NMBS zoekt 1.500 werknemers (maar vindt ze niet)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Miljaarde schreef: Stellen dat de vakbond het stakingsrecht misbruikt vind ik nogal kort door de bocht. Vakbondje bashen is de laatste jaren nu eenmaal in opmars.Maar ja, we zitten nu eenmaal in een tijd waarin alles nog rapper vooruit moet gaan en er nog meer winst moet gemaakt worden. Want dat is toch beschaving, is het niet?
Dat heb jij een vrij rare manier van uitdrukken ivm stakingen, zoals je tot nu toe bezig was geef je de indruk tegen elke verandering te zijn

niet veranderen is stilstaan, stilstaan = achteruit gaan, staat in elke handboek economie volgens mij, kortweg de firma heeft geen andere keuze dan te veranderen als ze meewillen. Het zou beter is tijd worden dat we met zen alleen meewerken aan die veranderingen zodat ze positief zijn, zowel voor ons als voor de rest, en dit bedoel ik dan op alle fronten. momenteel merk ik enkel tegenwerken, soms werken de bazen is tegen soms het personeel en daartussenin zit ergens die vakbond te roeren. kan je dan verstaan dat de gemiddelde werknemer (zo voel ik mij toch) er soms nog kop nog staart aan krijgt, zich te kort gedaan voelt op vlak van wat duidelijkheid over wat wat nu is? (waarvoor dien een vakbond? toch om zijn achterban voldoende te informeren en er voor op te komen?) Dat is dus een reden voor mij om NIET mee te staken.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

K V B schreef: Ik heb in België gewoont, in Nederland en nu woon ik in Zwitserland. De NMBS doet het zeker niet slecht, maar het punt is dat er landen zijn die er in slagen om een spoorweg te laten functioneren die het minstens zo goed doet als de NMBS voor een heel pak minder geld.
Sorry, je kunt niet altijd alles met mekaar domweg vergelijken, België, en zijn spoorwegnet zit volledig anders in mekaar dan Zwitserland en zijn spoorwegnet, dat telt ook voor andere landen.

Er wordt altijd vergeleken op punten waar er beter wordt gescoord, terwijl in een vergelijk alle punten moeten meetellen.

België heeft een heel druk specifiek spoorwegnet, een maatschappij waar de politiek heel veel druk op uitoefent.

Er kunnen dingen uiteraard veel beter, maar altijd blijven beweren dat het gras aan de overkant groener is...

Voorbeeld:
In een klein land als België, waar de steden op nog geen 20 km van mekaar liggen, zijn de afgelegde treinkilometers geen vergelijk met andere landen.

Kortere ritten (omwille van kortere afstanden) haalt dat gemiddelde naar beneden.

Zoals al aangehaald is, enorm veel bijkomende treinen tijdens de spitsuren, dit is ook iets specifiek Belgisch.

