Stipte trein lokt geen extra klanten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jonathan

Stipte trein lokt geen extra klanten

Bericht door Jonathan »

"Zou u vaker de trein nemen mocht die stipter rijden?", vroegen wij (het nieuwsblad) in de zaterdagkrant. De respons laat raden dat dit niet volstaat om meer klanten naar de stations te lokken:

Ja= 34.59 %
Neen=65,41%

http://www.nieuwblad.be/poll

Wat dan wel? Uitbereiding aanbod? Confortabele treinen? Meer zitplaatsen? Confortabelere stations?
groentje

Bericht door groentje »

Betrouwbaarder treinen lokken geen extra klanten. Maar onbetrouwbare treinen jagen ze wel weg...
Je krijgt volgens mij maar nieuwe klanten bij, als je meer mensen een zitplaats kan geven, als de snelheid om je bestemming te bereiken concurrentiëler wordt met andere vervoersmodi, en als dit goed wordt gecommuniceerd. En dan nog krijg je volgens mij maar een langzame ommeslag, daar zal nog wel enige tijd over heen gaan vooraleer die verbeteringen effect zullen hebben.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Ik weet niet wat jouw idee is van 'geen extra klanten', maar als één op drie zegt dat ze de trein meer zouden nemen, wel, dan zou ik al die extra klanten die dat oplevert geen eten willen geven...
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Teach2 schreef:Ik weet niet wat jouw idee is van 'geen extra klanten', maar als één op drie zegt dat ze de trein meer zouden nemen, wel, dan zou ik al die extra klanten die dat oplevert geen eten willen geven...
Stond zo in het Nieuwsblad. Ik vond het ook nogal raar. GEEN extra klanten?
Wover

Bericht door Wover »

groentje schreef:Betrouwbaarder treinen lokken geen extra klanten. Maar onbetrouwbare treinen jagen ze wel weg...
Je krijgt volgens mij maar nieuwe klanten bij, als je meer mensen een zitplaats kan geven, als de snelheid om je bestemming te bereiken concurrentiëler wordt met andere vervoersmodi, en als dit goed wordt gecommuniceerd. En dan nog krijg je volgens mij maar een langzame ommeslag, daar zal nog wel enige tijd over heen gaan vooraleer die verbeteringen effect zullen hebben.
Zo'n reclamecampagnes gelijk die met die treinbegleider met pijl en boog, die een trein afschiet, waarop gezegd wordt hoe lang het duurt vanuit de stad waarin het bord staat tot een andere grote stad, die zijn goed.

Kvind da ze meer info over reistijden moeten geven, bv aan elk station een groot bord met de belangrijkste bestemmingen en hun reisduur zou volgens mij heel veel doen...
Sander

Bericht door Sander »

Ik denk dat als je anno 2006 nog klanten wilt trekken, je zéér strakke rijtijden zult moeten hebben (door bijvoorbeeld een hoge snelheidslijn), goede aansluitingen en een zitplaats moet kunnen bieden. Maar je zult ook genoeg 'moderne zitplaatsen' moeten hebben. Laptopaansluitingen, tafeltje, een restauratie, TV-schermen in het rijtuigen met verstoringsinfo en nieuws, bestemmingsdisplays en het belangrijkste: de zitplaats moet binnen een paar minuten omgetoverd kunnen zijn tot een mobiel kantoor.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Sander schreef:Maar je zult ook genoeg 'moderne zitplaatsen' moeten hebben.
Hmm... onze IRM heeft volgens mij toch wel een boel nederlandse treinspotters afgeschrikt! :P
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag,

Je mag één ding niet vergeten: er zijn nog altijd een heleboel mensen die niet zouden weten hoe ze de trein moeten nemen. Die zijn nog lang niet toe aan stipt, snel, betrouwbaar, goedkoop. Die moeten eerst nog leren ontdekken hoe je een biljet neemt, hoe je een reisweg opzoekt, dat je ook in eerste klasse kunt reizen, dat er treinen rijden van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Zo'n vraag over stiptheid en treinen nemen, is dan ook gewoon lachwekkend.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

idd er zijn ernom veel mensen die lui zijn en daardoor ook totaal gene weet hebben van hoe openbaar vervoer gebruiken.
vandaag nog iemand gezien, eerst opstappen en dan u pas afvragen naar waar die trein gaat, goed :roll: :roll: bezig ze
groentje

Bericht door groentje »

Inderdaad. Voor een stukje zal je ook aan sensibilisering moeten doen, en dat ze daar maar jong genoeg mee beginnen: iedere klas minstens 1 keer op de trein :lol:
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Met school doen we ook af en toe uitstappen per trein.

De leerkrachten weten niet hoe een go-pass in te vullen... :roll:
Ze vragen zich af waar de trein stopt terwijl het op de tv's aan de roltrappen opstaat...
sweek

Bericht door sweek »

Je ziet hier toch echt wel een andere evolutie. Treinmaatschappijen met een goede reputatie zoals Chiltern lokken zijn heel populair, en de huisprijzen langs hun lijnen zijn dan ook omhoog gegaan. Het gaat dan natuurlijk niet alleen om stiptheid, maar ook om frequentie etc. Het totaalpakket lokt mensen.
e49memling

Bericht door e49memling »

Frequentie, denk ik, is uiteindelijk het belangrijkste, als je maximum 15 minuten moet wachten op een trein, kan het geen redelijk mens wat schelen dat die wat vertraging heeft.
Zoals de (stads)bus, tram of Metro, naar het station gaan en weten dat er rap een trein komt, zelfs als je de vorige juist gemist hebt.
e49memling

Bericht door e49memling »

overweg13 schreef:Dag,

Je mag één ding niet vergeten: er zijn nog altijd een heleboel mensen die niet zouden weten hoe ze de trein moeten nemen. Die zijn nog lang niet toe aan stipt, snel, betrouwbaar, goedkoop. Die moeten eerst nog leren ontdekken hoe je een biljet neemt, hoe je een reisweg opzoekt, dat je ook in eerste klasse kunt reizen, dat er treinen rijden van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Zo'n vraag over stiptheid en treinen nemen, is dan ook gewoon lachwekkend.
Niet alleen niet weten. Het komt gewoon niet bij hun op. (gemakzucht, gewoonte, drempelvrees..?)
nicken

Bericht door nicken »

als ik mij in het stad verplaats,zoals ik in brugge woon,zal ik rapper de fiets,bromfiets of bus nemen,uitstapjes naar andere steden zowiezo de trein,bus en metro :D

bij zo'n dingen is de wagen een omding,is goed om mee naar de makro te driven :lol:
Plaats reactie