Steven schreef:
Het VK geeft meer geld aan de spoorwegen, maar voor de privatisering was het dan ook huilen met de pet op. Niet voor niks gebeurden er zoveel ongelukken, met een aftandse infrastructuur, waar al in geen decennia meer in was geïnvesteerd (dank u Thatcher). Ik vraag me eerlijk gezegd af, of een door de overheid geleide British Rail hetzelfde zou kunnen doen met het geld dat de private bedrijven nu krijgen...
Er is een hoop innovatie gekomen dankzij de privatisering, en de efficientie is een stuk verbetert. Dat is in Japan ook heel erg goed te zien.
wat ik wilde zeggen is da de klant het gelach uiteindelijk altijd blijft betalen, ok er is beterschap bij sommige, maar de tickets zijn er duurder geworden en via de belastingen betalen ze nog is extra, kortweg er scheelt daar toch iets vind ik. ook hier is in de 80-er jaren weinig geld uitgetrokken voor spoorwegen, was blijkbaar overal een beetje dezelfde politieke ziekte.
Het prijspeil in het VK ligt overigens op ongeveer hetzelfde niveau als in Duitsland, zo extreem duur is het dus ook weer niet.
De subsidies die men in het VK aan de spoorwegen geeft liggen overigens nog steeds een stuk onder wat elders in Europa gebruikelijk is. DAt die toegenomen is heeft deels te maken met:
- Achterstand die men moet inhalen.
- Verborgen subsidies die zichtbaar worden.
- Verloren gegane kennis als gevolg van de opsplitsing in teveel bedrijfjes.
- En last but not least: Regelgeving. Het aantal regels waar een spoorwegbedrijf in het VK tegenwoordig aan moet voldoen is een veelvoud van wat het 10 jaar geleden is. Gevolg: De aanschafprijs van nieuwe treinen ligt een stuk hoger, investeringen lopen uit de hand etc...
dat wat zwitserland nu heeft is hier op dit moment haast niet mogelijk, dat land zit ook compleet anders in elkaar, ginder is de auto niet echt koning zoals hier.
Overschat dat echter niet. Autobezit is in Zwitserland goedkoper dan in België. Het autobezit is dan ook erg hoog. Je hoeft in Zwitserland zelfs voor meerdere auto's maar een keer belastingen en verzekering te betalen als je er maar met een tegelijkertijd rijd. Veel van mijn collega's hebben een auto voor de winter en een voor de zomer.
daar is het openbaarvervoer zelfs vaandeldrager voor het land, ken een aantal plaatsen waar je enkel met OV verder kan. om dezelfde twee punten met de auto te verbinden mag je serieus wat extra km's doen.
Dat gaat op voor de bergen, maar dat is niet waar de meeste Zwitsers wonen. De meeste Zwitsers wonen in het mittelland, een gebied dat zo ongeveer van de Bodensee naar het meer van Geneve loopt, en dat een best hoge bevolkingsdichtheid heeft.
Wat de Zwitsers wel gedaan hebben is het streektramnet voor een flink deel in stand houden. Dat heeft wel voor verschil gezorgt. Het RBS net rond Bern is een goed voorbeeld.