Dit haalt ook het rendement van de treinbestuurders (en niet alleen van de treinbestuurders) naar beneden.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Sorry, maar zelfs al moeten er kanttekeningen gemaakt worden bij een vergelijking tussen NMBS en pakweg CFF-SBB-FFS, zo'n vergelijking is nooit zinloos. En doorgaans komt de NMBS er maar bekaaid vanaf, niet alleen op het vlak van productiviteit en flexibilisering, trouwens. En niet alleen de Zwitsers, zelfs een aantal Britse privémaatschappijen doen het beter, ondanks het nog steeds bestaande misverstand dat de Britse spoorwegen duur, onveilig en ongezellig zijn. Of anders wel een sociaal kerkhof zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:Sorry, maar zelfs al moeten er kanttekeningen gemaakt worden bij een vergelijking tussen NMBS en pakweg CFF-SBB-FFS, zo'n vergelijking is nooit zinloos. En doorgaans komt de NMBS er maar bekaaid vanaf, niet alleen op het vlak van productiviteit en flexibilisering, trouwens. En niet alleen de Zwitsers, zelfs een aantal Britse privémaatschappijen doen het beter, ondanks het nog steeds bestaande misverstand dat de Britse spoorwegen duur, onveilig en ongezellig zijn. Of anders wel een sociaal kerkhof zijn.
zover ik weet betaalde de britse schatkist nog steeds dubbel zoveel aan de spoorwegen dan voor de privatisering. vroeger door bijpassing van schulden nu door subsidies? is het dan echt zoveel beter ginder? en met een aantal is de klant nog niets he
wat heeft een klant er aan als firma x goede service levert als nadien zijn aansluiting bij firma Y op niets trekt?
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Is het met die aansluitingen zoveel beter gesteld? De trein-busaansluitingen zijn al veel verbeterd (vroeger werd er helemaal geen rekening gehouden met elkaars dienstregeling), maar zijn nog altijd niet geweldig. Ook een aantal trein-treinaansluitingen gaan ook meer wel dan niet de mist in.
Het VK geeft meer geld aan de spoorwegen, maar voor de privatisering was het dan ook huilen met de pet op. Niet voor niks gebeurden er zoveel ongelukken, met een aftandse infrastructuur, waar al in geen decennia meer in was geïnvesteerd (dank u Thatcher). Ik vraag me eerlijk gezegd af, of een door de overheid geleide British Rail hetzelfde zou kunnen doen met het geld dat de private bedrijven nu krijgen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:Is het met die aansluitingen zoveel beter gesteld? De trein-busaansluitingen zijn al veel verbeterd (vroeger werd er helemaal geen rekening gehouden met elkaars dienstregeling), maar zijn nog altijd niet geweldig. Ook een aantal trein-treinaansluitingen gaan ook meer wel dan niet de mist in.
Het VK geeft meer geld aan de spoorwegen, maar voor de privatisering was het dan ook huilen met de pet op. Niet voor niks gebeurden er zoveel ongelukken, met een aftandse infrastructuur, waar al in geen decennia meer in was geïnvesteerd (dank u Thatcher). Ik vraag me eerlijk gezegd af, of een door de overheid geleide British Rail hetzelfde zou kunnen doen met het geld dat de private bedrijven nu krijgen...
wat ik wilde zeggen is da de klant het gelach uiteindelijk altijd blijft betalen, ok er is beterschap bij sommige, maar de tickets zijn er duurder geworden en via de belastingen betalen ze nog is extra, kortweg er scheelt daar toch iets vind ik. ook hier is in de 80-er jaren weinig geld uitgetrokken voor spoorwegen, was blijkbaar overal een beetje dezelfde politieke ziekte.
dat wat zwitserland nu heeft is hier op dit moment haast niet mogelijk, dat land zit ook compleet anders in elkaar, ginder is de auto niet echt koning zoals hier. daar is het openbaarvervoer zelfs vaandeldrager voor het land, ken een aantal plaatsen waar je enkel met OV verder kan. om dezelfde twee punten met de auto te verbinden mag je serieus wat extra km's doen. zulke dingen zal je niet snel in belgie zien of we moeten haast ons net terug gaan vergroten zoals het ooit was, maar wie wil dat betalen? gaan we daar echt de mensen mee uit de wagen krijgen? ik vrees er een beetje voor, momenteel heeft de staat er wat voor gezorgd dat de gemiddelde belg een mega verslaving heeft aan zijn auto, dus beter eerst wat leren afkicken anders heeft deze discussie weinig zin he?

in mijn eigen familie ben ik de enige persoon openbaar vervoer, kijk is rondom u heen en tel zelf ook eens. dus zolang we die ziekte, verslaving hebben is de rest hier wat overbodig. ik zou het ook graag anders zien, maar dan moeten we eerst nog een hele hoop mensen overtuigen van het nut van OV.
nicken

Bericht door nicken »

Vandaag naar zo'n pschychotechnische proef geweest voor gespecialiseerd veiligheidsbediende,wij waren daar met 7 man :shock:

Ik had er stukken meer verwacht ze,is da een normaal aantal?
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Deels ga ik akkoord. Maar vergeet niet dat reeds voor de privatisering de tarieven de het VK tot de hoogste in Europa behoorden. Dus zoals je zegt: betalen doen we toch. En ik ben geen grote fan van Steve Stevaert, maar ik ben het wel eens met zijn uitspraak dat een goed openbaar vervoer amper meer kost dan een slecht. Maar om er een goed openbaar vervoer van te maken, moet je het wel aantrekkelijker maken, en dat doe je ook door het werk efficiënter te laten gebeuren. Nu klinkt het nog te vaak, dat efficiëntie alleen maar kan bereikt worden ten koste van veiligheid. En dat is gewoon niet waar.
Bert

Bericht door Bert »

