bron : http://www.demorgen.be/telex/index.html?newsrss=B346378Spoorbonden dreigen met acties
De vakbonden bij het spoor dreigen met stakingsacties als de NMBS Groep niet dringend en op een aangepaste manier extra pesoneel aanwerft en de activiteiten van het huidige personeel garandeert.
Dat heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront bij het spoor donderdag bekendgemaakt.
Op dit moment telt de NMBS Groep 36.145 voltijdse equivalenten (VTE). Dat zijn er bijna 1.000 minder dan de afgesproken 37.000, stellen de vakbonden.
Die onderbemanning betekent volgens de bonden een besparing van 40 miljoen euro per jaar op de rug van de werknemers.
De spoorbonden vragen daarom een dringende evaluatie van het sociaal protocol 2006-2007 en eisen dat het aanwervingsbeleid wordt versneld en bijgestuurd.
De grootschalige aanwervingscampagne die in september werd opgestart, komt te laat en is te weinig gericht op het aanwerven van lager en halfgekwalificeerd personeel.
Houdt de directie geen rekening met die bekommernissen, dan dreigen er syndicale acties, waarschuwen de spoorbonden.
(Belga 12:52)
Spoorbonden dreigen met acties wgs uitblijven v aanwervingen
Spoorbonden dreigen met acties wgs uitblijven v aanwervingen
Daar ben ik het niet mee eens.paljas schreef:...en hopelijk komen die stakingen er zo spoedig mogelijk en duren ze ontzettend lang.
Met stakingen zijn steeds de reizigers de dupe, en dat vind ik niet kunnen.
Ze zouden dan tenminste een minimum aanbod moeten geven.
Daar zullen de reizigers meer begrip voor tonen.
Tenslotte mogen we niet vergeten dat de reizigers mede ervoor zorgen dat wij als nmbs personeel werk hebbben.
Ook voor de goederen is het een slechte zaak. B-Cargo moet zoal genoeg opboksen tegen alle concurrentie die om de hoek zit te loeren.
Welk bedrijf gaat dit gepast vinden, dat zijn goederen dagen te laat aankomen op hun bestemming?? Door stakingen zullen meer bedrijven weer overwegen om hun goederen weer via wegtransport te versturen ipv per spoor.
Ze zouden iets moeten vinden dat even overtuigend is voor de nmbs directie als stakingen, en waarvan de reizigers en klanten van B-cargo zo weinig mogelijk hinder van ondervinden.
Paljas, inderdaad...paljas schreef:...en hopelijk komen die stakingen er zo spoedig mogelijk en duren ze ontzettend lang. Ik zal alvast vurige voorstander zijn voor stakingen en zal ook zoveel mogelijk mensen proberen te motiveren om hetzelfde te doen.
Nu is er een grote campagne gestart, nu moet er toch nog gestaakt worden of wat??!!
En er zijn zoveel sollicitaties,de website is een succes,zo succesvol,dat je voor de meeste dingen al niet meer kan solliciteren
Ik ben niet meer mee ze,da ze er wa vitesse insteken hè,aloewel ik 4 dagen na men sollicitatie al een oproepingsbrief gekregen heb dat ik nu maandag 9 oktober om 13.30 stipt in de frankrijkstraat mag zijn,er schijnt nog licht door de bomen bij mij
Ik ben niet meer mee ze,da ze er wa vitesse insteken hè,aloewel ik 4 dagen na men sollicitatie al een oproepingsbrief gekregen heb dat ik nu maandag 9 oktober om 13.30 stipt in de frankrijkstraat mag zijn,er schijnt nog licht door de bomen bij mij

Dat er nu veel interesse is v solicitanten is leuk , maar ze moeten ook nog door de selectieprocedure geraken : als de maatschappij overdreven streng selcteert of selectieprocedure onnodig lang rekt vallen / haken ook groot aantal kadidaten af omdat ze bvb elders sneller kunnen beginnen werken .
En eens ze voldoende kandidaten hebben die selectieprocedure doorstaan hebben is het wachten tot opleidingen beginnen .
Eens die start is het nog een hele tijd (als ze voor alle examens slagen) voor ze treinbestuurder zijn en diensten kunnen doen .
Hoelang de opleiding -die door het ELAN-project flink verbeterd zou moeten zijn- exact duurt weet ik niet maar dat zal toch snel meer dan een jaar zijn .
En eens ze voldoende kandidaten hebben die selectieprocedure doorstaan hebben is het wachten tot opleidingen beginnen .
Eens die start is het nog een hele tijd (als ze voor alle examens slagen) voor ze treinbestuurder zijn en diensten kunnen doen .
Hoelang de opleiding -die door het ELAN-project flink verbeterd zou moeten zijn- exact duurt weet ik niet maar dat zal toch snel meer dan een jaar zijn .
paljas schreef:...en hopelijk komen die stakingen er zo spoedig mogelijk en duren ze ontzettend lang. Ik zal alvast vurige voorstander zijn voor stakingen en zal ook zoveel mogelijk mensen proberen te motiveren om hetzelfde te doen.
Stakingen moeten niet lang duren ,maar moeten positief resultaat opleveren voor het personeel

zie ook het zijspoor van Herman Welter in het metro'ke van vandaag.
De bonden protesteren tegen het uitbesteden van non-core activiteiten (poetsdiensten, reinigen rijtuigen) aan externe firma's.
Dat intussen allerlei onderhoud van spoortechnische installaties (wat dus wel core-business is) al lang uitbesteed is aan externe bedrijven, daar hebben ze nog nooit op gereageerd.
De bonden protesteren tegen het uitbesteden van non-core activiteiten (poetsdiensten, reinigen rijtuigen) aan externe firma's.
Dat intussen allerlei onderhoud van spoortechnische installaties (wat dus wel core-business is) al lang uitbesteed is aan externe bedrijven, daar hebben ze nog nooit op gereageerd.
Niet zagen als je over 2 jaar weer eens geen verlof kunt krijgen dan... De fout is volgens mij gebeurd in het tijdperk Vinck , die constant beweerde dat er teveel mensen aan het spoor werkten en de aanwervingen heeft stopgezet.Steven schreef:idemantwerpen noord tbs schreef:staken om te staken doe ik ook niet. Ik zou zelf nu niet meedoen moesten ze staken !!!!