Uiteraard geldt dat niet overal, maar doorgaans zijn de drukste verbindingen ook die met de meeste treinen, dus het spreidingseffect is zeker wel relevant.rdv schreef:Dat is een luxe-situatie die je maar op een paar stations en verbindingen hebt.Shrek schreef: De klant is niet dom, maar een deel van de klanten is wel flexibel. In plaats van dus honderden miljoenen uit te geven aan nieuwe treinstellen kan je ook gewoon wachten tot ze zichzelf verdelen. Dat is een proces dat effectief gebeurt. Misschien niet bij jou persoonlijk, maar duizenden dagelijkse pendelaars kiezen wel "hun" trein in functie van de bezetting en zelfs materieeltype. Daardoor zal de drukte zich vanzelf uitmiddelen.
Ik heb dat proces deze morgen in Leuven nog zelf zien gebeuren. 7u52, 7u59 en 8u03 zijn er treinen naar Brussel. In totaal geven deze 3 treinen samen genoeg capaciteit, maar voorlopig is er één nog overbezet.
Ik ga echt niet een half uur vroeger vertrekken om daarna een half uur te moeten wachten op mijn bestemming omdat ik dan misschien niet moet rechtstaan, ook al neem ik de trein omdat ik me daar nuttig kan bezighouden ipv op de weg te moeten letten.
Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling
Ik apprecieer dat er nu al bijsturingen voorzien zijn en er in januari nog zullen volgen, maar ik wou er even op wijzen dat januari een rustigere maand is, maar dat zien jullie in jullie statistiek ongetwijfeld ook. Het gevaar bestaat er wel in dat je obv de bezetting in januari gaat bijsturen, en dat er dan na de krokus een probleem blijkt te zijn met de treinen die populair zijn bij de hogeschoolstudenten. Wss zal je dan opnieuw moeten gaan bijsturen.stefanic schreef:Als ik had gezegd: we wachten tot februari-maart om iets te ondernemen, zou je weer hele andere reacties krijgen... Ik denk dat we in januari al een goed beeld zullen krijgen van bezettingen, zeker al voor de tweede bijsturingen (want ook nu al worden er bepaalde duidelijke problemen aangepakt)rdv schreef:Januari is ook geen "normale periode" voor de reizigers: hogeschoolstudenten pendelen veel minder want er zijn examens en blok. Pas na de krokusvakantie zit de pendel weer op maximum niveau denk ik.stefanic schreef:Laten we eerst maar afwachten tot de voorziene samenstellingen rijden. Mij werd gisteren gemeld dat men daar volop aan werkt. En laat ook de reizigers het nieuwe aanbod ontdekken en hun nieuwe 'ideale' trein kiezen. Pas na half januari zal bekeken worden waar er echt aan de voorziene samenstellingen dient gesleuteld te worden, na een normalere periode voor de reizigers.
Off-topic: Stefanic, ik apprecieer het dat je blijft reageren op de vele posts in dit en andere topics rond de drgl. Dat geeft een betere kijk op de zaak. Men heeft volgens mij ook veel te hoge verwachtingen gecreëerd voor dit vervoersplan, alsof dit plan alles ging oplossen. Daarom dat ik, en anderen, wat teleurgesteld zijn dat ik bij mijn treinreizen geen verbetering merk.
Vandaag nam ik de 2214, trein bestond uit amper 2 breaks. Zat goed vol 

-
- Contacteer:
IC23 2331 en 2314 gezien met 2 AM96s
IC 29 3606 was 1 AM96
IC 29 3613 en 3638 was een break
IC 23 2313 was met denk ik 3 AM96s
Op IC23 rijdt ook een stam M6en omsloten met 2 HLE 18
IC 29 3606 was 1 AM96
IC 29 3613 en 3638 was een break
IC 23 2313 was met denk ik 3 AM96s
Op IC23 rijdt ook een stam M6en omsloten met 2 HLE 18

Vandaag zaterdag (december - 1 week voor Kerstmis!) 3312 Binche - Antwerpen-C. met 1 tweeledig stel. En dat op een dag dat bancontact het weer begeeft en dat bepaalde Antwerpse straten door de drukte moeten worden afgesloten. In Halle zat de trein al vol, al zal die in Brussel wel grotendeels leeglopen. Maar wat voor taferelen moet dat gegeven hebben tussen Brussel en Antwerpen?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Je zou nog bijna gaan denken dat ze de mensen uit de trein willen in het weekend, zodat die vraag om de dienstregeling verder uit te bouwen verdwijnt, en ze er eventueel nog verder in kunnen knippen.overweg13 schreef:Vandaag zaterdag (december - 1 week voor Kerstmis!) 3312 Binche - Antwerpen-C. met 1 tweeledig stel. En dat op een dag dat bancontact het weer begeeft en dat bepaalde Antwerpse straten door de drukte moeten worden afgesloten. In Halle zat de trein al vol, al zal die in Brussel wel grotendeels leeglopen. Maar wat voor taferelen moet dat gegeven hebben tussen Brussel en Antwerpen?