Steven schreef:
wat ik wilde zeggen is da de klant het gelach uiteindelijk altijd blijft betalen, ok er is beterschap bij sommige, maar de tickets zijn er duurder geworden en via de belastingen betalen ze nog is extra, kortweg er scheelt daar toch iets vind ik. ook hier is in de 80-er jaren weinig geld uitgetrokken voor spoorwegen, was blijkbaar overal een beetje dezelfde politieke ziekte.
dat wat zwitserland nu heeft is hier op dit moment haast niet mogelijk, dat land zit ook compleet anders in elkaar, ginder is de auto niet echt koning zoals hier. daar is het openbaarvervoer zelfs vaandeldrager voor het land, ken een aantal plaatsen waar je enkel met OV verder kan. om dezelfde twee punten met de auto te verbinden mag je serieus wat extra km's doen. zulke dingen zal je niet snel in belgie zien of we moeten haast ons net terug gaan vergroten zoals het ooit was, maar wie wil dat betalen? gaan we daar echt de mensen mee uit de wagen krijgen? ik vrees er een beetje voor, momenteel heeft de staat er wat voor gezorgd dat de gemiddelde belg een mega verslaving heeft aan zijn auto, dus beter eerst wat leren afkicken anders heeft deze discussie weinig zin he?
Zwitserland is nu ook niet echt een goed voorbeeld, daar is de natuur koning, wat hier totaal niet het geval is. Hier zijn geen bergen , waar je amper met een auto op kunt.
Als je naar onze buurlanden kijkt is het net zoals bij ons dat het merendeel de wagen gebruikt. Dit komt ook doordat het net niet dicht genoeg is. Als je echt alle mensen wil overtuigen om
het openbaar vervoer te gebruiken dan moet je in iedere straat een bushalte of zoiets voorzien, want de mensen worden alsmaar luier en halen liever de wagen uit dan twee straten verder naar een bushalte te lopen. :wink:
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik ga er ook niet vanuit, dat we hier ooit het percentage OV-gebruik zullen krijgen als in Zwitserland, hoe spijtig ik dat ook vind.
Maar zelfs in Nederland worden er meer reizigers vervoerd, over langere afstanden, en dat terwijl de tarieven daar toch niet echt lager liggen. Prijs alleen doet het nu eenmaal niet...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:Ik ga er ook niet vanuit, dat we hier ooit het percentage OV-gebruik zullen krijgen als in Zwitserland, hoe spijtig ik dat ook vind.
Maar zelfs in Nederland worden er meer reizigers vervoerd, over langere afstanden, en dat terwijl de tarieven daar toch niet echt lager liggen. Prijs alleen doet het nu eenmaal niet...
tja maar daarom zal in NL het personeel nog niet noodzakelijker efficienter werken als hier hoor, van buitenuit een beeld vormen van een firma is altijd lastiger dan intern
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

groentje schreef:Sorry, maar zelfs al moeten er kanttekeningen gemaakt worden bij een vergelijking tussen NMBS en pakweg CFF-SBB-FFS, zo'n vergelijking is nooit zinloos. En doorgaans komt de NMBS er maar bekaaid vanaf, niet alleen op het vlak van productiviteit en flexibilisering, trouwens. En niet alleen de Zwitsers, zelfs een aantal Britse privémaatschappijen doen het beter, ondanks het nog steeds bestaande misverstand dat de Britse spoorwegen duur, onveilig en ongezellig zijn. Of anders wel een sociaal kerkhof zijn.

1° Ik heb doelbewust 'domweg vergelijken' gebruikt, je kan altijd van mekaar leren. (misschien -op sommige vlakken- zelfs de Zwitsers van de Belgen).

2° Ik heb duidelijk in de rol van de politiek een deel de verantwoordelijkheid gegeven van heel wat kromgetrokken situaties gegeven.
Ik heb het gedoe met Herman De Croo en Honoré Paling meegemaakt, herinner je? Heel tekenend, wij dragen nu nog de (rotte giftige) vruchten van De Croo zijn beleid.

3° Vaak worden vergelijkingen gemaakt om zaken door te kunnen drukken die op korte termijn mooiere cijfers geven (zie je daar weer de politiek komen piepen?) maar op langer termijn desastreus zijn.

Besluit: wij zijn in België niet slecht bezig, en beter kan absoluut, het is nooit verkeerd elders inspiratie te gaan halen, en daar u lering uit te trekken voor uw eigen specifieke problemen.

Vergelijk geen appelen met citoenen, maar leer dat je appelen voor iets anders gebruikt dan citroenen.
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

e49memling schreef: Dit haalt ook het rendement van de treinbestuurders (en niet alleen van de treinbestuurders) naar beneden.
Het aantal treinkm per treinbestuurder hang af van
- Hoeveel uur een treinbestuurder effectief een trein bestuurt.
- De gemiddelde snelheid van de treinen.

Nu is de gemiddelde snelheid van de treinen in Zwitserland lager dan in België. Als er dan toch een veel hoger aantal treinkm per bestuurder gepresteerd wordt kan dat alleen maar beteken dat een Zwitserse machinist meer uren in de stuurpost doorbrengt.

Waaraan zou dat liggen?

Hoeveel uur per jaar bestuurt een Belgische machinist effectief een trein?
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

e49memling schreef:Sorry, je kunt niet altijd alles met mekaar domweg vergelijken, België, en zijn spoorwegnet zit volledig anders in mekaar dan Zwitserland en zijn spoorwegnet, dat telt ook voor andere landen.

