Testritten M6 op de lijn 2

Alles over reizigerstreinen in België.
bobby

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door bobby »

nahoj schreef:De snelheidsbeperking is een tijdelijke maatregel, in afwachting van het onderzoek van de diverse klachten.
Men kan daar geen risico's mee nemen.

is die snelheidsbeperking nog steeds van kracht?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Dat is ze zeker nog. Heb recent zelf eens op L2 in de rijtuigen gezeten en zelfs aan 170 km/u kan je in het midden van de trein een licht zeeziek gevoel oplopen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Steven schreef:Dat is ze zeker nog. Heb recent zelf eens op L2 in de rijtuigen gezeten en zelfs aan 170 km/u kan je in het midden van de trein een licht zeeziek gevoel oplopen.
Bij 170 km/h heb je nog altijd het schudden en bij 160 km/h dan niet??

Heeft het schudden dan niet veeleer te maken met het profiel van de lijn en/of de aanpassingen die er gebeurd zijn om de rijtuigen zogenaamd geschikt te maken voor 200 km/h?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Zelfs aan 160 op lijn 36N was het niet volledig weg vond ik. Vooral het stuk Leuven tot Kortenberg.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Vreemd toch: in de "gewone" M6 die daar voortdurend 160 km/h rijden (onder meer op de IC-E en IC-K) ben ik zo'n opvallend geschud nog nooit gewaargeworden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steven »

Het was voor mij ook nieuw maar wel degelijk aanwezig jammer genoeg.
thejay
Berichten: 467
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Poort der Kempen
Contacteer:

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door thejay »

Inderdaad, tussen Brussel en Antwerpen ook nooit ondervonden (en daar zijn ondertussen diverse stukken 160).
loic1811
Berichten: 1446
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door loic1811 »

Oef ik ben dus niet de enige ... Is me een paar weken geleden ook opgevallen dat die rijtuigen precies meer schommelen .. En ook aan 160 km/h tussen Oostende en Brussel-Zuid
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door nahoj »

Je kan met meerdere types materieel wel eens geschud voelen.
Dat ligt ofwel aan de staat van de lijn (bv. op sommige stroken van L50A (Klein Eiland - Lombeek of sommige stukken tussen Gent en Brugge)), ofwel aan het materieel (vnl. wielsleet), ofwel (meestal) aan een combinatie van de twee.
Met M6 heb ik dat al meermaals gevoeld. Het valt jullie nu wellicht pas op, nu erover gepraat wordt. Ik heb bv. nog niemand horen klagen van MR96, waar dit ook frequent voorkomt op de minder goed lopende baanvakken.

Voor 200 km/h werd aan M6 niets wezenlijks veranderd, behalve wat onderhoud betreft, o.m. om de wielsleet sneller te corrigeren, met name vòòr de instabiliteitsgrens aan 200 km/h.
Infrabel doet ook meer frequent onderhoud aan L2 dan aan lijnen van 160km/h.

Snelheid kost geld.


Het technisch onderzoek naar de klachten loopt nog.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Steve »

Vandaag overigens de stam van 9 M6-rijtuigen gezien op de IC-L (wat op zich al uiteindelijk is in het weekend), en tot mijn verbazing zat er een "200"-rijtuig in...
loic1811
Berichten: 1446
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door loic1811 »

Steve schreef:Vandaag overigens de stam van 9 M6-rijtuigen gezien op de IC-L (wat op zich al uiteindelijk is in het weekend), en tot mijn verbazing zat er een "200"-rijtuig in...
Die had ik gisteren ook gezien , Zo verbazend is dat niet als die rijtuigen in Kortrijk worden onderhouden . Ik heb op de IC-L al meerdere keren een M6 "V 200 " in een stam gezien :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Infrabel doet ook meer frequent onderhoud aan L2 dan aan lijnen van 160km/h.
Dat niet noodzakelijk, een lijn van 10 jaar oud heeft doorgaans minder onderhoud nodig dan die van 50 jaar oud.
Maar het is natuurlijk wel zo dat de toleranties veel kleiner zijn waardoor er bij veel kleinere afwijkingen een onderhoud zal plaatsvinden dan op andere lijnen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
nahoj schreef:Infrabel doet ook meer frequent onderhoud aan L2 dan aan lijnen van 160km/h.
Dat niet noodzakelijk, een lijn van 10 jaar oud heeft doorgaans minder onderhoud nodig dan die van 50 jaar oud.
Maar het is natuurlijk wel zo dat de toleranties veel kleiner zijn waardoor er bij veel kleinere afwijkingen een onderhoud zal plaatsvinden dan op andere lijnen.
Laat het mij anders formuleren: men doet meer frequent controles.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door i11 »

nahoj schreef:Je kan met meerdere types materieel wel eens geschud voelen.
Dat ligt ofwel aan de staat van de lijn (bv. op sommige stroken van L50A (Klein Eiland - Lombeek of sommige stukken tussen Gent en Brugge)), ofwel aan het materieel (vnl. wielsleet), ofwel (meestal) aan een combinatie van de twee.

Voor 200 km/h werd aan M6 niets wezenlijks veranderd, behalve wat onderhoud betreft, o.m. om de wielsleet sneller te corrigeren, met name vòòr de instabiliteitsgrens aan 200 km/h.
Andere oorzaken van het schommelen zijn ook nog mogelijk.
Indien bij een bepaalde snelheid de schommelingen heel heftig worden zou dat erop kunnen duiden dat de eigenfrequentie van een M6 rijtuig bereikt wordt. In dat geval zal men iets aan de totale constructie moeten uitvoeren om deze trilling te dempen (bijvoorbeeld anders afstellen dempers).
Weet iemand trouwens of een wijziging aan de dempers is uitgevoerd alvorens deze rijtuigen V200 M6 rijtuigen werden?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Bericht door nahoj »

i11 schreef:
nahoj schreef:Je kan met meerdere types materieel wel eens geschud voelen.
Dat ligt ofwel aan de staat van de lijn (bv. op sommige stroken van L50A (Klein Eiland - Lombeek of sommige stukken tussen Gent en Brugge)), ofwel aan het materieel (vnl. wielsleet), ofwel (meestal) aan een combinatie van de twee.

Voor 200 km/h werd aan M6 niets wezenlijks veranderd, behalve wat onderhoud betreft, o.m. om de wielsleet sneller te corrigeren, met name vòòr de instabiliteitsgrens aan 200 km/h.
Andere oorzaken van het schommelen zijn ook nog mogelijk.
Indien bij een bepaalde snelheid de schommelingen heel heftig worden zou dat erop kunnen duiden dat de eigenfrequentie van een M6 rijtuig bereikt wordt. In dat geval zal men iets aan de totale constructie moeten uitvoeren om deze trilling te dempen (bijvoorbeeld anders afstellen dempers).
Weet iemand trouwens of een wijziging aan de dempers is uitgevoerd alvorens deze rijtuigen V200 M6 rijtuigen werden?
Zoals ik al schreef: er is niks wezenlijks veranderd, ook niet aan de dempers.

En er zijn inderdaad nog andere oorzaken mogelijk. De pneumatische ophanging bijvoorbeeld.
Plaats reactie