Zeker dat het er 9 waren en geen 8? Ik heb tot nu toe enkel maar stammen van 8 stuks gezien op de IC 32xx.loic1811 schreef:3241 bestond uit 9xM6 en een T18
Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Ik heb ze niet geteld, maar was wel enorm verwonderd dat men op dat uur (19u) nog een dergelijke stam laat vertrekken richting Brussel en Kortrijk. Zo is niet moeilijk om aan lage bezettingsgraden te komen (Steve schreef:Zeker dat het er 9 waren en geen 8? Ik heb tot nu toe enkel maar stammen van 8 stuks gezien op de IC 32xx.loic1811 schreef:3241 bestond uit 9xM6 en een T18

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Mja, met de nieuwe dienstregeling zijn de meeste M6-stammen structureel geïntegreerd in de dienstregeling, en doen ze dus meer dan gewoon een heen-en-terugritje in de spits zoals dat vaak in de oude dienstregeling het geval was (nog daterend van een periode dat er geen M6 was). Alvast op het noordelijke deel van de IC 32xx doen die M6-stammen zelfs ook de laatste treinen na 23 u. De M6-stammen (in totaal een stuk of 4-5) en de paar MS80 rijden dus door elkaar op deze IC, waarbij de M6-stammen wel zo ingezet zijn dat ze de drukste treinen doen (aankomst 8-9 u in Brussel, of vertrek rond 16-17 u).rdv schreef:Ik heb ze niet geteld, maar was wel enorm verwonderd dat men op dat uur (19u) nog een dergelijke stam laat vertrekken richting Brussel en Kortrijk. Zo is niet moeilijk om aan lage bezettingsgraden te komen (Steve schreef:Zeker dat het er 9 waren en geen 8? Ik heb tot nu toe enkel maar stammen van 8 stuks gezien op de IC 32xx.loic1811 schreef:3241 bestond uit 9xM6 en een T18).
Hetzelfde geldt al langere tijd voor bijvoorbeeld de 12 I11-rijtuigen op Oostende - Eupen, die buiten de spits ook lang niet altijd vol zitten, of pakweg de 10 M6'en naar Knokke en Blankenberge. Het is wellicht meer gedoe, tijdrovender en kostelijker om ergens een omwisseling van materieel te organiseren na de spits, om toch maar te vermijden dat er een ruimere samenstelling zou zijn dan strikt nodig. Wat wel vrij courant is, is dat een deel van de rijtuigen afgesloten wordt na een bepaald tijdstip. Op de allerlaatste treinen van de IC 32xx heb ik al gezien dat 2 à 3 rijtuigen afgesloten waren, en bij de laatste IC Eupen - Oostende zijn/waren slechts 2 of 3 rijtuigen van de 12 toegankelijk.
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
L2757 (Leuven-Sint Niklaas) reed vandaag met 1 break, dat was ruim onvoldoende. Hopelijk komt er in januari een stel bij.
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Dat moet toch gigantisch veel energie en geld kosten om een stam van 9M6 te laten rijden, waar je met één MS80 of Desiro voldoende capaciteit hebt. Ik kan me inbeelden dat een Desiro 3 x minder energie gebruikt dan 9M6+loc.Steve schreef:Mja, met de nieuwe dienstregeling zijn de meeste M6-stammen structureel geïntegreerd in de dienstregeling, en doen ze dus meer dan gewoon een heen-en-terugritje in de spits zoals dat vaak in de oude dienstregeling het geval was (nog daterend van een periode dat er geen M6 was). Alvast op het noordelijke deel van de IC 32xx doen die M6-stammen zelfs ook de laatste treinen na 23 u. De M6-stammen (in totaal een stuk of 4-5) en de paar MS80 rijden dus door elkaar op deze IC, waarbij de M6-stammen wel zo ingezet zijn dat ze de drukste treinen doen (aankomst 8-9 u in Brussel, of vertrek rond 16-17 u).loic1811 schreef:3241 bestond uit 9xM6 en een T18
In de oude regeling reden de M6 stammen ofwel leeg van Sint-Niklaas naar Dendermonde (wat natuurlijk ook geld kost), of bleven de stammen in Sint-Niklaas achter en werden de TBs vervoerd per taxi (is ook niet gratis).
Tijd om van stam te wisselen is er alleszins genoeg (48 minuten stilstand te St-Niklaas).