Er wordt altijd vergeleken op punten waar er beter wordt gescoord, terwijl in een vergelijk alle punten moeten meetellen.
Je moet vergelijken wat je kan vergelijken. Je kan bijvoorbeeld gemiddelde snelheid vergelijken en daar uit concluderen dat treinen in land A gemiddeld sneller dan in land B rijden.

Of je kan het aantal treinuren per machinist in land A met land B vergelijken.

Enz.

Uit deze vergelijkingen is wel degelijk wat op te steken.
België heeft een heel druk specifiek spoorwegnet, een maatschappij waar de politiek heel veel druk op uitoefent.
Er wordt veel te veel politiek druk uitgeoefend. Dat ligt echter aan het feit dat er ook veel belastinggeld naar de NMBS gaat. De manier om voor minder politiek druk op de NMBS te zorgen is er voor te zorgen dat er minder belastinggeld bij moet.
Er kunnen dingen uiteraard veel beter, maar altijd blijven beweren dat het gras aan de overkant groener is...
Er wordt ook niet beweert dat het gras aan de overkant groener is, wel dat er best te leren valt van de ervaringen elders.
Voorbeeld:
In een klein land als België, waar de steden op nog geen 20 km van mekaar liggen, zijn de afgelegde treinkilometers geen vergelijk met andere landen.

Kortere ritten (omwille van kortere afstanden) haalt dat gemiddelde naar beneden.
In Zwitserland is de gemiddelde lengte van een rit 50 km. Dat zal in België niet zo anders zijn.
Zoals al aangehaald is, enorm veel bijkomende treinen tijdens de spitsuren, dit is ook iets specifiek Belgisch.
De NMBS rijd in vergelijking met andere bedrijven eerder minder treinen buiten de spits dan dat ze meer treinen rijd tijdens de spits.
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef: Het VK geeft meer geld aan de spoorwegen, maar voor de privatisering was het dan ook huilen met de pet op. Niet voor niks gebeurden er zoveel ongelukken, met een aftandse infrastructuur, waar al in geen decennia meer in was geïnvesteerd (dank u Thatcher). Ik vraag me eerlijk gezegd af, of een door de overheid geleide British Rail hetzelfde zou kunnen doen met het geld dat de private bedrijven nu krijgen...
Er is een hoop innovatie gekomen dankzij de privatisering, en de efficientie is een stuk verbetert. Dat is in Japan ook heel erg goed te zien.
wat ik wilde zeggen is da de klant het gelach uiteindelijk altijd blijft betalen, ok er is beterschap bij sommige, maar de tickets zijn er duurder geworden en via de belastingen betalen ze nog is extra, kortweg er scheelt daar toch iets vind ik. ook hier is in de 80-er jaren weinig geld uitgetrokken voor spoorwegen, was blijkbaar overal een beetje dezelfde politieke ziekte.
Het prijspeil in het VK ligt overigens op ongeveer hetzelfde niveau als in Duitsland, zo extreem duur is het dus ook weer niet.
De subsidies die men in het VK aan de spoorwegen geeft liggen overigens nog steeds een stuk onder wat elders in Europa gebruikelijk is. DAt die toegenomen is heeft deels te maken met:
- Achterstand die men moet inhalen.
- Verborgen subsidies die zichtbaar worden.
- Verloren gegane kennis als gevolg van de opsplitsing in teveel bedrijfjes.
- En last but not least: Regelgeving. Het aantal regels waar een spoorwegbedrijf in het VK tegenwoordig aan moet voldoen is een veelvoud van wat het 10 jaar geleden is. Gevolg: De aanschafprijs van nieuwe treinen ligt een stuk hoger, investeringen lopen uit de hand etc...

dat wat zwitserland nu heeft is hier op dit moment haast niet mogelijk, dat land zit ook compleet anders in elkaar, ginder is de auto niet echt koning zoals hier.
Overschat dat echter niet. Autobezit is in Zwitserland goedkoper dan in België. Het autobezit is dan ook erg hoog. Je hoeft in Zwitserland zelfs voor meerdere auto's maar een keer belastingen en verzekering te betalen als je er maar met een tegelijkertijd rijd. Veel van mijn collega's hebben een auto voor de winter en een voor de zomer.
daar is het openbaarvervoer zelfs vaandeldrager voor het land, ken een aantal plaatsen waar je enkel met OV verder kan. om dezelfde twee punten met de auto te verbinden mag je serieus wat extra km's doen.
Dat gaat op voor de bergen, maar dat is niet waar de meeste Zwitsers wonen. De meeste Zwitsers wonen in het mittelland, een gebied dat zo ongeveer van de Bodensee naar het meer van Geneve loopt, en dat een best hoge bevolkingsdichtheid heeft.

Wat de Zwitsers wel gedaan hebben is het streektramnet voor een flink deel in stand houden. Dat heeft wel voor verschil gezorgt. Het RBS net rond Bern is een goed voorbeeld.
Plaats reactie