NMBS test hst-lijn in Antwerpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

NMBS test hst-lijn in Antwerpen

Bericht door Patrick »

26.09.2006 - Op de nieuwe hogesnelheidslijn HSL Noord tussen Antwerpen en de Belgisch-Nederlandse grens zijn dinsdag de eerste testritten uitgevoerd. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet.

De eerste rit werd dinsdagochtend om 09.00 uur uitgevoerd aan een snelheid van 140 km per uur. "De komende dagen wordt de snelheid stilaan opgedreven. De topsnelheid bedraagt 330 km/uur", zegt Frédéric Petit van Infrabel.

Bovendien gaat het om grensoverschrijdende ritten. "We voeren de tests uit tot net over de Nederlandse grens om zeker te zijn dat de grensovergang vlot verloopt", klinkt het. Infrabel werkt hiervoor samen met de Nederlandse Projectorganisatie HSL-Zuid en Infraspeed.

De testritten op het nieuwe tracé van 35,2 km langs de E19 autosnelweg duren nog tot 20 oktober. Bedoeling is enerzijds na te gaan of de sporen en de bovenleiding naar behoren functioneren, maar anderzijds ook de werking van het ETCS-beveiligingssysteem (European Train Control System) en het mobiele NMBS-communicatienetwerk gsm-R te controleren.

Infrabel hoopt de spoorlijn op 1 april 2007 [visjes...] officieel te kunnen opleveren aan de operatoren van het spoorwegnet.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_26 ... RPArtikels
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Eindelijk! :D :D :D
Elgar
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Rond zeven uur deze morgen reed er een Thalys PBKA met stickers van Siemens! door het station van Mechelen.
Het zal dan ook waarschijnlijk Siemens zijn die het ETCS-systeem op lijn 4 installeert...
Laatst gewijzigd door Elgar op 28 sep 2006, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
13'erke

Bericht door 13'erke »

Het zal dan ook waarschijnlijk Siemens zijn die het ETCS-systeem op lijn 3 installeert...
Klopt , Siemens heeft een contract binnengehaald om tegen 2015 op alle belangrijke assen ETCS level 1 te installeren en op de hsl level 2.
Belangrijke assen zoals a'pen duitsland, athus meuse,...
Gompie

Bericht door Gompie »

Is er meer informatie beschikbaar over de tijdstippen van deze testritten?
Weet er iemand een interessant plaatsje om te gaan spotten? Liefst niet te ver boven Antwepen.

Alvast bedankt
Elgar
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Ik weet alleen dat die Thalys om ~20 over 7 's morgens door het station van Mechelen rijdt, met het laatste rijtuig vol mensen achter een computer.
In principe zouden de testritten dan rond 8 uur op de hsl kunnen starten als alles vlot verloopt.
Wover

Bericht door Wover »

Gewoon station Noorderkempen zal wel vlot bereikbaar zijn, of eventueel station Luchtbal, maar daar zullen ze nog niet zo snel rijden denk ik
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

station luchtbal is nog L25, L4 begint pas iets verder :-)
Wover

Bericht door Wover »

Ja, maar ge kunt "ze" er al wel bezig zien e ;)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Nederlandse minister snelt met HSL naar België

BREDA - De Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs heeft vrijdag een testrit gemaakt op het hogesnelheidstracé tussen Rotterdam en de Belgische grens (HSL Zuid). ,,Ik zie dit echt als een mijlpaal'', zei een opgetogen Peijs na afloop.

HSL-Zuid nadert zijn voltooiing. Op 1 juli 2007 moeten de eerste passagierstreinen rijden op het nieuwe spoortracé, dat de reistijd tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda en Brussel fors terugdringt. Peijs droeg vrijdag het zuidelijke deel (Rotterdam-Belgische grens) van de spoorlijn symbolisch over aan spoorbeheerder ProRail.

Precies vandaag/vrijdag sluit Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, normaal gezien een reeks testritten af op de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en de Belgisch-Nederlandse grens (HSL Noord). Die hogesnelheidslijn is vanaf 1 april 2007 gebruiksklaar en kan de reistijd tussen Antwerpen en Amsterdam in theorie helpen inkorten van 2u03 tot 1u07. In de praktijk duurt het echter nog zeker tot april 2008 vooraleer de eerste hst-treinen over het traject zullen sporen.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 102006_061
TSP

Bericht door TSP »

Ik ben benieuwd! Die spoorweg heeft een hoop geld gekost, maar halen ze dat eruit?


TSP
(Op mijn site heb ik een link toegevoegd naar de ERTMS beveiliging)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re:

Bericht door msts.be »

Elgar schreef:Rond zeven uur deze morgen reed er een Thalys PBKA met stickers van Siemens! door het station van Mechelen.
Vanaf vandaag was het weer zover: er gaat weer een Thalys testritten doen op de L4/HSL-Zuid. Ditmaal was het wel een PBA, de 4536 die ook al in November voor testritten gedient heeft.
Elgar schreef:Ik weet alleen dat die Thalys om ~20 over 7 's morgens door het station van Mechelen rijdt, met het laatste rijtuig vol mensen achter een computer.
In principe zouden de testritten dan rond 8 uur op de hsl kunnen starten als alles vlot verloopt.
Dan was het ditmaal toch anders: de Thalys maakte een dienststop (!) in Mechelen om 8u10, waardoor mijn trein (P7200 naar Schaarbeek) al 5 minuten vertraging had. Ook was er nu enkel maar testapparatuur in rijtuigen 4 (de bar), 7 (waar men de stoelen letterlijk er uit had "gegooid") en een deel in de pakwagen (einde rijtuig 8).. Bij de testritten met de PBKA 4302/4305 had men 4 volledige rijtuigen met apparatuur (nu 2,5 rijtuigen), bij de rest van de rijtuigen had men dan zandzakken op de stoelen gelegd om een volle trein te simuleren.
Elgar schreef:Het zal dan ook waarschijnlijk Siemens zijn die het ETCS-systeem op lijn 4 installeert...
Spoorwegjournaal claimt anders wel dat het Alstom is.. maar het is wel degelijk Siemens, aangezien op alle Eurobalises "Siemens" staat en ook Siemens aanwezig was bij de vorige testritten met de PBKA 4302/4305. Alstom mocht wel de tijdelijke installatie voor de 6264 leveren, die nu reeds verwijderd is (maar die ooit nog wel eens kan terugkomen, gezien men 5 HLD62 met ETCS-2 wil gaan uitrusten voor HST's te evacueren..)
Arnenys
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: NMBS test hst-lijn in Antwerpen

Bericht door Arnenys »

Allez, een beetje vooruitgang dan toch :? :roll:
Bartjedj

Re: NMBS test hst-lijn in Antwerpen

Bericht door Bartjedj »

De dienststop van de test-Thalys is nochtans niet nieuw in Mechelen. Ook tijdens zijn sessie in 2006-2007 werd dit gedaan. Meestal stapte er dan iemand op.

BDJ
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: NMBS test hst-lijn in Antwerpen

Bericht door Accelerat »

Gaan ze tot de grens rijden? of tot Breda?
Plaats reactie