te bouwen.
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

bobby schreef:



anderzijds: hoe zit het met de verkoop van "Logistics"? Wat als de nieuwe eigenaar de HLE13 niet wil overnemen? (dan zit NMBS ook met deze locs) Wat als de nieuwe eigenaar die dure HLE28-lease niet wil overnemen?
Wat als er geen koper wordt gevonden? Zal NMBS dan Logistics laten voortbestaan? Zal NMBS Logistics opdoeken?


vraagje hierbij:

kan de HLE13 uitgerust worden met een GF koppeling?



http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/1 ... y/26438797
Laatst gewijzigd door pietmol op 21 jan 2014, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Bibke »

pietmol schreef: vraagje hierbij:

kan de HLE13 uitgerust worden met een GF koppeling?
We hebben bij de HLE27 gezien tot wat dat leidt.
Het chassis was er niet op voorzien wat volgens mij ook zo is voor een HLE13.
Toen de eerste HLE27 verscheen met GF koppeling zag ik meteen dat dat problemen moest geven. De moment dat op die arm moest komen, moest wel zeer groot zijn door de afstand van het chassis.

Daar moet men ingenieur voor zijn om dat niet te begrijpen wanneer men zijn wil wil doordrijven om zoiets te implementeren.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

pietmol schreef:
bobby schreef:



anderzijds: hoe zit het met de verkoop van "Logistics"? Wat als de nieuwe eigenaar de HLE13 niet wil overnemen? (dan zit NMBS ook met deze locs) Wat als de nieuwe eigenaar die dure HLE28-lease niet wil overnemen?
Wat als er geen koper wordt gevonden? Zal NMBS dan Logistics laten voortbestaan? Zal NMBS Logistics opdoeken?


vraagje hierbij:

kan de HLE13 uitgerust worden met een GF koppeling?





http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/1 ... y/26438797
eigenlijk hangt dit in zeer grote mate af van (zie link in citaat) van dat groot rechthoekig gat in de casco van de HLE13 (CFL3001).
Zit achter dit gat een koker die voldoende ruim en diep is om de GF-koppeling in te stoppen en die voldoende stevig is om de GF-koppeling langs achter te bevestigen
dan zou het (volgens mij) mogelijk moeten zijn.

link foto ongemonteerde GH koppeling MS80 http://www.treintrambus.be/actueel/forums/32/1005.html

via de link een foto van een gemonteerde GH koppeling M6
bij de foto van M6 kan je zien dat de koppeling langs de voorzijde ondersteund wordt mbv een subframe dat bevestigd is op de plaats waar normaal de buffers staan, en dat de eigenlijke koppeling zeer kort bij het rijtuig staat (dus geen grote oversteek zoals bij HLE27)
SBB 460
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:57

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door SBB 460 »

Vandaag gelezen in een randartikel nav top in Davos:

"De topman van de Canadese treinbouwer Bombardier, Pierre Baudoin, heeft tijdens een overleg in Davos aan premier Elio Di Rupo gevraagd om de NMBS aan te zetten om wat sneller te beslissen over grote investeringen.
Dit heeft alles te maken met het plan van de NMBS van einde december 2013 om dubbeldekstreinen te bestellen.
Er is een bedrag van 3 miljard euro mee gemoeid.
Bombardier heeft in ons land een fabriek in Brugge waar trams en treinen worden gebouwd.
Het bedrijf heeft echter dringend nood aan een nieuwe grote bestelling.
Komt die re niet dan gaat de fabriek vanaf 2015 zeer moeilijke tijden tegemoet...."

Uit de De Standaard 23.01.201 pag 28

Dus een goede verstaander heeft....

Wat ik de laatste weken heb gelezen op het forum was zeer interessant, maar of het nu gaat over kwaliteit, prijzen, functionaliteit, bedrijfszekerheid, compatibel zijn .... het gaat over POLITIEK en zij zullen wel beslissen!
En wanneer die nieuwe dingen dan moeten rijden wordt het weer huilen met de pet op, maar ja wiens zorg is dat?£
Tegen dan rijden de politiekers met een dik gevulde portefeuille rond in hun dikke wagens...

Trouwens de bestelling bij Bombardier door SBB van de nieuwe Twindexx treinstellen is op zijn minst met twee jaar uitgesteld.
(vandaag medegedeeld door SBB op BahnOnline)
Bijlagen
111116_TWINDEXX_SwissExpres_Data_sheet_de.final-1.pdf
(461.21 KiB) 241 keer gedownload
Plaats reactie