Dit is nu toch echt wel een schande, 1 klassiekje?
We kunnen enkel hopen dat de misnoegde reizigers er klacht over neerleggen EN dat de treinbegeleiders hun werk correct hebben gedaan (aangeven op hun ibis-toestel dat de treinen effectief overbezet zijn). Op basis van die gegevens kunnen we dan -voor de zoveelste keer- aandringen op voldoende materieel tijdens het weekend, want op ons woord geloven de materieelbeheerders ons toch niet als we zeggen dat de as Antwerpen-Brussel echt wel veel reizigers trekt... Helaas snappen (of geloven?) de meeste treinbegeleiders niet hoe cruciaal hun gegevens zijn.calabria schreef:Je zou nog bijna gaan denken dat ze de mensen uit de trein willen in het weekend, zodat die vraag om de dienstregeling verder uit te bouwen verdwijnt, en ze er eventueel nog verder in kunnen knippen.overweg13 schreef:Vandaag zaterdag (december - 1 week voor Kerstmis!) 3312 Binche - Antwerpen-C. met 1 tweeledig stel. En dat op een dag dat bancontact het weer begeeft en dat bepaalde Antwerpse straten door de drukte moeten worden afgesloten. In Halle zat de trein al vol, al zal die in Brussel wel grotendeels leeglopen. Maar wat voor taferelen moet dat gegeven hebben tussen Brussel en Antwerpen?
Dit is nu toch echt wel een schande, 1 klassiekje?
Antwerpen-Centraal ziet tijdens het weekend enkel een paar dubbeldektreinen, allen van de verbinding Antwerpen-Oostende. Mechelen ziet geen enkele deftige treinsamenstelling tijdens het weekend. Op hetzelfde moment rijden tussen Gent en Brussel I11, AM96 en M6...
spoorwegrealist
De trein om 7u55 van Liedekerke naar Brussel-Zuid (18+M6) is verdwenen en is vervangen door klassieke motorstellen om 7u23.
Er zijn al jaren problemen op de as Brussel-Antwerpen in het weekend, denk maar aan de beruchte IR tussen beide steden die destijds steevast maar met 1 Break werd gereden. Mochten die TBG's hun meldingen werkelijk cruciaal zijn, men zou destijds al hebben ingegrepen op basis van hun verslagen. Het lijkt mij dan ook logisch dat die mensen afhaken. Het heeft toch geen enkele zin om een gebrek maar te blijven melden als de decision makers er toch geen acht op slaan. Ik denk dat die mensen dat perfect snappen.stefanic schreef:We kunnen enkel hopen dat de misnoegde reizigers er klacht over neerleggen EN dat de treinbegeleiders hun werk correct hebben gedaan (aangeven op hun ibis-toestel dat de treinen effectief overbezet zijn). Op basis van die gegevens kunnen we dan -voor de zoveelste keer- aandringen op voldoende materieel tijdens het weekend, want op ons woord geloven de materieelbeheerders ons toch niet als we zeggen dat de as Antwerpen-Brussel echt wel veel reizigers trekt... Helaas snappen (of geloven?) de meeste treinbegeleiders niet hoe cruciaal hun gegevens zijn.
Afgelopen week stonden er dagelijks een tweetal Desiro stammen opeen afstel spoor geparkeerd. Iedere dag waren het anderen. Nu staan er zelfs 5!! Maar er staat geen hle uit de reeks 18/19. Weet iemand of dit met de nieuwe dienst regeling heeft te maken en dat ze alleen maar met de Desiro gaan rijden op lijn 42.
Maar gaan deze dan ook door rijden naar Luxembourg stad?
Ik hoor heel graag
Wim
Maar gaan deze dan ook door rijden naar Luxembourg stad?
Ik hoor heel graag
Wim
Een groot aantal occasionele reizigers neemt nu de trein. Je zou dan ook mogen verwachten dat er extra capaciteit wordt voorzien.stefanic schreef: We kunnen enkel hopen dat de misnoegde reizigers er klacht over neerleggen EN dat de treinbegeleiders hun werk correct hebben gedaan (aangeven op hun ibis-toestel dat de treinen effectief overbezet zijn). Op basis van die gegevens kunnen we dan -voor de zoveelste keer- aandringen op voldoende materieel tijdens het weekend, want op ons woord geloven de materieelbeheerders ons toch niet als we zeggen dat de as Antwerpen-Brussel echt wel veel reizigers trekt... Helaas snappen (of geloven?) de meeste treinbegeleiders niet hoe cruciaal hun gegevens zijn.