Maar doordat de globale frequentie daalt ts Brussel en Gent 's avonds (bvb. Kortrijk-Welkenraedt stopt ermee om XXu) en doordat er een meer gespreide vraag is, is het verschil op de hoofdlijnen minder groot dan op de eerder typische pendellijnen als L60. Ik heb het afsluiten van rijtuigen op de IC-A ook al meegemaakt, zodanig dat er zelfs mensen moesten rechtstaan laat op de avond.Hetzelfde geldt al langere tijd voor bijvoorbeeld de 12 I11-rijtuigen op Oostende - Eupen, die buiten de spits ook lang niet altijd vol zitten, of pakweg de 10 M6'en naar Knokke en Blankenberge. Het is wellicht meer gedoe, tijdrovender en kostelijker om ergens een omwisseling van materieel te organiseren na de spits, om toch maar te vermijden dat er een ruimere samenstelling zou zijn dan strikt nodig. Wat wel vrij courant is, is dat een deel van de rijtuigen afgesloten wordt na een bepaald tijdstip. Op de allerlaatste treinen van de IC 32xx heb ik al gezien dat 2 à 3 rijtuigen afgesloten waren, en bij de laatste IC Eupen - Oostende zijn/waren slechts 2 of 3 rijtuigen van de 12 toegankelijk.
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
IC "33xx" Brussel-Zuid -Essen: M5+ type 21; Desiro's en stel 800+klassiek stel
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Treinen tussen Geraardsbergen en Denderleeuw rijden met Sprinters, Klassiekjes en Desiro's.
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Dat zijn treinen Schaarbeek - Denderleeuw om precies te zijn.
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Stijn zal de P-treinen bedoelen.Steven schreef:Dat zijn treinen Schaarbeek - Denderleeuw om precies te zijn.
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Heb het ook al aan het NMBS-Twitterteam gemeld, maar de 3328 is of wordt een mogelijk probleemgeval.ferry schreef:IC "33xx" Brussel-Zuid -Essen: M5+ type 21; Desiro's en stel 800+klassiek stel
Vroeger kwam de IC Essen->Charleroi vertrek Berchem om 7:53 uur al goed gevuld aan. Nog een zitplaats vinden was al een zeldzaamheid, meestal stond op elk balkon wel een reiziger of 4-5. Tot vorige week was dit M6 met ik denk 6/7/8 rijtuigen.
Nu is dit dus van Essen tot Berchem in principe dezelfde trein, echter: M5 (boven dus al een pak minder zitplaatsen) met ik denk max 6 rijtuigen. Gevolg: gisteren waren de balkons én gangpaden van Berchem nodig om het volk mee te krijgen. Vanochtend was het iets beter en waren de gangpaden minder of niet nodig.
Maar: nu stopt deze trein ook nog in Oude God, Nekkerspoel en Vilvoorde. Ik weet niet of er van die stations nog veel volk op de trein is geraakt, want ik ik heb ze maar laten passeren en de volgende trein naar Mechelen genomen.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
3328 essen-brussel is inderdaad een probleem:
zit al redelijk vol in antwerpen c en dan moet iedereen in berchem en mortsel oude god er nog bij.
heb hem gisteren ook genomen, rechtgestaan tot mechelen en daar overgestapt.
vrees dat er niet direct een oplossing voor is of de stam M5 zou door helemaal iets anders en langers moeten vervangen worden.
grts
o
zit al redelijk vol in antwerpen c en dan moet iedereen in berchem en mortsel oude god er nog bij.
heb hem gisteren ook genomen, rechtgestaan tot mechelen en daar overgestapt.
vrees dat er niet direct een oplossing voor is of de stam M5 zou door helemaal iets anders en langers moeten vervangen worden.
grts
o
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
En dan is het nog één van de rustigere periodes van het jaar: heel wat mensen nemen de laatste verlofdagen op, en de middelbare scholen zijn gesloten. Er zijn natuurlijk wel kerstshoppers, maar die gaan verspreider terug naar huis dan scholieren en pendelaars.
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Toch zou ik nog even wachten alvorens te oordelen, want dit is nu een typisch geval waarbij iedereen een trein neemt op het gewoonlijke tijdstip en op basis van de beschikbare informatie (IC naar Brussel-Zuid) niet meteen vermoedt dat hij nu eigenlijk met een veredelde IR te doen heeft... en dat er een kwartier eerder of een kwartier later een snellere trein is met wellicht nog meer capaciteit.
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Niet wellicht, die treinen voor en na rijden met 8 M6 en zaten de afgelopen dagen alles behalve vol !Steve schreef:Toch zou ik nog even wachten alvorens te oordelen, want dit is nu een typisch geval waarbij iedereen een trein neemt op het gewoonlijke tijdstip en op basis van de beschikbare informatie (IC naar Brussel-Zuid) niet meteen vermoedt dat hij nu eigenlijk met een veredelde IR te doen heeft... en dat er een kwartier eerder of een kwartier later een snellere trein is met wellicht nog meer capaciteit.