Spoorbonden dreigen met acties wgs uitblijven v aanwervingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jean

Spoorbonden dreigen met acties wgs uitblijven v aanwervingen

Bericht door Jean »

Spoorbonden dreigen met acties

De vakbonden bij het spoor dreigen met stakingsacties als de NMBS Groep niet dringend en op een aangepaste manier extra pesoneel aanwerft en de activiteiten van het huidige personeel garandeert.

Dat heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront bij het spoor donderdag bekendgemaakt.

Op dit moment telt de NMBS Groep 36.145 voltijdse equivalenten (VTE). Dat zijn er bijna 1.000 minder dan de afgesproken 37.000, stellen de vakbonden.

Die onderbemanning betekent volgens de bonden een besparing van 40 miljoen euro per jaar op de rug van de werknemers.

De spoorbonden vragen daarom een dringende evaluatie van het sociaal protocol 2006-2007 en eisen dat het aanwervingsbeleid wordt versneld en bijgestuurd.

De grootschalige aanwervingscampagne die in september werd opgestart, komt te laat en is te weinig gericht op het aanwerven van lager en halfgekwalificeerd personeel.

Houdt de directie geen rekening met die bekommernissen, dan dreigen er syndicale acties, waarschuwen de spoorbonden.

(Belga 12:52)
bron : http://www.demorgen.be/telex/index.html?newsrss=B346378
paljas

Bericht door paljas »

...en hopelijk komen die stakingen er zo spoedig mogelijk en duren ze ontzettend lang. Ik zal alvast vurige voorstander zijn voor stakingen en zal ook zoveel mogelijk mensen proberen te motiveren om hetzelfde te doen.
Bart

Bericht door Bart »

paljas schreef:...en hopelijk komen die stakingen er zo spoedig mogelijk en duren ze ontzettend lang.
Daar ben ik het niet mee eens.
Met stakingen zijn steeds de reizigers de dupe, en dat vind ik niet kunnen.
Ze zouden dan tenminste een minimum aanbod moeten geven.
Daar zullen de reizigers meer begrip voor tonen.
Tenslotte mogen we niet vergeten dat de reizigers mede ervoor zorgen dat wij als nmbs personeel werk hebbben.
Ook voor de goederen is het een slechte zaak. B-Cargo moet zoal genoeg opboksen tegen alle concurrentie die om de hoek zit te loeren.
Welk bedrijf gaat dit gepast vinden, dat zijn goederen dagen te laat aankomen op hun bestemming?? Door stakingen zullen meer bedrijven weer overwegen om hun goederen weer via wegtransport te versturen ipv per spoor.

Ze zouden iets moeten vinden dat even overtuigend is voor de nmbs directie als stakingen, en waarvan de reizigers en klanten van B-cargo zo weinig mogelijk hinder van ondervinden.
Steven

Bericht door Steven »

staken om te staken heb ik nog nooit goedgekeurd en zal ik ook nooit doen, begin eerst al is met iedereen degelijke info te geven, geen flutfolder en is sociale verkiezingen binnen de firma zou ook geen kwaad kunnen

Bericht door »

paljas schreef:...en hopelijk komen die stakingen er zo spoedig mogelijk en duren ze ontzettend lang. Ik zal alvast vurige voorstander zijn voor stakingen en zal ook zoveel mogelijk mensen proberen te motiveren om hetzelfde te doen.
Paljas, inderdaad...
Nu is er een grote campagne gestart, nu moet er toch nog gestaakt worden of wat??!!
nicken

Bericht door nicken »

En er zijn zoveel sollicitaties,de website is een succes,zo succesvol,dat je voor de meeste dingen al niet meer kan solliciteren

Ik ben niet meer mee ze,da ze er wa vitesse insteken hè,aloewel ik 4 dagen na men sollicitatie al een oproepingsbrief gekregen heb dat ik nu maandag 9 oktober om 13.30 stipt in de frankrijkstraat mag zijn,er schijnt nog licht door de bomen bij mij :D
Jean

Bericht door Jean »

Dat er nu veel interesse is v solicitanten is leuk , maar ze moeten ook nog door de selectieprocedure geraken : als de maatschappij overdreven streng selcteert of selectieprocedure onnodig lang rekt vallen / haken ook groot aantal kadidaten af omdat ze bvb elders sneller kunnen beginnen werken .

En eens ze voldoende kandidaten hebben die selectieprocedure doorstaan hebben is het wachten tot opleidingen beginnen .

Eens die start is het nog een hele tijd (als ze voor alle examens slagen) voor ze treinbestuurder zijn en diensten kunnen doen .

Hoelang de opleiding -die door het ELAN-project flink verbeterd zou moeten zijn- exact duurt weet ik niet maar dat zal toch snel meer dan een jaar zijn .
Jean

Bericht door Jean »

paljas schreef:...en hopelijk komen die stakingen er zo spoedig mogelijk en duren ze ontzettend lang. Ik zal alvast vurige voorstander zijn voor stakingen en zal ook zoveel mogelijk mensen proberen te motiveren om hetzelfde te doen.

Stakingen moeten niet lang duren ,maar moeten positief resultaat opleveren voor het personeel :idea:
Steven

Bericht door Steven »

da ze lang moeten duren klinkt eerder als staken om te staken maar ni echt meer weten waarom men het precies doet, hoeveel mensen binnen het personeel weten echt de 100% juiste reden bij elke staking? weinige volgens mij
antwerpen noord tbs

Bericht door antwerpen noord tbs »

staken om te staken doe ik ook niet. Ik zou zelf nu niet meedoen moesten ze staken !!!!
Steven

Bericht door Steven »

antwerpen noord tbs schreef:staken om te staken doe ik ook niet. Ik zou zelf nu niet meedoen moesten ze staken !!!!
idem
trainman

Bericht door trainman »

zie ook het zijspoor van Herman Welter in het metro'ke van vandaag.
De bonden protesteren tegen het uitbesteden van non-core activiteiten (poetsdiensten, reinigen rijtuigen) aan externe firma's.
Dat intussen allerlei onderhoud van spoortechnische installaties (wat dus wel core-business is) al lang uitbesteed is aan externe bedrijven, daar hebben ze nog nooit op gereageerd.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Steven schreef:
antwerpen noord tbs schreef:staken om te staken doe ik ook niet. Ik zou zelf nu niet meedoen moesten ze staken !!!!
idem
Niet zagen als je over 2 jaar weer eens geen verlof kunt krijgen dan... De fout is volgens mij gebeurd in het tijdperk Vinck , die constant beweerde dat er teveel mensen aan het spoor werkten en de aanwervingen heeft stopgezet.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Beste paljas, op die manier ga je niemand op dit forum overtuigen om mee te doen, pak da eens anders aan...

Miljaar miljaar miljaar.
groentje

Bericht door groentje »

Ik ben daar ook nog altijd van overtuigd. Het enige probleem is, dat er te weinig is gewerkt aan die efficiëntie in een aantal depots, en dat in overbevolkte depots geen mensen naar een andere, onderbemande depot worden gestuurd...
Plaats reactie