26.09.2006 - Op de nieuwe hogesnelheidslijn HSL Noord tussen Antwerpen en de Belgisch-Nederlandse grens zijn dinsdag de eerste testritten uitgevoerd. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet.
De eerste rit werd dinsdagochtend om 09.00 uur uitgevoerd aan een snelheid van 140 km per uur. "De komende dagen wordt de snelheid stilaan opgedreven. De topsnelheid bedraagt 330 km/uur", zegt Frédéric Petit van Infrabel.
Bovendien gaat het om grensoverschrijdende ritten. "We voeren de tests uit tot net over de Nederlandse grens om zeker te zijn dat de grensovergang vlot verloopt", klinkt het. Infrabel werkt hiervoor samen met de Nederlandse Projectorganisatie HSL-Zuid en Infraspeed.
De testritten op het nieuwe tracé van 35,2 km langs de E19 autosnelweg duren nog tot 20 oktober. Bedoeling is enerzijds na te gaan of de sporen en de bovenleiding naar behoren functioneren, maar anderzijds ook de werking van het ETCS-beveiligingssysteem (European Train Control System) en het mobiele NMBS-communicatienetwerk gsm-R te controleren.
Infrabel hoopt de spoorlijn op 1 april 2007 [visjes...] officieel te kunnen opleveren aan de operatoren van het spoorwegnet.
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_26 ... RPArtikels
NMBS test hst-lijn in Antwerpen
NMBS test hst-lijn in Antwerpen
Rond zeven uur deze morgen reed er een Thalys PBKA met stickers van Siemens! door het station van Mechelen.
Het zal dan ook waarschijnlijk Siemens zijn die het ETCS-systeem op lijn 4 installeert...
Het zal dan ook waarschijnlijk Siemens zijn die het ETCS-systeem op lijn 4 installeert...
Laatst gewijzigd door Elgar op 28 sep 2006, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederlandse minister snelt met HSL naar België
BREDA - De Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs heeft vrijdag een testrit gemaakt op het hogesnelheidstracé tussen Rotterdam en de Belgische grens (HSL Zuid). ,,Ik zie dit echt als een mijlpaal'', zei een opgetogen Peijs na afloop.
HSL-Zuid nadert zijn voltooiing. Op 1 juli 2007 moeten de eerste passagierstreinen rijden op het nieuwe spoortracé, dat de reistijd tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda en Brussel fors terugdringt. Peijs droeg vrijdag het zuidelijke deel (Rotterdam-Belgische grens) van de spoorlijn symbolisch over aan spoorbeheerder ProRail.
Precies vandaag/vrijdag sluit Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, normaal gezien een reeks testritten af op de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en de Belgisch-Nederlandse grens (HSL Noord). Die hogesnelheidslijn is vanaf 1 april 2007 gebruiksklaar en kan de reistijd tussen Antwerpen en Amsterdam in theorie helpen inkorten van 2u03 tot 1u07. In de praktijk duurt het echter nog zeker tot april 2008 vooraleer de eerste hst-treinen over het traject zullen sporen.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 102006_061
Re:
Vanaf vandaag was het weer zover: er gaat weer een Thalys testritten doen op de L4/HSL-Zuid. Ditmaal was het wel een PBA, de 4536 die ook al in November voor testritten gedient heeft.Elgar schreef:Rond zeven uur deze morgen reed er een Thalys PBKA met stickers van Siemens! door het station van Mechelen.
Dan was het ditmaal toch anders: de Thalys maakte een dienststop (!) in Mechelen om 8u10, waardoor mijn trein (P7200 naar Schaarbeek) al 5 minuten vertraging had. Ook was er nu enkel maar testapparatuur in rijtuigen 4 (de bar), 7 (waar men de stoelen letterlijk er uit had "gegooid") en een deel in de pakwagen (einde rijtuig 8).. Bij de testritten met de PBKA 4302/4305 had men 4 volledige rijtuigen met apparatuur (nu 2,5 rijtuigen), bij de rest van de rijtuigen had men dan zandzakken op de stoelen gelegd om een volle trein te simuleren.Elgar schreef:Ik weet alleen dat die Thalys om ~20 over 7 's morgens door het station van Mechelen rijdt, met het laatste rijtuig vol mensen achter een computer.
In principe zouden de testritten dan rond 8 uur op de hsl kunnen starten als alles vlot verloopt.
Spoorwegjournaal claimt anders wel dat het Alstom is.. maar het is wel degelijk Siemens, aangezien op alle Eurobalises "Siemens" staat en ook Siemens aanwezig was bij de vorige testritten met de PBKA 4302/4305. Alstom mocht wel de tijdelijke installatie voor de 6264 leveren, die nu reeds verwijderd is (maar die ooit nog wel eens kan terugkomen, gezien men 5 HLD62 met ETCS-2 wil gaan uitrusten voor HST's te evacueren..)Elgar schreef:Het zal dan ook waarschijnlijk Siemens zijn die het ETCS-systeem op lijn 4 installeert...
Re: NMBS test hst-lijn in Antwerpen
De dienststop van de test-Thalys is nochtans niet nieuw in Mechelen. Ook tijdens zijn sessie in 2006-2007 werd dit gedaan. Meestal stapte er dan iemand op.
BDJ
BDJ