Antwerpen-Centraal ziet tijdens het weekend enkel een paar dubbeldektreinen, allen van de verbinding Antwerpen-Oostende. Mechelen ziet geen enkele deftige treinsamenstelling tijdens het weekend. Op hetzelfde moment rijden tussen Gent en Brussel I11, AM96 en M6...
Zelf was ik gisteren in Luik voor een overstap van de Thalys op trein 540. Toen al het volk ingestapt was zat deze trein zelfs zo goed als vol. Het laatste stukje van mijn terugreis van Leuven naar Aarschot met trein 2890 was met 1 stelletje, dus ook volzet tot Aarschot. Doordat de 540 enkele minuten vertraging had te Leuven zaten er in de 2890 ook nog reizigers die van Luik naar Antwerpen moesten.
Ik heb begin dit jaar, tijdens het hoogtepunt van de solden, het ook meegemaakt dat de IC Antwerpen-Mechelen-Brussel toen uit 1 Break bestond. Veel mensen, ook ikzelf, konden gewoon niet meer instappen.overweg13 schreef:Vandaag zaterdag (december - 1 week voor Kerstmis!) 3312 Binche - Antwerpen-C. met 1 tweeledig stel. En dat op een dag dat bancontact het weer begeeft en dat bepaalde Antwerpse straten door de drukte moeten worden afgesloten. In Halle zat de trein al vol, al zal die in Brussel wel grotendeels leeglopen. Maar wat voor taferelen moet dat gegeven hebben tussen Brussel en Antwerpen?
Ik vraag me af hoe dit komt, in het weekend is er toch geen materiaalgebrek (er staan ten andere een aantal gemoderniseerde klassieke 2-tjes (semi?)definitief aan de kant) en voor de inzet van het personeel zal het toch ook amper of niets uitmaken als ze daar 4 2-tjes inzetten, of voor een 3-tal Desiro's gaan. Is dit een vorm van moedwil bij diegenen die de materiaalinzet in het weekend plannen? Het komt neer op het pesten van de reizigers.
Vandaag zondag was het al iets beter: een IC met 2 vierledige stellen, de andere met 1 vierledig stel, al zal dat laatste op een echt druk moment evenmin volstaan.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Misschien. Of ook niet. Er zijn namelijk minder treinen (ik tel er 1 minder tussen 7 uur en 8:39 - toen vertrok vorig jaar de laatste P-trein) waarvan er nu bovendien minder met M6 rijden. Er is dus echt minder capaciteit in die periode die ook nog eens anders verdeeld is: niets tussen 7:23 en 7:38, maar daarna ineens een hoop treinen kort na elkaar. Het zou me niets verbazen als bv. de 7:38 structureel overbezet blijft. Ik moet wel zeggen dat er tussen 6:30 en 7 uur wel meer treinen rijden dan vorig jaar, maar ik moet nog zien dat dat helpt voor de overbezetting van de 7:38.Steve schreef:Mooi ander voorbeeld is Gent - Brussel. De eerste dagen zag je op bv. de Twitter-account van de NMBS meldingen over hoge bezettingen, maar die waren duidelijk afkomstig van mensen die het gewend waren om op een bepaald tijdstip de trein te nemen. Dan kijk je eens in de dienstregeling, en zie je dat er op het drukste moment van de spits tot 7-8 (snelle) treinen per uur zijn (iets waar het Twitter-team ook op hamerde). Daar zullen er heus wel een paar tussen zitten waar er nog plaats overblijft...
Groetjes,
Rian
Het is zoals stefanic het zegt: de dienst voor materieelinzet wil gewoon niet geloven dat er veel reizigers zijn. Of ze hebben nog andere redenen om meer materieel tegen te houden. Tot vorig bv. was de IR Brussel - Antwerpen in het weekend gekoppeld aan de stoptrein Brussel - Mechelen. Die had aan 1 break wel genoeg en dus vond men het verspilling om met een tweede break te gaan rijden, ook al puilde de IR uit na het verdwijnen van de Benelux.Wouterh12 schreef:Ik vraag me af hoe dit komt, in het weekend is er toch geen materiaalgebrek (er staan ten andere een aantal gemoderniseerde klassieke 2-tjes (semi?)definitief aan de kant) en voor de inzet van het personeel zal het toch ook amper of niets uitmaken als ze daar 4 2-tjes inzetten, of voor een 3-tal Desiro's gaan. Is dit een vorm van moedwil bij diegenen die de materiaalinzet in het weekend plannen? Het komt neer op het pesten van de reizigers.
Er was in 2013 een mail met foto's van een uitpuilende trein op Antwerpen-Centraal (het beginstation) nodig aan de directie om duidelijk te maken dat hier iets aan moest gebeuren. Ik sluit niet uit dat er weer iets dergelijks nodig is. Eens zien of ik op een zaterdag in januari wat tijd heb...
Groetjes,
Rian