Vervangen van wissels
Vervangen van wissels
Begin juli was lijn 26 tussen Vilvoorde en Haren twee weken volledig buiten dienst voor de vernieuwing van de vertakking Machelen. Die ligt midden in een relatief lang stuk zonder halte en moest tot dusver met max 40 km/u worden bereden. Vooral richting Vilvoorde kennen veel gebruikers van lijn 26 de frustratie om als een slak naar het station van Vilvoorde te rijden en intussen op spoor 1 (op de lager gelegen lijn 25) hun aansluiting richting Antwerpen of Turnhout voorbij te zien komen.
Ik hoopte dan ook dat Infrabel deze wissels zou vervangen door exemplaren voor 60 km/u maar helaas... ook de volgende 20 jaar blijven we nog verder slenteren want ook de nieuwe wissels zijn slechts voor max 40 km/u. Die 2 minuten tijdwinst door een beetje door te kunnen rijden tussen Haren en Vilvoorde hadden echt wel een verschil kunnen maken voor de stiptheid, robuustheid en gewoon de indruk dat S-trein niet staat voor Slome trein.
Eenzelfde probleem is er op lijn 27 recent bijgekomen bij het buitenrijden van Mechelen richting Vilvoorde. Tot voor kort kon je, nadat de trein het Kanaal over was, beginnen versnellen en daarna aan een correct tempo richting Weerde. Sinds kort zit er richting Weerde op +/- 500 m na station Mechelen ook nog een wissel die zo vreemd geplaatst is dat je er ook maximaal met 40 km/u over kan en dan nog het gevoel hebt dat je naar links afbuigt in plaats van rechtdoor te rijden. Hopelijk is dit iets tijdelijk maar waarom ook hier geen wissel voor 60 km/u?
Zijn hier normen voor en overlegt Infrabel vooraf met de NMBS alvorens dit soort dingen te plannen?
Ik hoopte dan ook dat Infrabel deze wissels zou vervangen door exemplaren voor 60 km/u maar helaas... ook de volgende 20 jaar blijven we nog verder slenteren want ook de nieuwe wissels zijn slechts voor max 40 km/u. Die 2 minuten tijdwinst door een beetje door te kunnen rijden tussen Haren en Vilvoorde hadden echt wel een verschil kunnen maken voor de stiptheid, robuustheid en gewoon de indruk dat S-trein niet staat voor Slome trein.
Eenzelfde probleem is er op lijn 27 recent bijgekomen bij het buitenrijden van Mechelen richting Vilvoorde. Tot voor kort kon je, nadat de trein het Kanaal over was, beginnen versnellen en daarna aan een correct tempo richting Weerde. Sinds kort zit er richting Weerde op +/- 500 m na station Mechelen ook nog een wissel die zo vreemd geplaatst is dat je er ook maximaal met 40 km/u over kan en dan nog het gevoel hebt dat je naar links afbuigt in plaats van rechtdoor te rijden. Hopelijk is dit iets tijdelijk maar waarom ook hier geen wissel voor 60 km/u?
Zijn hier normen voor en overlegt Infrabel vooraf met de NMBS alvorens dit soort dingen te plannen?
Re: Vervangen van wissels
Als er wissels aan 40 km/u genomen moeten worden is dat geen 40 km/u op kilometers voor de betrokken wissel, wel wordt die snelheid aan het sein voor de wissel opgelegd.
Wat overleg met NMBS betreft moet ik u teleurstellen: het is vanuit het oogpunt van de infrastructuurbeheerder totaal fout om (alleen) met NMBS overleg te plegen.
Er zijn nog andere spoorwegondernemingen en die willen uiteraard het beste voor eigen rijpaden.
Dus moet Infrabel z'n eigen visie doorvoeren en het moet gezegd dat die niet door alle gelederen hoog wordt gedragen, niet het minst door de seinhuizen die rechtstreeks de impact van lagere snelheden maar moet zien weg te krijgen.
Wat overleg met NMBS betreft moet ik u teleurstellen: het is vanuit het oogpunt van de infrastructuurbeheerder totaal fout om (alleen) met NMBS overleg te plegen.
Er zijn nog andere spoorwegondernemingen en die willen uiteraard het beste voor eigen rijpaden.
Dus moet Infrabel z'n eigen visie doorvoeren en het moet gezegd dat die niet door alle gelederen hoog wordt gedragen, niet het minst door de seinhuizen die rechtstreeks de impact van lagere snelheden maar moet zien weg te krijgen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Vervangen van wissels
Dat Infrabel met al haar klanten zou moeten praten lijkt me logisch.
Van de twee voorbeelden die ik gaf, is de situatie in Mechelen voor alle treinen van alle operatoren suboptimaal. De toestand tussen Haren en Vilvoorde is wellicht vooral nadelig voor de NMBS, die op dat baanvak de hele dag door 4 treinen/uur/richting laat rijden (S4, 2xS5 en S7). Het gaat dus echt niet om een situatie waar één toevallige P-trein/dag hinder van ondervindt.
