Einde voor de I6-rijtuigen?
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
P8445 deze week gezien met 1 x I6A en 10 x I11 (omkaderd door 2 18'en)
Volgens BeLuxTrains is de samenstelling in theorie nog iets heterogener, want 1 van de I11'en zou een I10 moeten zijn.
Leuke samenstelling, maar om het te linken met de actualiteit van deze week (Factcheckers): geen speciale plaats voor rolstoelen of fietsen, lijkt me.
(Al is een van de toiletten in de I6A permanent gesloten. Men zou dat kunnen uitbreken en enkele fietshaken hangen?)
Volgens BeLuxTrains is de samenstelling in theorie nog iets heterogener, want 1 van de I11'en zou een I10 moeten zijn.
Leuke samenstelling, maar om het te linken met de actualiteit van deze week (Factcheckers): geen speciale plaats voor rolstoelen of fietsen, lijkt me.
(Al is een van de toiletten in de I6A permanent gesloten. Men zou dat kunnen uitbreken en enkele fietshaken hangen?)
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Er zijn toch enkele I6A-rijtuigen met fietsplaatsen?Terminus schreef: ↑20 dec 2020, 10:15 P8445 deze week gezien met 1 x I6A en 10 x I11 (omkaderd door 2 18'en)
Volgens BeLuxTrains is de samenstelling in theorie nog iets heterogener, want 1 van de I11'en zou een I10 moeten zijn.
Leuke samenstelling, maar om het te linken met de actualiteit van deze week (Factcheckers): geen speciale plaats voor rolstoelen of fietsen, lijkt me.
(Al is een van de toiletten in de I6A permanent gesloten. Men zou dat kunnen uitbreken en enkele fietshaken hangen?)
Groetjes,
Rian
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
die afgesloten WC heeft meestal als doel om de treinbegeleider zijn persoonlijke spullen te kunnen droppen, dit voor het geval dit rijtuig in een volwaardige trein met i6/i10 zit. Doch in dit geval is er normaal een stuurrijtuig mee waarin natuurlijk ook een dienstafdeling zit.
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
@rvdborgt: Klopt, maar daar zijn geen I6A 200 bij (die voor deze trein nodig zijn)
@Steven: deze trein rijdt voorzien zonder stuurrijtuig. Ik neem aan dat een van de coupés als dienstafdeling wordt gebruikt. Maar voor fietsen en PBM'ers blijft het improviseren.
@Steven: deze trein rijdt voorzien zonder stuurrijtuig. Ik neem aan dat een van de coupés als dienstafdeling wordt gebruikt. Maar voor fietsen en PBM'ers blijft het improviseren.
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Zo’n coupé doet men inderdaad ook. Maar die wc opofferen dus ook. Dit omdat daar dan waardevol gerief kan liggen. Men hangt dan een persoonlijk slotje op de deur gedurende de dienst. De wc is uitgebroken en men heeft een klein tafeltje geplaatst.
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Kan men geen M6 BD meesturen ? Dat zou toch al een oplossing kunnen zijn. In het slechste geval zijn er ook nog M4 BD's, maar die zou dan in Arlon moeten afgehaakt worden wegens geen toelating in Luxemburg..
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
De P-trein waarin deze samenstelling zit, is eentje (via de hogesnelheidslijn 2) naar Visé, dus geen passage in Arlon 

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Even ter zijde. M4-rijtuigen hebben wel de toelating voor in Luxemburg te rijden, op de langsligger van de rijtuigen zie L* staan. Dus in principe zouden deze naar Luxemburg mogen. Tenzij dat die informatie al niet meer klopt, maar dan mogen ze deze wel aanpassen aan de rijtuigen. Er zijn er ook nog die toelating hebben voor Frankrijk, daar staan dan de betrokken lijnen op de langsligger vermeld.
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Tot een paar jaar geleden reed er ook een M4-stam planmatig naar Luxemburg (zie voorbeeld hieronder), dus dan moet het een recente wijziging zijn.


Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Zou het niet kunnen dat de ADx M4 in Luxemburg verboden zijn? Want ja, die M4 reden bijvoorbeeld ook op Liège - Luxemburg, voor de I10 het daar overnamen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Ik dacht dat ik een aantal jaar geleden eens in Spoorwegjournaal of Op de Baan had gelezen dat een stam M4 uit Aarlen was doorgereden naar Luxemburg per vergissing. Aangezien M4'en Luxemburg niet meer binnen mogen, heeft die stam een paar weken in een bundel in Luxemburg gestaan, en is die op een nacht aan 10 km/h van Luxemburg terug naar Aarlen gereden.
En M4'en kunnen (ook weer volgens Spoorwegjournaal of Op de Baan) niet onder 25kV rijden met iets anders dan een HLE12.
En M4'en kunnen (ook weer volgens Spoorwegjournaal of Op de Baan) niet onder 25kV rijden met iets anders dan een HLE12.
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Ze hebben geen ETCS, dus als stuurstand mogen ze zeker niet gebruikt worden.
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Ja het zou allemaal wel kunnen. In ieder geval is daar nu geen probleem meer rond aangezien enkel de M6, I6, I10 en I11 nog worden gebruikt qua rijtuigen. De laatste M4-rijtuigen die ik richting Arlon heb zien gaan, komen helaas ook niet meer terug van hun reis.
Ben vandaag wel een eerste homogene samenstelling van 6 I11 tegengekomen als IC21XX naar Luxemburg. Dus het begint toch stilaan op gang te komen.
Ben vandaag wel een eerste homogene samenstelling van 6 I11 tegengekomen als IC21XX naar Luxemburg. Dus het begint toch stilaan op gang te komen.
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Akkoord voor Luxemburg, maar niet voor Arlon. Daar komt nog één keer per week een reeks van 4 M4-rijtuigen aan met 2114/2141: http://www.beluxtrains.net/indexnl.php? ... /2021-2114.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Einde voor de I6-rijtuigen?
Vandaag in een I6 gezeten op de P8001 Schaarbeek - Oostende. Deze rijden volgend beluxtrains tijdens de vakantieperiode mee.