HLE13 volgens Alst(h)om ..

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
msts.be

HLE13 volgens Alst(h)om ..

Bericht door msts.be »

Vorige week heb ik op een rommelmarkt in Frankrijk wat Franse documentatie gekocht , ik had ook een folder van GEC-Alsthom (nu dus Alstom) gekocht en er viel mij dit op :
Afbeelding Je ziet , de designtekening lijkt toch wel voor een groot deel af van de definitieve versie.Dit is evenwel niet dezelfde foto als de 3de versie , dat was gewoon exact een BB36000 in NMBS kleuren (die foto heeft hier ook ooit eens gestaan) ..

En als je snel even vergelijkt , dan zul je zien dat de loc op deze foto ook nog wel wat afwijkt van de BB36000..

Wat ik nu eigenlijk wou zeggen is dat als de NMBS zich niet had gemoeid met het design en de "flaporen" er niet waren , dit de HLE13 zou zijn.Natuurlijk moest men wel de "flaporen" hebben , want die verminderen de schokgolf als een andere trein aan 200 km/u of meer passeert ..

Ik zal ook de volledige folder even online zetten straks , dan kan je de rest van andere studies ook even bekijken ..
5307

Bericht door 5307 »

wie zijn de flaporen ??? :roll:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Vraagje:
Ik weet dat een specifieke wens van de NMBS is was dat je een betonblok mocht smijten (alé, eigenlijk niet hé) erop en dat aan 200per uur de bestuurder moet beschermd zijn.
Is dat ook zo bij de astrides? Misschien hebben ze daarvoor het onwerp moeten aanpassen?
Shrek

Bericht door Shrek »

5307 schreef:wie zijn de flaporen ??? :roll:
die grote gele dingen vooraan een 13 en een I11-Bdx :wink:

wel raar dat ze het hier over een tweespanninge loc hebben, de offerte van de nmbs vroeg toch een driespanninge(1,5-3-25kv)?
msts.be

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:wel raar dat ze het hier over een tweespanninge loc hebben, de offerte van de nmbs vroeg toch een driespanninge(1,5-3-25kv)?
Dit is een folder van 1995 wanneer de NMBS al dus wel de 13 besteld had maar er nog geen geleverd waren en het definitieve ontwerp dus nog niet vast lag..

Kijk ook even bovenaan en dan zie je dat het nog over GEC-Alsthom gaat , de naam is pas in 1998 veranderd in Alstom en dan reden er al wél HLE13'en rond (eerste 13 geleverd in Januari 1998)..
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

Dat ontwerp ziet er toch 4000 keer beter uit dan de echte 13 zeker...!
Steven

Bericht door Steven »

op bovenstaand ontwerp trekken de lichten op niets
msts.be

Bericht door msts.be »

Ok , ik heb even de volledige folder online gezet , er staan naast de studie HLE13 ook nog de AM96 in , een studieversie van de ZTER (SNCF Z21500) die wel wat afwijkt van de echte , de Acela (toen nog American Flyer) en nog wat meer in.

De folder is hier te downloaden als PDF-bestand , let wel deze is 15MB groot voor 7 pagina's !
ThomSten

Bericht door ThomSten »

En ik vind deze 13 véél en véél beter dan de uiteindelijke 13!!!
13'erke

Bericht door 13'erke »

Ik vind de uiteindelijke versie dan toch mooier, de lichten vooraan trekken echt op niets, ook de livrei is lelijk.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Wat ik wel "tof" vind is het zwarte aan de loc... Door de scan (denk ik) lijkt het op carbon fiber. Een getunde loc zie ik wel zitten !
Ik zou wel eens een getunde taurus willen zien! Met neon vanonder enzo lol
Slos

Bericht door Slos »

Dit was een maquette van de 13:
Bijlagen
13maquette.jpg
13maquette.jpg (45.94 KiB) 8394 keer bekeken
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Die livrei is wel aartslelijk, vind ik! :?

Voor de rest kan die vorm mij ook wel bekoren! :wink:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ik zie veel liever de echte dertien!
5307

Bericht door 5307 »

ik nie, ik vind dit echt iets hebben
Plaats reactie