Van de twee voorbeelden die ik gaf, is de situatie in Mechelen voor alle treinen van alle operatoren suboptimaal. De toestand tussen Haren en Vilvoorde is wellicht vooral nadelig voor de NMBS, die op dat baanvak de hele dag door 4 treinen/uur/richting laat rijden (S4, 2xS5 en S7). Het gaat dus echt niet om een situatie waar één toevallige P-trein/dag hinder van ondervindt.
Re: Vervangen van wissels
De situatie in Mechelen zal allicht wel veranderen, als het station daar ooit volledig af gaat zijn.
Re: Vervangen van wissels
Die tijdswinst van 2 minuten zou natuurlijk zeer mooi zijn, er is slechts één petieterig probleempje: je kan daar enkel een wissel in de bocht plaatsen waardoor het fysiek onmogelijk is op een veilige manier sneller dan 40km/h te geven. Daarom lag er vroeger geen snellere wissel en zal er nooit een snellere komen.Tram44 schreef:Begin juli was lijn 26 tussen Vilvoorde en Haren twee weken volledig buiten dienst voor de vernieuwing van de vertakking Machelen. Die ligt midden in een relatief lang stuk zonder halte en moest tot dusver met max 40 km/u worden bereden. Vooral richting Vilvoorde kennen veel gebruikers van lijn 26 de frustratie om als een slak naar het station van Vilvoorde te rijden en intussen op spoor 1 (op de lager gelegen lijn 25) hun aansluiting richting Antwerpen of Turnhout voorbij te zien komen.
Ik hoopte dan ook dat Infrabel deze wissels zou vervangen door exemplaren voor 60 km/u maar helaas... ook de volgende 20 jaar blijven we nog verder slenteren want ook de nieuwe wissels zijn slechts voor max 40 km/u. Die 2 minuten tijdwinst door een beetje door te kunnen rijden tussen Haren en Vilvoorde hadden echt wel een verschil kunnen maken voor de stiptheid, robuustheid en gewoon de indruk dat S-trein niet staat voor Slome trein.
De enige optie om sneller te gaan is de 4 sporen doortrekken tot station Vilvoorde, maar dan spreken we over nieuwe bruggen, onteigenigen,...
-
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Vervangen van wissels
Je kan die wissels toch ook een eindje terug, dichter bij het station Machelen leggen? Daar is een recht stuk van zo'n 200 meter...Shrek schreef: ↑12 aug 2019, 09:40Die tijdswinst van 2 minuten zou natuurlijk zeer mooi zijn, er is slechts één petieterig probleempje: je kan daar enkel een wissel in de bocht plaatsen waardoor het fysiek onmogelijk is op een veilige manier sneller dan 40km/h te geven. Daarom lag er vroeger geen snellere wissel en zal er nooit een snellere komen.Tram44 schreef:Begin juli was lijn 26 tussen Vilvoorde en Haren twee weken volledig buiten dienst voor de vernieuwing van de vertakking Machelen. Die ligt midden in een relatief lang stuk zonder halte en moest tot dusver met max 40 km/u worden bereden. Vooral richting Vilvoorde kennen veel gebruikers van lijn 26 de frustratie om als een slak naar het station van Vilvoorde te rijden en intussen op spoor 1 (op de lager gelegen lijn 25) hun aansluiting richting Antwerpen of Turnhout voorbij te zien komen.
Ik hoopte dan ook dat Infrabel deze wissels zou vervangen door exemplaren voor 60 km/u maar helaas... ook de volgende 20 jaar blijven we nog verder slenteren want ook de nieuwe wissels zijn slechts voor max 40 km/u. Die 2 minuten tijdwinst door een beetje door te kunnen rijden tussen Haren en Vilvoorde hadden echt wel een verschil kunnen maken voor de stiptheid, robuustheid en gewoon de indruk dat S-trein niet staat voor Slome trein.
De enige optie om sneller te gaan is de 4 sporen doortrekken tot station Vilvoorde, maar dan spreken we over nieuwe bruggen, onteigenigen,...
-
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vervangen van wissels
Machelen? Eerder Mechelen, wellicht?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Vervangen van wissels
In Mechelen had dat inderdaad gekund, de vertakking Buda / Machelen verplaatsen dat zou andere koek zijn.
Re: Vervangen van wissels
Neen daar is een hoogteverschil waardoor het niet gaat.BlackEagle schreef: ↑12 aug 2019, 19:14 Je kan die wissels toch ook een eindje terug, dichter bij het station Machelen leggen? Daar is een recht stuk van zo'n 200 meter...
Jullie onderschatten toch echt schromelijk het Infrabel-personeel als jullie echt denken dat zulke zaken niet grondig bestudeerd worden...
Re: Vervangen van wissels
Ik dacht dat dat een wissel van 60 was, maar niet 100% zeker. Hij moet in ieder geval wel op die plaats liggen om de perrons te kunnen verlengen, hierdoor schuift het hele wisselcomplex immers op richting Brussel.Tram44 schreef: ↑10 aug 2019, 19:52 Eenzelfde probleem is er op lijn 27 recent bijgekomen bij het buitenrijden van Mechelen richting Vilvoorde. Tot voor kort kon je, nadat de trein het Kanaal over was, beginnen versnellen en daarna aan een correct tempo richting Weerde. Sinds kort zit er richting Weerde op +/- 500 m na station Mechelen ook nog een wissel die zo vreemd geplaatst is dat je er ook maximaal met 40 km/u over kan en dan nog het gevoel hebt dat je naar links afbuigt in plaats van rechtdoor te rijden. Hopelijk is dit iets tijdelijk maar waarom ook hier geen wissel voor 60 km/u?
Re: Vervangen van wissels
Ja, kan iemand die er meer van afweet me daar de redenering daarvan vertellen? Om op lijn 27 rechtdoor te gaan ligt de wissel inderdaad in afbuigende stand. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze die wissel ergens over hadden en ze die er maar zo hebben ingepland omdat het in de toekomst toch helemaal heraangelegd moet worden. In Gent-Sint-Pieters worden er ook wel een aantal dingen tijdelijk gelegd tussen alle verschillende fases bijvoorbeeld. Alleen, tegen dat ze ooit aan de lage perrons in Mechelen beginnen zijn we al zo veel jaren verder, een betere oplossing had toch gemogen dan.
-
- Berichten: 2361
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Vervangen van wissels
In Mechelen zouden er tegelijkertijd 2 lager- en 2 hogergelegen sporen buiten dienst gaan voor verbouwing. Dat hebben ze me uitgelegd tijdens de roadshows van Mechelen in beweging. Het zou dus nog relatief 'snel' kunnen veranderen daar.Eimai schreef: ↑13 aug 2019, 17:38Ja, kan iemand die er meer van afweet me daar de redenering daarvan vertellen? Om op lijn 27 rechtdoor te gaan ligt de wissel inderdaad in afbuigende stand. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze die wissel ergens over hadden en ze die er maar zo hebben ingepland omdat het in de toekomst toch helemaal heraangelegd moet worden. In Gent-Sint-Pieters worden er ook wel een aantal dingen tijdelijk gelegd tussen alle verschillende fases bijvoorbeeld. Alleen, tegen dat ze ooit aan de lage perrons in Mechelen beginnen zijn we al zo veel jaren verder, een betere oplossing had toch gemogen dan.
Re: Vervangen van wissels
De perrons verlengen richting Brussel wordt een beetje lastig: er liggen namelijk een kanaal en de bekende Vierendeelbruggen in de weg. Perron 1 kan je wel nog verlengen richting Leuven/Antwerpen. Aan die kant heeft tot de bouw van de kantoorgebouwen nog een kopsooor gelegen met een aantal goederenwagens op.
Re: Vervangen van wissels
Sporen 7-10 zullen toch richting Brussel langer worden hoor. De overloopwissels die nu tussen de perrons en bruggen liggen komen aan de andere kant van de brug.Tram44 schreef:De perrons verlengen richting Brussel wordt een beetje lastig: er liggen namelijk een kanaal en de bekende Vierendeelbruggen in de weg. Perron 1 kan je wel nog verlengen richting Leuven/Antwerpen. Aan die kant heeft tot de bouw van de kantoorgebouwen nog een kopsooor gelegen met een aantal goederenwagens op.
Daarna pas kan de wissel naar L27 komen waardoor je al snel 500m ver zit.
-
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Vervangen van wissels
Hm, ik zie geen overloopwissels tussen station en bruggen? Behalve op L53, helemaal aan de Westkant. Verder enkel het uitsplitsen van L25 en L27 van 2 naar 4 sporen. Al de rest gebeurt nu reeds voorbij de bruggen, incl. een Engelse wissel als ik goed zie op de satellietprentjes.
Een vraagje in de marge, als dat mag: met al die werken in Mechelen, wordt er ook iets gedaan aan de ongelukkige gelijkgrondse kruising van L53 en L27 bij het buitenrijden richting Leuven resp. Antwerpen? Ik stel me voor dat dat voor de verkeersleiding behoorlijk lastig moet zijn, en L27 is toch meer dan druk.
Een vraagje in de marge, als dat mag: met al die werken in Mechelen, wordt er ook iets gedaan aan de ongelukkige gelijkgrondse kruising van L53 en L27 bij het buitenrijden richting Leuven resp. Antwerpen? Ik stel me voor dat dat voor de verkeersleiding behoorlijk lastig moet zijn, en L27 is toch meer dan druk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.